بدترین صبحانه را بشناسیم

به گزارش رکنا، کیک و کلوچه بدترین صبحانه است که خیلی ها به آن عادت دارند. اگر به جای خوردن صبحانه کامل کیک و کلوچه بخورید، به سرعت قند خون بالا رفته و بعد از چند ساعت پایین آمدن قند خون و گاهاً ضعف شدید را باعث می شود. اگر عجله دارید به جای آن ۲۱ عدد مویز ناشتا در صبحانه بخورید تا انرژی لازم برای کارهای روزانه را داشته باشید.

8 صبحانه افتضاح برای شروع

بدترین صبحانه هایی که باید از آنها مطلع باشید، کدامند؟ حتما در زندگی تان زیاد شنیده اید که صبحانه جزو مهم ترین وعده های غذایی است، البته این گفته برای برخی ها صحت داشته و برای برخی دیگر تفاوت چندانی نمی کند، آنچه مهم است تغذیه سالم در هر وعده غذایی است، یعنی اگر صبحانه نخوریم خیلی بهتر از این است که صبحانه بخوریم اما مواد غذایی ناسالم!

منظور ما از صبحانه سالم مصرف بیشتر از مواد غذایی فیبردار، پروتئین، چربی های سالمی که به شما انرژی بیشتر می دهد و شما را سیر و پرتر نگه می دارد است. در مقابل این مدل غذاها مواد خوراکی ناسالمی هستند که موجب ایجاد حس تنبلی و چاقی شده و شانس ابتلا به بیماری دیابت مزمن را هم بالا می برند.

در ادامه بدترین صبحانه برای شروع روز را برایتان خواهیم گفت:

1. غلات صبحانه

بسیاری از مردم بر این باورند که غلات صبحانه از آن دسته مواد غذایی مقوی برای کودکان و بزرگسالان است! اغلب روی بسته های غلات صبحانه درج شده حاوی ویتامین A و آهن و یا سایر ویتامین ها و مواد مغذی!

درحقیقت آنچه که باید بدانید این است که این نوع غلات به شدت تحت پروسه فراوری قرار گرفته و پردازش می شود و فقط مقدار کمی از آنها به شکل دانه کامل باقی می ماند. همچنین در طول این پروسه مواد مغذی به صورت مصنوعی به این دانه ها اضافه می شود و فرایند غنی سازی صورت می گیرد.

در یک مطالعه مشخص شد کودکانی که به منظور بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شان از غلات صبحانه غنی شده مصرف می کنند به همان اندازه کودکانی که از این نوع مواد استفاده نمی کنند نیز دچار بیماری می شوند.

چراکه غلات صبحانه در مرحله اول با قند فراوری می شوند، این موضوع در سال ۲۰۱۱ در یک مطالعه توسط گروه کاری محیط زیست به اثبات رسید، یعنی هر یک فنجان غلات صبحانه مصرفی حاوی قند بالایی در حدود 3 شکلات می باشد.

این موضوع تا حدی است که حتی گرانول های مقوی جو هم با شکر غنی می شوند که مصرف این نوع خوراکی ها شانس ابتلا به چاقی، دیابت نوع دو و سایر بیماری های قلبی و مزمن را افزایش می دهد.

2. پنکیک ها و وافل ها از بدترین صبحانه ها

پنکیک ها و وافل ها قطعا در زمره صبحانه های مورد علاقه اکثریت مردم به حساب می آیند که هر دوی آنها از آرد، تخم مرغ، شیر و شکر تهیه می شوند که فقط شکل و شمایل متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

اگرچه پنکیک ها و وافل ها به خاطر مواد تشکیل دهنده ای که دارند پروتئین بیشتری را نسبت به سایر اقلام صبحانه دارند اما گاهی اوقات آرد به کار رفته در آنها بسیار غنی شده و ممکن است مصرف بی رویه آنها منجر به مقاومت انسولین و چاقی شود.

به علاوه این 2 نوع صبحانه با یک شربت مخصوص سرو می شوند که حاوی فروکتوز بسیار بالایی است.

شربتی که در کنار پنکیک ها و وافل ها سرو می شود معمولا یا ذرت است و یا افرا که بهتر است از افرا باشد، درست است که قند بالایی دارد اما کالری کمتری را در مقابل شربت ذرت دارد، متاسفانه شربت ذرت با فروکتوز بالایی که دارد موجب ایجاد التهاب شده و ممکن است منجر به بروز بیماری پیش دیابت شود.

3. نان تست با کره گیاهی

بنابر تصور ما نان تست و مقداری کره گیاهی هم صبحانه خوشمزه ای است و هم به دلیل عدم وجود چربی و شکر سالم است اما واقعا همینطور است؟

باید بگویم به 2 دلیل مهم این صبحانه سالم نیست! ابتدا اینکه آرد نان های تست همگی از غلات غنی شده است و حاوی مقدار کمی مواد مغذی و فیبر، از آنجایی که کربوهیدرات های تصفیه شده فیبر کمتری دارند، می توانند میزان قند خون شما را خیلی سریع افزایش دهند.

قند خون بالا منجر به گرسنگی بیش از حد می شود و در وعده غذایی بعدی شما بیشتر احساس گرسنگی می کنید و حجم بیشتری غذا دریافت خواهید کرد که این خود دلیلی بر چاق شدن است.

دوم اینکه، مارگارین یا کره گیاهی اغلب از چربی های ترانس تهیه شدند که بیشترین نوع چربی ناسالم به شمار می روند، تولید کنندگان این کره ها با افزودن هیدروژن به روغن سبزیجات، چربی های ترانس را به وجود می آورند که بیشتر شبیه چربی های اشباع شده باشند و حتی در محیط اتاق هم جامدند.

در این باره دانشمندان اذعان دارند که این نوع چربی ها برای بدن بسیار مضر بوده و موجب بروز التهابات بالا و بیماری های مزمن می شوند.

4. کلوچه ها

با وجود اینکه کلوچه ها به واسطه اندازه کوچک شان شهرت بسیاری دارند اما آنها هم از آرد غنی شده، روغن سبزیجات، تخم مرغ و شکر تهیه شده اند که تنها ماده سالم موجود در آنها تخم مرغ است.

مانند وافل ها و پنکیک ها این مدل کیک ها هم گزینه های مناسبی برای شروع صبح نیستند چون به شدت خطر چاقی و ابتلا به دیابت را بالا می برند.

5. آبمیوه ها

آبمیوه ها از دیگر گزینه های 8 تا از بدترین صبحانه ها هستند که قطعا نتایجی جز چاقی و بیماری های مزمن نخواهند داشت.

اکثر آبمیوه های موجود در بازار حاوی مقدار کمی آب خود آن میوه و مقدار بالایی اسانس و شکر هستند که نوشیدن آنها نتیجه ای جز افزایش ابتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک نخواهد داشت.

آبمیوه ها به دلیل عدم وجود هیچ گونه چربی و یا فیبری که موجب پایین اومدن جذب بشه باعث می شن قند خون شما به سرعت افزایش پیدا کنه در نتیجه شما بیشتر احساس گرسنگی و خستگی خواهید کرد.

6. کماج های برشته یکی دیگر از 8 صبحانه بدتر

کلوچه و کماج های برشته هم به واسطه مواد تشکیل دهنده آنها از مقدار کمی پروتئین در مقابل کربوهیدرات بالا تشکیل شده اند که مشخصا گزینه سالمی برای صبحانه نیستند، زیرا مقدار کمی پروتئین و کربوهیدرات بالایی دارند.

تحقیقات نشان داده زنانی که صبحانه آنها شامل 3 گرم پروتئین و 44 گرم کربوهیدرات است نسبت به زنان دیگر دارای صبحانه با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم هستند که باعث می شود در طول روز ناهار و شام بیشتری را میل کنند.

7. بیسکویت با مربا و خامه

ترکیب بیسکویت با مربا و خامه بیشتر شبیه یک دسر است تا وعده غذایی مثل صبحانه!

پایه بیسکویت ها از همان آرد گندم، کره، شکر و طعم دهنده ها تهیه می شوند که پس از پخت با کمی مربا و یا خامه تکمیل می شوند. مسلما این مواد تشکیل دهنده حاوی مقدار کمی پروتئین، کالری بالا و فیبر کم است که به لحاظ ارزش غذایی بسیار فقیر است.

در مطلب بالا گفتیم که خوردن صبحانه های غنی از کربوهیدرات، قند خون شما را خنثی می کند و موجب گرسنگی هرچه بیشتر شما در وعده های بعدی مثل ناهار می شود.

8. ماست شیرین کم چرب

ماست های شیرین کم چرب درست است که مقدار چربی کمتری دارند اما در مقایسه با خامه و بستنی ها از مقدار قند بیشتری برخوردار هستند.

در حالت کلی چربی به دلیل دیر هضم بودن نسبت به کربوهیدرات ها بیشتر می تواند بدن انسان را سیر نگه دارد و هورمون گرسنگی کمتر ترشح می شود، حال با حذف چربی مواد لبنی و اضافه کردن قند به آنها باعث می شوید تا یک صبحانه مقوی به یک غذایی تبدیل شود که شانس ابتلا به بیماری ها را بالاتر می برد.

کلام آخر از موضوع ۸ صبحانه بد

خوردن صبحانه این امکان را فراهم می کند تا سطوح انرژی، قند خون، میزان اشتها و وزن تنظیم و در حد متعادلی نگه داشته شود.

از طرف دیگر انتخاب یک صبحانه فقیر و عاری از مواد مغذی، فیبر و پروتئین در طول روز شما را گرسنه تر می کند و می تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را هم در آینده افزایش بدهد.

پس اگر شما قصد دارید تا صبحانه سالم بخورید بهترین گزینه انتخاب مواد غذایی حاوی پروتئین، فیبر و غذاهای فراوری نشده است.

کدخبر: 656774 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟