نکات طلایی درباره ورزش در دوران کرونا

بهترین ورزش در روز های کرونایی چیست؟

دریانیوز: با تعطیل شدن باشگاه های ورزشی و قرنطینه خیلی ها از افزایش وزنشان شکایت دارند و به دنبال راهی برای رسیدن به اندام ایده آل خود هستند.

شنبه، 1 شهریور 1399، 09:04 / کد خبر: 36940 / تعداد بازدید: 19

دریانیوز: از آغاز شیوع کرونا تاکنون میلیون ها نفر به این ویروس آلوده شده اند و این ترس را به وجود آورده تا بیشتر افراد برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا در خانه مانده و خود را قرنطینه کنند و این خود باعث شده نسبت به گذشته تحرک کمتری داشته باشند .با تعطیل شدن باشگاه های ورزشی و قرنطینه خیلی ها ازافزایش وزنشان شکایت دارند و به دنبال راهی برای رسیدن به اندام ایده آل خود هستند.بهترین روش برای دور ماندن از کرونا و در کنار آن رسیدن به اندام ایده آل ورزش در خانه است اما شاید برای خیلی ها سئوال باشد؛آیا ورزش کردن در این دوران مضر نیست؟ چه نوع ورزشی و با چه شدتی مناسب است؟ آیا کسانی که تاکنون ورزش نمی‌کردند، در این دوران می‌توانند ورزش کنند؟سیستم ایمنی ورزشکاران چه قابلیت‌هایی دارد؟ تغذیه ورزشی در این دوران چگونه باید باشد؟

لازم است بدانید کرونا یک ویروس است که با حمله به بدن انسان باعث ایجاد عفونت تنفسی می‌شود و اگر سیستم ایمنی بدن به‌اندازه کافی قوی نباشد، می‌تواند وضعیت سلامتی فرد را به‌شدت به خطر اندازد. این مسئله برای همه افراد مشابه است؛ اما در مورد ورزشکاران و ورزش کردن در دوران شیوع این ویروس نیز، نظرات متفاوتی وجود دارد که بهتر است حقایق علمی در این مورد، گفته شود. ورزش کردن تا حد متوسط (مانند نیم ساعت پیاده‌روی در روز یا ورزش دلخواه خود به میزانی که ضربان قلب شما بیش از ۱۲۰ ضربه در دقیقه فراتر نرود) می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در مقابله با ویروس کرونا قوی‌تر می‌کند. قوی‌تر از زمانی که بی‌تحرک هستید. اما، انجام تمرینات ورزشی شدیدتر، آثار زیانباری بر عملکرد ایمنی بدن می‌گذارد.پس پیاده روی یکی از ورزش هایی است که هم شمارا به وزن ایده آلتان می رساند هم کم تر در معرض خطر ابتلا قرار می گیرید.

ورزش سنگین در دوران کرونا ممنوع

کسانی که به‌صورت منظم ورزش نمی‌کنند و قصد دارند در این دوره، ورزش کنند باید توجه داشته باشند که مجاز به انجام ورزش سنگین و طولانی نیستند. چون ورزش کردن با شدت سنگین، باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، البته به‌صورت کوتاه‌مدت می‌شود و وضعیتی با عنوان «پنجره باز عفونت» را ایجاد می‌کند که در این مدت، اگر ویروس یا هر عامل خارجی به بدن حمله کند، بدن به‌سختی می‌تواند آن را دفع کند. بنابراین، ورزش کردن با شدت زیاد و سنگین و طولانی، در دوره شیوع ویروس کرونا، ممنوع است.پس ورزشکارانی که در برنامه‌های تمرینات سنگین، به‌ویژه رویدادهای استقامتی شدید و طولانی، شرکت می‌کنند، نسبت به افراد عادی، برای ابتلا به عفونت مستعدتر هستند. این ورزشکاران بایستی در دوره ریکاوری بعد از جلسه تمرین، باید 12 مورد زیر را رعایت کنن تا از خطر ابتلا دور بمانند:

1- پرهیز از تماس با افراد دارای نشانه‌های عفونت

2- کاهش تماس با بچه‌های سنین مدرسه و پرهیز از حضور درجاهای شلوغ و پررفت ‌وآمد

3- شستشوی مرتب دست‌ها به‌ویژه پس از لمس سطوحی که توسط عموم مردم لمس می-شوند مانند دستگیره‌های در، نرده‌های حفاظ و دستگاه تلفن

4- پرهیز از تماس دست به چشم و دهان برای جلوگیری از انتقال ویروس به بافت‌های موکوسی حساس

5- رعایت کامل بهداشت دهان

6- پیشگیری از خشک شدن دهان هنگام مسابقه و استراحت، با نوشیدن آب در زمان‌های منظم و حفظ وضعیت آب بدن

7- عدم استفاده از بطری‌های آب و کارد و چنگال مشترک

8- استفاده از آب سالم و بهداشتی برای نوشیدن و شنا کردن

9- پرهیز از سونا، دوش و جکوزی مشترک

10- مراقبت از خود پس از مسابقه یا تمرین به دلیل افزایش احتمال آسیب‌پذیری در برابر عفونت

11- رعایت بهداشت شخصی خوب به‌عنوان بهترین دفاع در مقابل عفونت تنفسی ناشی از کرونا

12- زمان کافی بین جلسات تمرین برای بازیافت در نظر گرفته شود. ۱ تا ۲ روز استراحت برای بازیافت در برنامه تمرینی هفتگی قرار داده شود

از چربی‌های حیوانی غافل نشوید

در رابطه با تغذیه باید گفت اگر ورزشکار از رژیم غذایی خاصی پیروی می‌کند، ممکن است در خطر ضعف سیستم ایمنی قرار داشته باشد. مثلاً مصرف کم‌ چربی‌های حیوانی باعث جذب کمتر ویتامین‌های محلول در چربی در بدن می‌شود که این ویتامین‌ها، از بهترین آنتی‌اکسیدان‌ها و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند. اگر کمبود خاصی در مواد مغذی ندارید، ضرورتی به مصرف ویتامین و مواد معدنی به‌صورت مکمل و قرص نیست. مصرف بیش‌ازحد مواد مغذی خاص مانند اسیدهای چرب امگا ۳، آهن و روی و ...، حتی می‌تواند آثار زیانباری بر عملکرد ایمنی بدن ورزشکار داشته باشد.سازمان بهداشت جهانی برای میزان فعالیت بدنی افراد در تمام سنین پیشنهادهایی داده است که افراد برای بهبود سلامتی و تندرستی خود باید آن‌ها را انجام دهندکه نشان دهنده اهمیت ورزش در هر سنی است. نوزادان زیر ۱ سال نیاز دارند که چند بار در روز از لحاظ بدنی فعال باشند. کودکان زیر ۵ سال باید حداقل ۱۸۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند. کودکان ۳ تا ۴ سال باید به طور متوسط یا شدید ۱ ساعت در روز فعال باشند.

ورزش یک ساعت در روز در دوران کرونا

کودکان و بزرگسالان ۵ تا ۱۷ ساله، کودکان و بزرگسالان باید حداقل ۶۰ دقیقه در روز (به مدت حداقل ۳ روز در هفته) فعالیت بدنی متوسط تا شدید، شامل فعالیت‌هایی که استخوان و ماهیچه را استحکام می‌بخشد، داشته باشند. بزرگسالان بالای ۱۸ سالدر مجموع حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنیِِ متوسط یا حداقل ۷۵ دقیقه فعالیتِ بدنی شدید شامل فعالیت‌های تقویت‌کننده ماهیچه را به مدت ۲ روز یا بیشتر در طول هفته انجام دهند. افراد مسن با توان حرکتی ضعیف باید برای بهبود تعادل و جلوگیری از افتادن به مدت ۳ روز یا بیشتر در هفته فعالیت بدنی داشته باشند. باید توجه داشت هنگام ورزش کردن، چون عمق تنفس بیش از حالت عادی است چنانچه در فضایی که ورزش می‌کنید، ویروس کرونا وجود داشته باشد (مخصوصاً در فضاهای ورزشی بسته و به‌ویژه سالن‌های ورزشی کوچک)، احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد. توصیه می‌شود در منزل یا حداقل در فضای باز و خلوت ورزش کنید.

نتیجه گیری

باید توجه داشت هنگام ورزش کردن، چون عمق تنفس بیش از حالت عادی است چنانچه در فضایی که ورزش می‌کنید، ویروس کرونا وجود داشته باشد (مخصوصاً در فضاهای ورزشی بسته و به‌ویژه سالن‌های ورزشی کوچک)، احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد، پس سعی کنید در این دوران از حضور در باشگاه های ورزشی و عمومی پرهیز کنید .اگر از افزایش وزن خود ناراضی هستید توصیه می شود برای کاهش وزن در این دوران پیاده روی در محیطی دور از جمعیت و ورزش در منزل را تجربه کنید چرا که در وضعیت کنونی بهترین روش برای رسیدن به تناسب اندام و در مقابل حفاظت از بدن در مقابل ویرووس کرونا است.همچنین سعی کنید اگر در منزل نیز ورزش می کنید از سنگین و طولانی بودن آن و رژیم های غذایی سنگین بپرهیزید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 597966 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟