زایمان زودهنگام و مواردی که باید رعایت شود

به اغلب زنان در مورد زمانی که ممکن است زایمان زودهنگام داشته باشند، هشدار داده می‌شود. اما در بعضی شرایط خاص زنان در این حالت درد زایمان شدیدی ندارد و دردشان نسبت به بقیه خیلی کمتر است و در این حالت که قرار می‌گیرند دستپاچه می‌شوند.

به گزارش رکنا ، اگر زمانی دچار این مشکل شدید و اگر این مسئله در خانواده شما شایع است،‌در اولین ساعات که احساس انقباض می‌کنید بهتر است یا به اورژانس زنگ بزنید و یا اینکه همسایه‌ها و یا یکی از اقوام را خبر کنید.

اما اگر زایمان زودهنگام داشته و به جایی و یا کسی دسترسی نداشتید در اینجا چند مورد ذکر شده که مطمئناً به شما کمک خواهدکرد.

ـ اولین قدم این است که سعی کنید آرام باشید و خونسردی خود را از دست ندهید و چند نفس عمیق بکشید .

ـ به اورژانس زنگ بزنید و درخواست آمبولانس بکنید و به دکترتان، ماما و یا قابله زنگ بزنید.

ـ تند تند نفس بکشید. این کار به شما کمک می‌کند که در درد زایمان تأخیر ایجاد شود.

ـ سعی کنید که به خودتان فشار نیاورید.

ـ اگر زمان داشتید یک محل مناسب مثل تخت، کاناپه و یا زمین صاف را انتخاب کنید و یک حوله تمیز روی آن بیندازید.

ـ اگر احساس کردید نوزاد در حال خارج شدن و بیرون آمدن است،‌به هیچ‌وجه نترسید،‌ به‌ آرامی با هر فشار به خارج شدن راحت‌تر او کمک کنید. خوشبختانه زنانی که زایمان زودهنگام دارند،‌نوزاد را خیلی راحت‌تر و بدون درد زایمان می‌کنند.

ـ اگر کسی در نزدیکی شما بود از او بخواهید تا چک کند که بند ناف دور گردن نوزاد پیچیده نشده باشد. در غیراین صورت خودتان مواظب باشید که این اتفاق نیفتد. اگر مشاهده کردید که بند ناف دور گردن نوزاد قرار دارد انگشتتان را مانند قلاب دور بند ناف قرار داده و آن را از سر نوزاد خارج کنید و بیرون بکشید.

ـ به‌آرامی تمامی مخاط و مواد لزج اطراف دهان و بینی نوزاد را پاک کنید. بدین‌صورت که از بینی او شروع کنید و با دست بسیار آرام و ملایم به سمت پایین بیایید و مواد را به چانه برسانید و از آنجا مواد را پاک کنید.

ـ نوزاد را به حالت «پوست به پوست» روی سینه خود نگه دارید. با این کار او می‌تواند از شیر بخورد. اگر قصد شیر دادن به او را ندارید این کار کمک می کند تا رحم جمع شود و حالت انقباض پیدا کند.

ـ او را با یک حوله تمیز، پارچه و یا هر چیز تمیزی که در اطراف خود دارید بپوشانید و اگر پوشش او خیس شد، سریعاً می‌بایست با یک پارچه خشک و تمیز تعویض شود.

ـ خودتان را نیز باید گرم نگه دارید.

ـ پشت نوزاد را به آرامی مالش دهید و سعی کنید با آرامش با او سخن بگویید.

ـ برای بریدن بند ناف و قطع کردن آن هیچ‌گونه تلاشی نکنید و اجازه دهید دکتر و یا قابله این کار را انجام دهد.

ـ اگر جفت نیز بصورت طبیعی خارج شده است آن را درون یک حوله بپیچید و سعی کنید طوری آن را قرار دهید که بالاتر از کودک قرار بگیرد و صبر کنید تا کمک از راه برسد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 645323 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟