هر آن چیزی که درباره علت سردرد باید بدانید.

نظر متخصصان درباره علت سردرد

پزشکان و متخصصان تا به امروز مقالات و پژوهش‌های گسترده‌ای درمورد علت سردرد ارائه و مطرح کرده‌اند. به گفته بیشتر متخصصان اصلی‌ترین علت سردرد، افزایش استرس‌ها و تنش‌ها در افراد جامعه ‌می‌باشد که این افزایش استرس و تنش خود باعث آسیب به عملکرد طبیعی بدن می‌شود. سردرد‌ها اغلب نشانه ظهور علائم یک بیماری پنهان و یا تغییر در عملکرد فیزیولوژیک بدن به ویژه تغییر در عملکرد سیستم عصبی مرکزی می‌باشند.

علت سردرد؛ عوامل ژنتیکی و ارثی، عوامل خارجی، عوامل داخلی

گاهی علت سردرد مربوط به مسائل ارثی و ژنتیکی است اما درصد کمی از سردردها زمینه ارثی دارد. عوامل خارجی و داخلی گسترده‌ای وجود دارند که می‌توانند علت سردرد باشند. عوامل خارجی همچون برخورد اجسام به سر، انجام ورزش سنگین، مصرف کافئین و الکل، بی خوابی، استرس، مصرف داروها و مسکن‌ها، استنشاق هوای آلوده و مسمومیت با گازها و ...؛ اغلب می‌توانند بر روی شرایط داخلی بدن تاثیر بگذارند و باعث بروز سردرد شوند. عوامل داخلی هم که می‌توانند در بروز سردرد نقش داشته باشند می‌توان به ضعف بدنی، کم آبی و دهیدراته شدن بدن، خونریزی مغزی و پارگی رگ، عفونت‌های داخلی پرده مغز و تغییر سطح هورمونهایی همچون سرتونین و استروژن اشاره کرد.

سردرد

علت سردرد

شناخت و بررسی انواع سردرد

سردردها انواع مختلفی دارند و هر نوع سردرد قسمت خاصی از بدن، صورت، پیشانی، سر، گردن را درگیر می‌کند.

● سردرد خوشه‌ای (cluster)

افرادی که دچار این نوع سردرد هستند احساس درد شدید در یک طرف سر خود به خصوص ناحیه چشم و اطراف گیجگاه دارند. این سردرد به صورت ناگهانی در طول روز در زمان مشخصی شروع می‌شود و برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت. علت سردرد خوشه‌ای به طور دقیق مشخص نشده است ولی بروز این نوع سردرد در آقایان بیشتر است.

● سردرد تنشی (Tension)

همانطور که از اسمش مشخص است قرار گرفتن در شرایط یا محیط پر از تنش و استرس باعث بروز این نوع سردرد می‌شود. این نوع سردرد بسیار شایع است و با شروع درد از ناحیه شانه، گردن، پیشانی آغاز شده و بعد از مدت زمان کوتاهی کل سر را فرا می‌گیرد.

● سردردهای میگرنی

احساس سردرد شدید در بخشی از ناحیه سر و اختلال در بینایی، احساس خستگی و ضعف، حالت تهوع از علائم این نوع سردرد است. گاهی علت سردرد میگرنی ژنتیکی است. همچنین اختلال در عملکرد ساقه مغز می‌تواند باعث بروز این نوع سردرد شود.

دکتر حمیدرضا رخصت یزدی(متخصص مغز و اعصاب)

rokhsatyazdi.com

● سردردهای سینوسی

این نوع سردرد؛ پیشانی، اطراف چشم و گونه‌ها را درگیر می‌کند. التهاب و یا عفونت بخش‌های سینوزیتی علت سردرد سینوسی هستند.

● سردردهای آلرژیک

علت سردرد آلرژیک قرار گرفتن در معرض یک ماده حساسیت‌زا است که باعث گرفتگی سینوس‌ها و افزایش فشار سر می‌شود.

سردرد

انواع سردرد

● سردرد ناشی از عفونت مننژیت

در این نوع سردرد فرد فشار به نسبت زیادی در کل سر خود احساس می‌کند. مننژیت پرده پوشاننده مغز و نخاع است که در اثر التهاب و یا عفونت دچار آسیب می‌شود.

● سردردهای توموری

این نوع سردرد در هنگام صبح و بعد از بیدار شدن از خواب شروع می‌شود. علت سردرد توموری به دلیل وجود تومور در بخشی از مغز است که مانع از انجام فعالیت‌های طبیعی مغز می‌شود.

● سردردهای گوارشی

مسمومیت غذایی ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم گاهی علت سردرد گوارشی هستند.

● سردردهای هورمونی

علت سردرد هورمونی تغییر در میزان سطح هورمون‌های بدن می‌باشد. هورمونی همچون استروژن که یک پیام رسان شیمیایی است اگر کاهش پیدا کند باعث بروز سردرد خواهد شد. این نوع سردرد در خانم‌ها بیشتر از آقایان رخ می‌دهد.

سخن پایانی

اگر این مقاله را تا انتها دنبال کرده باشید قطعا متوجه خواهید شد که عوامل خارجی نقش به سزایی در بروز سردرد در افراد جامعه دارند؛ پس با تغییر شیوه زندگی می‌توان از بروز بسیاری از سردردها جلوگیری کرد.

دکتر حمیدرضا رخصت یزدی

متخصص مغز و اعصاب

rokhsatyazdi.com

کدخبر: 593180 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟