فواید چای و قهوه چیست؟

قهوه و چای ، هر دو، ترکیبات بسیار مفیدی را در خود جای داده‌اند که همگی به شیوه‌های مختلفی برای بدن مفید هستند.

به گزارش رکنا ، جالب است بدانید که بعضی محققان می‌گویند اگر در طول روز به‌صورت ترکیبی از قهوه و چای استفاده کنید، بیشترین فایده را از این دو نوشیدنی پرطرفدار دریافت خواهید کرد.

در ادامه این مطلب، نگاهی دقیق‌تر خواهیم داشت به اثربخشی‌های این دو نوشیدنی محبوب و رایج در سراسر جهان.

قهوه از چه جنبه‌ای مفید است؟

محققان بارها ثابت کرده‌اند که قهوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون و دیابت نوع 2 مرتبط است. حتی یافته‌های علمی نشان داده‌اند که قهوه، خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان اندومتریال و سرطان پوست غیرملانوم را کاهش می‌دهد. جالب‌تر آن‌که خطر مرگ بر اثر علت‌های مختلف نیز به‌واسطه مصرف روزانه و منظم قهوه کاهش پیدا می کند. البته باید تاکید کنیم که نوشیدن قهوه زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که هم به‌صورت روزانه و منظم مصرف شود و هم به‌صورت تلخ. درواقع، کسانی که قهوه‌ را با مقادیر زیادی از قند و شکر یا ترکیبات شیرین مصرف می‌کنند، فواید این نوشیدنی را خنثی می‌کنند.

چای از چه جنبه‌ای مفید است؟

انواع چای، خصوصا چای سیاه و چای سبز ، حاوی ترکیباتی هستند که فواید مختلفی برای بدن دارند. کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی، پوکی استخوان و بیماری لثه از مهم‌ترین فواید استفاده منظم و روزانه از چای است. محققان بارها اثبات کرده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌های نهفته در چای می‌توانند به کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی و کاهش خطر سکته‌های مغزی کمک کنند.

کمک به کاهش وزن نیز از دیگر فواید این ترکیبات مهم به‌شمار می‌روند. ویژگی دیگری که اهمیت چای را زیاد می‌کند، وجود ترکیب خاصی به‌نام اپی‌گالوکاتچینگالات(EGCG) در چای است که التهاب مزمن را کمتر می‌کند. توجه داشته باشید که التهاب با بسیاری از بیماری‌ها، مانند آرتریت و بیماری‌های قلبی،‌ ارتباط دارد. ترکیب مهم EGCG حتی می‌تواند خطر تشکیل پلاک‌های مرتبط با بیماری آلزایمر را هم در مغز کاهش دهد.

بالاخره چای بنوشیم یا قهوه؟!

اگر از منظر آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها به این دو نوشیدنی نگاه کنیم، باید بگوییم که میزان این ترکیبات مهم در چای اغلب بیشتر از قهوه است. همین ترکیبات مهم هستند که خصلت ضدباکتریایی، ضدالتهابی و ضدویروسی چای را به‌وجود می‌آورند. ضمن این‌که چای‌های مختلف دارای فواید منحصربه‌فردی هستند. بنابراین بهتر است که به‌صورت ترکیبی از چای و قهوه استفاده کنید تا از فواید هر دوی این نوشیدنی ها بهره‌مند شوید.

تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که روزانه به‌صورت ترکیبی از چای و قهوه استفاده می‌کنند، خطر مرگ بر اثر دلایل مختلف را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند. البته اگر کسی نسبت به کافئین حساس باشد، باید در مصرف این نوشیدنی‌ها با احتیاط عمل کند. هر فنجان قهوه به‌صورت میانگین حدود 92 میلی‌گرم کافئین دارد، درحالی که این میزان در هر فنجان چای به‌طور میانگین به 50 میلی‌گرم می‌رسد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 662962 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟