نشانه های گوناگون استرس + راه درمان

به گزارش رکنا ، اضطراب های درونی می‌تواند به آشفتگی‌هایی در ظاهر شما منجر شود. در اینجا ما به شما می‌گوییم که چگونه پوست، مو و بدن شما در معرض آسیب‌های استرس قرار می‌گیرد و همین‌طور به چه نحو می‌توانید خودتان را در قبال این آسیب‌ها بیمه کنید.

وقتی ساندویچ در دست غرق در مطالعه روزنامه هستید به فکر ویروس‌ها، دود سیگار متصاعد شده در فضا و یا مسمومیت غذایی نیستید، ولی این را بدانید که وجود استرس از یک باکتری بیماری‌زا در ساندویچ شما مخرب‌تر است. استرس را می‌توان شایع‌ترین بیماری قرن 21 نامید. استرس می‌تواند رفتار شما را در قبال فرزندتان و همچنین ماندن در یک ترافیک سنگین عوض کند. استرس باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته، پوکی استخوان و بسیاری بیماری‌ دیگر می‌شود.

استرس باعث تغییراتی در آدرنالین و دیگر هورمون‌ها، بالا رفتن فشار خون، میزان قند خون، تند شدن تنفس شده و همچنین جریان هضم غذا را کند می‌کند. این بیماری باعث می‌شود، شما چهره‌ای آشفته داشته باشید. حالت موی سر شما نیز تغییر کرده و رنگ چهره‌تان عوض شده و احساس می‌کنید، پانزده سال پیرتر شده‌اید.

استرس نتیجه جنگ و گریز درون ما نسبت به مسئله‌ای است که فکر می‌کنیم بر ما غالب شده است. وقتی زمان نزدیک رفتن به سر کار می‌شود، چنان دندان‌ها را به هم می‌فشارید و یا با حالتی عصبی صبحانه می‌خورید و یا لباس‌های بچه را چند بار عوض می‌کنید یا مثل یک آدم از کوره در رفته به هر طرف می‌روید. اینها همه نشانه‌های استرس است. هورمون‌های استرس و اثرات آن می تواند روی پوست بدن تولید اشکالاتی از قبیل چربی بیش از اندازه پوست و یا خشک شدن آن و یا خارش و اگزما کند و نهایتاً کل بدن را تحت تأثیر خود درآورد. البته بهترین راه مقابله با این پدیده این است که به سرمنشأ این تمایل و اضطراب فایق آییم. در ابتدا به نظر می‌رسد، کمی از مقابله با این پدیده رنج ببریم، ولی با شناخت نشانه‌های آن، می‌توان به جنگ آن رفت که در اینجا به آنها خواهیم پرداخت.

پوست

دکتر سعید شفیعیان، متخصص پوست ، مو و زیبایی می‌گوید: هر چند سال‌ها طول می کشد که نشانه‌های استرس روی اندام‌های شما تأثیر بگذارد، ولی تأثیر آن روی پوست خیلی سریع است. استرس می‌تواند روی پوست به صورت حفره‌های ریز در عرض چند ثانیه و یا در طول چند روز بصورت التهاب بروز نماید. این دکتر می‌گوید: البته ما هنوز نتوانسته‌ایم رابطه مستقیمی میان استرس و پوست در شرایط معمولی پیدا کنیم. تنها می‌توان گفت: خوشبختانه استرس‌های روزانه و موقت در پوست تأثیری ندارد.

آکنه و جوش‌های ریز

محققان به این نکته تأکید دارند که استرس و آکنه (جوش‌های ریز) به هم مرتبطند. شایع‌ترین فرضیه در مورد تغییرات هورمونی و مخصوصاً هورمون مردانه تستوسترون است. این هورمون به همراه کورتیزول حتی در زنان هم به همین‌گونه عمل می‌کند.

راه‌حل:

نیازی به کندن این جوش‌ها که همانند جوش‌های دوران بلوغ است، نیست و نباید با کندن آنها پوست را ملتهب و پوسته، پوسته کنیم. بلکه برای بزرگسالان راه‌حل‌های مرطوب‌کننده وجود دارد که با استفاده از این کرم‌ها از خارش و ملتهب‌شدن آن جلوگیری کنید. این کرم‌ها همچنین دارای مواد ضد اشعه خورشید بیشتری نسبت به دیگر کرم‌ها هستند.

خشکی و پوسته شدن پوست

دکتر شفیعیان می‌گوید: می‌دانیم که استرس رطوبت پوست را کاهش می‌دهد و در عملکرد تدافعی پوست ایجاد اشکال می‌کند. البته ما دقیقاً نمی‌دانیم علت آن چیست؟ نتیجتاً پوستی خشک و پوسته‌پوسته شده، قرمز و همچنین در مقابل تشعشعات آسیب‌پذیرتر پدیدار می‌شود.

راه‌حل:

اگر ما از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده می کنیم، باید درجه رطوبت آن را بالا ببریم. سلول‌های مرده پوست براحتی روی پوست باقی نخواهند ماند و همین موضوع موجب می‌شود رطوبت پوست به سادگی از سطح پوست بیرون برود. سلول‌های سالم در نگهداری رطوبت بهتر عمل می‌کنند. مرطوب‌کننده‌های دارای ماده رتینول و یا هیدروکسی اسیدها در این موارد مفیدند. برای اینکه پوست شما زیباتر به نظر برسد، می‌توانید از کرم‌های حدوی مواد منعکس‌کننده نور که چین و چروک پوست صورت را از بین می‌برند، استفاده کنید. اگر در عرض یک ماه و یا با استفاده از یک کرم (با مارک خاص) تغییری در چهره شما ظاهر نشد، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا نسخه‌ای دیگر برای شما بنویسد.

جوش‌های قرمز و اگزما

جوش‌های قرمز توسط توده زیادی از سلول‌های پوست ظاهر می‌شوند که غالباً برآمده هستند. اگزما هم قرمز شدن لایه زیرین پوست است که با قرمز شدن و خارش شروع می‌شود و ناحیه مزبور را به خارش می‌اندازد و بیمار مبتلا به آن مجبور است محل مزبور را بخاراند تا کمی تسکین یابد در هر دو حالت بیمار دارای استرس و در نتیجه از دست دادن رطوبت پوست رخ می‌دهد.

راه‌حل:

در همه داروخانه‌ها کرم‌های هیدروکورتیزون موجود است که برای تورم‌های پوستی و اگزما مفیدند. جدیداً اسپری‌ها و لوسیون‌های برطرف‌کننده خارش پوست وارد بازار شده‌اند که از خارش زیاد پوست جلوگیری می‌نمایند. اگر این داروها بعد از یک هفته استفاده جواب ندادند بهتر است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. غالباً تورم‌های قرمز با یک کرم ویتامین D و یا ویتامین A تسکین پیدا می‌کنند. ولی اگزمای پوستی با کرم‌های کورتیزون‌دار قابل معالجه هستند. یادتان باشد در هر دو حالت پوست را به‌خوبی شست‌وشو داده و بعد به معالجه آن بپردازید.

تورم رگ‌های صورت

غالباً این ضایعه پوستی صورت که پزشکان هم به‌طور کامل علت آن را نفهمیده‌اند در نواحی چانه، پیشانی و گونه‌ها همراه با تورم رگ‌های آن بوده است. هرچند دلیل آن هنوز ناشناخته است، ولی استرس می‌تواند شرایط را بدتر کند.

راه‌حل:

با استفاده از محلول‌های سولفا نظیر «نوواست» و «سولفاست» از تورم بیشتر جلوگیری کنید. کرم‌های مترونیزودول نظیر متروکرم و متروژل و همچنین آنتی‌بیوتیک‌ها مفید هستند. در این موارد از مصرف صابون‌های قوی و پاک‌کننده‌های حاوی الکل و محلول‌های جمع‌کننده پوست اجتناب کنید. در این موارد از مصرف غذاهای ادویه‌دار و همچنین کافئین‌دار بپرهیزید. چون این مواد در التهاب رگ‌های صورت شما تأثیرگذارند.

کیسه‌های زیر چشم (پوست زیر چشم)

دکتر شفیعیان می‌گوید:‌این شکل شایع نیاز به کمی دقت دارد، چرا که باد کردن حلقه زیر چشم بدون اینکه رنگ پوست را تغییر دهد، مربوط به بی‌خوابی است و در زمان‌هایی که ما خسته‌هستیم مایع در زیر پوست زیر چشم‌ها جمع می‌شود و حالت پف‌کرده به خود می‌گیرد.

راه‌حل :

برای رفع این نقیصه می‌توانید از کرم‌های حاوی مواد گیاهی مثل بابونه استفاده کنید و برای سریع‌تر خوابیدن پف زیر چشم‌ها می‌توانید این نواحی را با کیسه یخ، خنک کنید و در هنگام خوابیدن بالش بیشتری زیر سر خود قرار دهید تا نیروی جاذبه مایعات را به طرف پایین جذب کند.

موی شما

مسائلی که به چهره شما مربوط می‌شود به اندازه کافی شما را نگران کرده است، ولی این را بدانید که در موقع استرس موی سر شما هم بی‌ارتباط با این مسئله نیست هرچند که پزشکان معتقد است هیچ‌کس تا حالا موهای خود را به خاطر استرس از دست نداده است. البته باید دقت کنید که استرس هیچ وقت به طاسی و یا خاکستری شدن مو منجر نمی‌شود.

خاکستری‌شدن مو در یک دوره زمانی که شاید سال‌ها طول بکشد به خاطر پایین آمدن درصد رنگدانه‌های پیاز مو است که البته وقتی در حالت اضطراب و نگرانی باشید، شاید به این مسئله دقت بیشتری کنید. با این حال استرس در چگونگی حالت موی سر شما بی‌تأثیر نیست.

ریختن و نازک شدن مو

استرس می‌تواند باعث نازک شدن مو شود به همین خاطر تجمع مو را کمتر متوجه خواهید شد و فکر می‌کنید موهای شما ریخته و سر شما خالی از مو است ولی شما هزاران هزار مو روی سر خود دارید و اگر نصف این مقدار را هم از دست بدهید نباید موجب نگرانی شما بشود. در حالت‌های خیلی نادری از دست دادن توده عظیمی از موی سر دلایل ژنتیکی دارد که به آن طاسی ارثی هم می‌گویند. این‌گونه طاسی در افراد فامیل و خانواده بسیار مشهود است و غالباً در قسمت تاج سر این طاسی رخ می‌دهد. این‌گونه حتی در ریزش ابروها، مژه‌ها و حتی موهای بدن هم بی‌تأثیر نیست.

راه‌حل:

موهای معمولی ریزش آرام در طول یک ماه دارند و به جای آنها همین‌طور موهای جدید پدید می‌آید. بعضی از دکترها برای رشد مجدد مو البته با توجه به طول درمان،‌داروی منوکسیدیل را پیشنهاد می‌کنند. راه حل دیگر ریختن آمپول‌های استروئیدی و کرم‌های استروئیدی روی پوست سر است که باعث کم شدن التهاب و اثرات استرس روی آن می‌شود که این کار اجازه می‌دهد حفره‌های خالی مو دوباره به رشد مو کمک کرده و از نو موی سر جای نخست بازگردد.

حتی در مورد طاسی سر،‌جدیداً داروی جدیدی به بازار آمده است که این دارو حاوی ترکیبی از مواد منوکسیدیل و رتین A است که برای رشد سریع مجدد مو مؤثر است.

خشک بودن مو،‌خارش سر و شوره سر

موی سر در زیبایی چهره شما نقش مؤثری دارد. همانند پوست شما موی سر نیز می‌تواند بازتاب استرس باشد. استرس می‌تواند موجب خشکی، رطوبت و یا پوسته پوسته شدن پوست سر شما و ریختن آن روی شانه‌ها شود.

تشخیص فرق میان شوره سر و پوسته‌پوسته شدن پوست سر چگونه است؟

پوسته‌های کوچک و خشک نشانه‌های خشک بودن پوست سر است. اما پوسته‌های بزرگ و ضخیم نشانه شوره هستند.

راه‌حل:

اگر مشکل شما خشک بودن پوست سر است با شامپوهایی که مرطوب‌کنندگی بیشتری دارند سر خود را بشویید. شامپوهایی که حاوی هیلارونیک اسید، گلیسیرین، پنتانول و یا شامپوهای گیاهی برای خشکی پوست سر مفیدند. اگر این شامپوها مفید نبودند از شامپوهای دارای «روی» (ZINC) و یا سالیسلات اسید استفاده کنید. مخصوصاً شامپوهایی که دارای سولفید سلنیوم و یا سالیسیلیک اسید هستند تأثیر فوق‌العاده‌ای دارند. اگر بعد از یکی، دو هفته هنوز هم پوسته‌هایی روی شانه‌های خود می‌بینید حتماً به یک متخصص مو و پوست مراجعه کنید تا روش درمان مؤثری در پیش گیرد.

پوست سر چرب

استرس باعث افزایش تولید چربی در غدد چربی پیاز مو شده و این افزایش باعث چربی پوست سر و نهایتاً چربی موی سر نیز می‌شود.

راه‌حل:

از شامپوهای مناسب برای موهای چرب استفاده کنید و همچنین با متخصص پوست و مو صحبت کنید. چون همان‌طور که در حالات بالا توضیح داده شد از شامپوهای دیگری که حاوی داروهای دیگری است باید استفاده کنید.

بدن شما

حتی اگر مو و پوست صورت شما مشکلی نداشته باشد، استرس می‌تواند باعث چاقی شود. تولید اشکال در ناخن انگشتان کند و تعریق بدن را افزایش دهد.

زگیل (گوشت اضافه روی پوست)

استرس روی سیستم ایمنی بدن (مخصوصاً ناحیه خارجی آن) که منظور پوست بدن است تولید اشکالاتی می‌کند که بعضی اوقات با رویش زگیل‌ها روی دست و پاها می‌توان این عوارض را مشاهده کرد.

راه‌حل:

البته در داروخانه‌ها شاید داروهایی برای درمان این عوارض وجود داشته باشد، ولی بهترین راه درمان برداشتن این زگیل‌ها توسط چاقوی جراحی که با بی‌حسی موضعی با اسپری نیتروژن مایع انجام می‌گیرد. شاید برای رفع این‌گونه زگیل‌ها مجبور شوید چند بار این جراحی‌های سرپایی را انجام دهید.

تعریق

وقتی حرارت بدن بالا می‌رود به‌طور خودکار افزایش آدرنالین روی غدد عرق بدن تأثیر کرده و باعث تعریق بیشتر می‌شود.

راه‌حل:

با این تصور که شما هر روز از دئودورانت‌های خوشبوکننده استفاده می‌کنید، ولی برای رهایی از این معضل شاید بد نباشد به یک متصص پوست و مو مراجعه کنید تا ایشان با یک نسخه مؤثرتر که می‌تواند حاوی داروی آلومینیوم کلراید که داروی ضد عرق قوی‌ای است به درمان تعریق اضافی بدن شما بپردازد. دکتر می‌تواند از پروبانتین که یک دارویی است که روی اعصاب مانع ایجاد کرده که حامل پیام تعریق به غدد نباشند، استفاده کند و شاید هم از اریترومایسن که کنترل‌کننده بوی بدن است استفاده نماید.

ناخن انگشت

وقتی یک آسیب فیزیکی و روانی جدی‌ رخ می‌دهد گردش خون را در محل این آسیب‌ها توقف کرده و باعث کند شدن انتقال خون به نواحی قابل رشد مثل ناخن می‌شود. در چنین شرایطی رشد ناخن‌ها به طور موقت از کار می‌افتد. حتی نقطه‌های سفیدرنگی در قسمت میانی ناخن شست ظاهر می‌شود.

راه‌حل:

تنها راه حل این معضل زمان است چرا که حدود شش ماه طول می‌کشد که ناخن به حالت اولیه خود برگردد تا آن موقع شما می‌توانید (مخصوصاً خانم‌ها) از لاک ناخن برای برطرف کردن دانه‌های سفید و حتی از لاک‌های تقویت استحکام ناخن استفاده کنید.

افزایش وزن

طبق تحقیقات دانشگاه استانفورد استرس نه تنها باعث افزایش انسولین و قند خون می‌شود، بلکه باعث تغییراتی در سوخت و ساز بدن نیز می‌شود که در نتیجه این تغییرات چربی در اندام‌های بدن مخصوصاً در نواحی شکمی ذخیره گشته و شما را فردی چاق جلوه می‌دهد.

راه‌حل:

برای جلوگیری از این مشکل بهتر است رژیم غذایی خود را تغییر دهید و به جای غذاهای شیرین و کربوهیدرات‌دار بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید و فراموش نکنید که مقداری تمرینات ورزشی مخصوصاً پیاده‌روی در روز باعث سوختن چربی‌های اضافی بدن می‌شود.

پنج راه برای بهتر بودن

البته پادزهر و درمان استرس رسیدن به وضع ظاهر و زیبایی است. برای اینکه خودتان را در مقابل تشعشعات استرس مصون نگه دارید باید به مقابله با آنچه که شما را نگران و مضطرب می‌کند بروید. تحقیقات نشان می‌دهد داشتن یک حالت روانی مثبت و راحت می‌تواند به فایق آمدن شما بر اغلب شرایط سخت فیزیکی کمک کند. وقتی شما در حالت آرامش به سر می‌برید، فشار خون شما کاهش می‌یابد، غذا در بدن شما راحت‌تر جذب شده، تنفس شما به راحتی و آرامی صورت می‌گیرد و میزان کورتیزول شما افت می‌کند. خوشبختانه در طول روز فرصت‌های مناسبی برای پایین کشیدن سطح استرس وجود دارد. محققان در هنر خونسرد بودن چند راه خوب برای مقابله با استرس پیشنهاد می‌کنند.

1ـ جدول زمان‌بندی استرس

شما برای هر کاری برنامه‌ریزی و زمان‌بندی خاصی را دارید. چرا برای استرس خود این عمل را انجام نمی‌دهید.

یک متخصص اجتماعی می‌گوید: زمان‌های خاصی را که دچار نگرانی و اضطراب هستید، زمان‌بندی کنید. در طول این زمان‌ها هر چیزی که مانع آسایش شماست فهرست کنید و بعد یک فهرست از راه‌حال‌های نزدیک برای برطرف کردن آن درست کنید. هر زمان که شما احساس این اضطراب را داشتید با داشتن چنین برنامه‌ای خود را از شر استرس رهایی بخشید.

تنفس

یک نفس عمیق در شرایط استرس‌زا خیلی مفید است. یک متخصص می‌گوید: «اگر شما احساس می‌کنید دارید از کوره در می‌روید،‌تأمل کنید چشمان خود را ببندید روی تنفس خود متمرکز شوید.» به آرامی و عمیقاً نفس خود را از طریق حفره‌های بینی به داخل ریه فرو برید و به آرامی بازدم خود را از طریق دهان بیرون بیاورید. این عمل را 5 تا 10 بار تکرار کنید تا متوجه تأثیر آن روی استرس خود باشید.

استفاده از خوشبوکننده

یک بوی خوب محرک خوبی برای خیلی از مسائل است. یک متخصص می‌گوید: بوی خوشایند عطر می‌تواند شما را از یک کار خسته‌کننده و کسالت‌آور که منجر به اضطراب و خستگی شما شده است رهایی بخشد. بعضی اوقات این احساس آرامش از طریق بوهای خوش به انسان دست می‌دهد که راهی برای مقابله با استرس است.

انعطاف داشتن

می‌توانید با رها کردن و انعطاف دادن به عضلات بدن یک آرامش عمیق داشته باشید. با چرخاندن مچ دست‌ها و گرفتن آرنج دست مخالف و کشیدن آن به سمت بالا به مدت هفت ثانیه و بعد آن را برای 30 ثانیه رها کنید و بعد دوباره این کار را سه بار تکرار کنید. بعد به سراغ عضلات دیگر بروید در عرض چند دقیقه احساس آرامش خوبی به شما دست می‌دهد که از گردن تا مچ پا این احساس را دارید.

حرکت کردن

اگر داروی جادویی‌ای برای مقابله با استرس وجود داشته باشد هیچ چیز به غیر از تمرینات ورزشی نیست. تحقیقات زیادی وجود دارد که رابطه تمرینات ورزشی را با حالات روانی بیان می‌کند. چرا که ما اکنون می‌دانیم تمرینات ورزشی باعث کاهش سطح کورتیزول می‌شود و همچنین سروتونین (هورون شادی) را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که سریع ‌بر استرس خود فایق آیید. پس زمان را از دست ندهید و از طناب‌بازی با بچه‌ها گرفته تا بالا و پایین رفتن از پله و یا راهپیمایی در خیابان، هرچه زودتر برای مقابله با استرس ورزش را شروع کنید.

بعضی از انواع استرس در زیبایی فرد اثرات مخربی می‌گذارد. بعضی اوقات خود افراد متوجه رفتار اشتباهشان می‌شوند و سعی در اجتناب این اعمال دارند. اگر نمی‌توانید این عادات را کنار بگذارید روش‌های زیر را امتحان کنید.

موخوره و دوشاخه‌شدن مو

خیلی از افراد عادت دارند در مواقع اضطراب و نگرانی دست روی موها و ابروها می‌کشند و یا آقایان با سبیل خود بازی می‌کنند. این امر باعث موخوره و شکاف سر موها خواهدشد. برای اجتناب از این کار می‌توانید موهای خود را از پشت ببندید و سعی کنید چیز دیگری را جایگزین بازی کردن با موهای خود کنید. در این مورد می‌توانید از حلقه‌های لاستیکی برای اینکه دست شما به طرف موها نرود، استفاده کنید که اغلب در دستان شما باشد و شما با فشار دادن آن کمی از فشار روحی خود کم کنید.

جویدن ناخن

این عادت شایع‌ترین نوع عکس‌العمل در قبال استرس است و اثرات مخرب موقتی روی ناخن می‌گذارد. استفاده از لاک‌های تیره برای خانم‌ها حداقل مانع از این می‌شود که ناخن خود را بجوند و یا خانم‌ها برای زیبایی ناخن‌های خود عمل مانیکور انجام دهند تا شاید از جویدن ناخن اجتناب کنند. بعضی از افراد برای پرهیز از این کار از آبنبات‌های مکیدنی و یا آدامس استفاده می‌کنند. هرچند که شاید جایگزین کردن و عادت کردن به این مشغولیات هم زیاد جالب نباشد، ولی به هر حال بهتر از ناخن جویدن است.

کندن لب (گاز گرفتن لب)

در بعضی از افراد دیده شده که فرد مبتلا به استرس با ناخن خود لب‌های خود را می‌کند و یا با دندان شروع به پوست کندن و گاز گرفتن لب می‌کند. سعی کنید لب‌های خود را همیشه مرطوب نگه دارید. برای این کار می‌توانید از آبنبات‌های مکیدنی بدون قند استفاده کنید.

خاراندن

بعضی از آدم‌ها در این موارد عادت به خاراندن قسمت خاصی دارند. موقع خاراندن پوست مستعد است که زخمی شود و ادامه خاراندن موجب زخم روی پوست و کندن لایه‌ای از آن می‌شود. کوتاه کردن ناخن که مانع زخمی کردن پوست شود، مؤثر است. سعی کنید محلی را که عادت به خاراندن آن دارید، با چیزی بپوشانید. سعی کنید به جای خاراندن قسمت مزبور آن قسمت را ماساژ دهید. یادتان باشد اگر خارش قسمت ذکر شده بر اثر جوش و یا مسائل دیگر است حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

نگران در خوردن

بعضی از افراد برای خوردن شتاب زیادی دارند و در مواقع اضطراب و نگرانی با عجله به طرف یخچال برای خوردن چیزی می‌روند. برای این منظور به این نکته توجه کنید که چرا اشتیاق به این کار دارید و همین طور به چه چیزی برای خوردن اشتیاق دارید. شاید مزه مزه کردن یک شکلات بدون قند مؤثر باشد. همچنین برای جایگزین کردن این عادت بد می‌توانید به موسیقی گوش دهید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 638009 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟