کرونایی ها از غذای زودهضم غافل نشوند

به گزارش رکنا ، سبک غذا خوردن در دوران کرونا باید به‌خوبی رعایت شود چون تغذیه سالم در افزایش ایمنی بدن در برابر کرونا بسیار موثر است. متخصصان توصیه می‌کنند بیماران کرونایی در دوران بیماری از مصرف بعضی مواد غذایی خودداری کنند و بعضی مواد غذایی را بیشتر در برنامه غذایی خودشان قرار دهند.

سبوس یا نان لواش، تافتون و نان‌های فانتزی بهتر است مصرف شود و اسه استفاده از نان‌های سبوس‌دار به بعد از بیماری موکول شود چون مواد فیبردار حتی از چربی‌ها هم دیرتر از سیستم گوارشی عبور می کند.

*آب و مایعات مانندآب‌میوه‌ها و سبزیجات طبیعی در دوران کرونا بیشتر استفاده شود و بهتر است مایعات در فاصله وعده‌های غذایی به میزان کافی مصرف شود.

*مصرف دو یا چند بار انواع سوپ و آش در هفته توصیه می‌شود که در تهیه سوپ می‌توان از سبزیجاتی مانند هویج، گوجه فرنگی، تره، اسفناج، گشنیز و انواع جوانه‌ها به انضمام تکه‌های سینه مرغ و عصاره قلم گاو یا گوسفند استفاده کرد.

*استفاده از برنج کته، جوجه آب‌پز و بخارپز، آب مرغ و سوپ مرغ بدون چربی مناسب خواهد بود.

*برای افزایش اشتها استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها با تاکید بر مصرف موز رسیده، خرما (سه عدد در روز)، سیب پخته یا خام، کمپوت سیب بدون شکر، انار، پرتقال، انجیر، لیموترش و کدو حلوایی توصیه می‌شود.

*مغزهایی مثل پسته، گردو، تخمه آفتابگردان یا کدو و خشکبارهایی شامل توت خشک، نخود و کشمش به عنوان میان‌وعده استفاده شود.

*مصرف گوشت قرمز محدود شو د و به جای آن انواع گوشت‌ها به خصوص گوشت‌های سفید مانند مرغ، ماهی و بوقلمون در برنامه غذایی قرار گیرد.

*مصرف انواع ماهی به خصوص ماهی‌های کوچک به میزان دو بار در هفته توصیه می‌شود. تاکید می‌شود ماهی به صورت بخارپز یا کبابی در کنار لیموترش مصرف شود.

*بهتر است از روغن مایع گیاهی نظیر روغن کانولا، کنجد و زیتون در پخت غذا و به همراه سالاد استفاده شود و افزودن چاشنی‌هایی نظیر آب‌لیمو، آب نارنج و آب غوره به غذا هم مناسب خواهد بود در حالی که بیمار باید از مصرف فلفل و دیگر ادویه‌جات به غیر از زردچوبه خودداری کند.

*جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات با طعم مناسب مثل نعناع و لیمو در پیشگیری و بهبود حالت تهوع در دوران کرونا موثر است.

*لازم است مصرف نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، قند ساده، گز، سوهان، نقل، نبات، کیک و کلوچه و دیگر شیرینی‌جات برای بیماران مبتلا به کرونا محدود شود.

*از مصرف فست فودها، گوشت‌های فراوری شده و غذاهای سرخ شده باید اجتناب شود.*مصرف مواد غذایی حساسیت‌زا مانند بادام زمینی، خربزه و انگور باید به حداقل برسد. چون مصرف زیاد مواد آلرژی‌زا باعث شدت مشکلات تنفسی می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 623334 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟