درمان بدبویی دهان / راهکارهایی ارزان و ساده

بدبویی دهان / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،حتما با خود فکر کرده‌اید که چه مشکلی در این میان وجود دارد. بوی بد دهان یکی از آن مواردی است که کمتر کسی طاقت تحمل آن را دارد. هرقدر هم که حرف‌های جالبی برای دوستان‌تان داشته باشید با اولین‌ استنشاق بوی بد دهان‌تان آنها از اطراف شما پراکنده خواهند شد. شاید جالب باشد که بدانید غذاهای خاصی هستند که باید در یک زمان خاص خورده شوند، در غیر این صورت باعث بوی بد دهان خواهند شد. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم کدام غذاها باعث ایجاد و کدام غذاها باعث رفع بوی بد دهان می‌شوند.

بهترین خوشبوکننده‌ها

1. از سیب کمک بگیرید

خوردن یک سیب در روز ممکن است شما را از دندانپزشک بی‌نیاز کند؛ به‌علاوه دوستان و همکاران‌تان را نیز از اطراف‌تان پراکنده نمی‌کند چرا‌که سیب با بوی بد دهان مبارزه می‌کند. این مسئله به قابلیت پاک‌کنندگی طبیعی سیب برمی‌گردد. سیب به‌دلیل وجود پلی‌فنول، یکی از بهترین مواد غذایی برای تجزیه ترکیبات بودار است.

2. با سبزی‌های معطر غذا بپزید

مصرف سبزیجات تازه مثل جعفری، ریحان و نعناع به رفع بوی بد دهان کمک می‌کنند. محتوای روغنی این سبزیجات بر بوی بد دهان چیره می‌شوند تا به جای آن، بوی خوشایندی از دهان‌تان استشمام شود.

3. سم‌زدایی کنید

زنجبیل برای معده مفید است، اما بوی بد دهان را نیز خنثی می‌کند. خوردن زنجبیل پس از یک وعده غذایی به پاکسازی و رفع بوی دهان کمک می‌کند. زنجبیل یکی از خوراکی‌هایی است که نباید آن را دست‌کم بگیرید. این ماده غذایی یکی از 25‌سم‌زدای طبیعی دهان است. پس اگر می‌خواهید دهان‌تان از سموم خالی شود زنجبیل را فراموش نکنید.

4. بدن‌تان را قلیایی کنید

اسفناج، کاهو و کلم‌پیچ به مبارزه با بوی بد دهان کمک می‌کنند. آنها باعث ایجاد تعادل در سطح PH داخلی دهان شده و سطح قلیایی آن را پایین نگه می‌دارند که موجب جلوگیری از خشکی دهان و در‌نتیجه بوی بد دهان می‌شود.

5. هیدراته و خوشبو باشید

خربزه سرشار از ویتامین‌C است؛ ویتامینی که بستر انباشت باکتری‌های بد دهان را از بین می‌برد. همچنین، آب زیادی دارد و شما را هیدراته نگه می‌دارد. پس سعی کنید هرازگاهی خربزه بخورید تا هم آب بدن‌تان تامین شود و هم از بوی بد دهان در امان باشید.

6. ادویه همه کاره

روغن دارچین باعث تجزیه ترکیبات فرار Escape گوگردی می‌شود؛ ترکیباتی که موجب ایجاد بوی بد در دهان شما خواهند شد. دارچین را به غذای خود بیفزایید تا هم از عطر غذا لذت ببرید و هم از عطر نفس‌تان.

7. نوشیدنی خوشبو‌کننده

این نوشیدنی سالم خواص زیادی دارد؛ تحقیقات نشان می‌دهد که چای سبز مثل یک خوشبوکننده عمل کرده و بوی بد دهان را برطرف می‌کند. مطالعه محققان در سال2012 نشان می‌دهد که چای سبز، باکتری‌های بد دهان را از بین برده و باعث خوشبو شدن آن می‌شود. همچنین از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و گاهی حتی مانع تشدید علائم سرطان دهان هم می‌شود.

8. بجوید و لذت ببرید

جویدن دانه رازیانه به رفع بوی بد دهان کمک می‌کند که هم باعث افزایش بزاق دهان می‌شود و هم باکتری‌های مضر دهان را از بین می‌برد و به هضم غذا نیز کمک می‌کند. روغن رازیانه هم دارای خواص ضدباکتریایی است و با میکروب‌هایی که عامل بوی بد دهان هستند، مبارزه می‌کند.

9. بوی بد را دور کنید

مصرف نوشیدنی‌های حاوی آب و چربی، مانند شیر، به کاهش بوی بد دهان پس از صرف غذا کمک می‌کند. براساس تحقیقات محققان، نوشیدن شیر بدون چربی باعث خنثی شدن اثر ترکیبات گوگردی در مواد غذایی می‌شود. چربی موجود در شیر نقش قابل‌توجهی در خنثی‌سازی بوی بد دهان دارد.

10. به سادگی آب خوردن

بخش عمده‌ای از باکتری‌های بد دهان به‌دلیل ترشح دائمی بزاق به‌طور مداوم پاکسازی می‌شود؛ یکی از بزرگ‌ترین عوامل ایجاد بوی بد دهان، خشکی دهان است که به‌دلیل رشد باکتری‌های بد رخ می‌دهد. نوشیدن آب نه تنها به تولید بزاق بیشتر کمک می‌کند، بلکه خرده‌های مواد غذایی را نیز از سطح دهان و دندان شما پاکسازی می‌کند. نگران این نباشید که نوشیدن آب زیاد، وزن آب بدن‌تان را افزایش خواهد داد. با خیال راحت آب بنوشید.

11. بدون قند، بدون بو

ماست بدون قند دارای خواص پروبیوتیک است و به از بین بردن باکتری‌های بد دهان کمک می‌کند. برای این ادعا دلایل علمی زیادی وجود دارد. مطالعه محققان در سال2005 نشان می‌دهد کسانی که ماست بدون قند مصرف می‎کنند، ترکیبات گوگردی کمتری در دهان خود دارند. پس می‌توانید از ماست به‌عنوان چاشنی غذای‌تان استفاده کنید تا علاوه بر مزایای دیگر آن، از دهانی خوشبو هم برخوردار شوید.

12. ویتامین همه‌کاره

غذاهای سرشار از ویتامین‌‌C مانند کلم بروکلی، توت‌فرنگی و پرتقال برای رفع بوی بد دهان عالی هستند. ویتامین‌‌C آنقدر قدرت دارد که بستر رشد باکتری‌های بد دهان را از بین می‌برد. خوردن نارنگی نیز علاوه بر رفع بوی بد دهان شما را جوان‌تر و شاداب‌تر جلوه می‌دهد!

بدترین انتخاب برای درمان

1. مفید اما بدبو

سیر تنها دهان شما را بدبو نمی‌کند؛ بلکه بوی بد سایر مواد غذایی را نیز ماندگار می‌کند. سیر سرشار از سولفور است که به سرعت وارد جریان خون شده و تنها از طریق ریه از بدن خارج می‌شود، به‌همین دلیل است که خوردن سیر تا چند روز باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شود.

2. نزدیک نشوید لطفا!

پیاز از آن دست صیفی‌جاتی است که باعث بوی بد دهان می‌شود. این ماده غذایی نیز حاوی ترکیبات سولفوردار است و می‌تواند بوی بد دهان را تا چند روز نگه دارد. هنگامی که این ترکیبات وارد جریان خون می‌شوند، دهان را بدبو کرده و از طریق ریه از بدن خارج می‌شوند.

3. زیاده‌روی نکنید

قهوه فواید زیادی دارد، اما نوشیدن آن قبل از یک قرار یا جلسه مهم توصیه نمی‌شود. قهوه بوی تندی دارد که تا مدتی در دهان باقی می‌ماند، بنابراین بهتر است به جای آن، یک فنجان چای سبز بنوشید تا دچار بوی بد دهان نشوید.

4. پروتئین سوزی بدبو

پروتئین برای بدن خوب است، به‌همین دلیل در مصرف آن نباید صرفه‌جویی کرد، اما مصرف بیش از حد خوراکی‌های پروتئینی می‌تواند موجب ایجاد بوی بد در دهان شود. اگر کربوهیدرات کافی در رژیم غذایی‌تان نداشته باشید، بدن چربی و پروتئین را به‌عنوان سوخت می‌سوزاند. این فرآیند کتون نام دارد. متاسفانه، کتون باعث ایجاد یک بوی بسیار بد در دهان می‌شود که با استفاده از مسواک و نخ دندان نیز برطرف نمی‌شود، بنابراین توصیه می‌شود مصرف پروتئین روزانه خود را به حداقل برسانید و کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید تا از بوی بد در امان باشید. برای دستیابی به نتیجه دلخواه، سعی کنید آب بیشتری هم بنوشید.

5. در دهان‌تان باکتری پرورش ندهید

بنا به گفته محققان، شکر یک منبع فوق‌العاده برای رشد باکتری است که باعث رشد چند برابری باکتری‌ها در دهان می‌شود، بنابراین تا وقتی که روی برچسب آدامس‌تان اصطلاح بدون شکر قید نشده، مطمئن نباشید که آماده حرف زدن در یک جمع کوچک هستید!

6. ترکیبی بخورید

گفته می‌شود پنیر آن‌طور که به نظر می‌رسد، جذاب نیست. فرآورده‌های لبنی سرشار از قند هستند. از این رو، وقتی محصولات لبنی پرقند مصرف می‌کنید، ناخواسته دچار بوی بدن دهان می‌شوید. اگر عاشق پنیر هستید و باید لبنیات کمتری بخورید، از دستورات غذایی ترکیبی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

7. به کنسرو« نه » بگویید

ماهی کنسروی بوی خاصی دارد، بنابراین‌ وقتی ماهی کنسروی می‌خورید، یک بوی خاص در دهان‌تان ایجاد می‌شود که به‌همین راحتی‌ها هم از بین نمی‌رود. وقتی ماهی داخل کنسرو می‌رود، شروع به اکسید شدن می‌کند، به‌همین دلیل عطر و بوی تندی به خود می‌گیرد. این بو در دهان باقی مانده و بوی ناخوشایندی را به بیرون می‌پراکند.

8. ترب را فراموش کنید

ترب کوهی احتمالا یکی از بدترین مواد غذایی است که می‌توانید قبل از شروع یک جلسه مهم بخورید. ترب کوهی حاوی یک ماده شیمیایی به‌نام ایزوتیوسیانات است که بوی فوق‌العاده تندی دارد و باعث ایجاد بوی بد در دهان شما خواهد شد.

اگر گوجه خوردید

غذاهای اسیدی می‌توانند بوی طبیعی دهان شما را خراب کنند. باکتری‌های بدبو در محیط‌های اسیدی رشد بهتری دارند، بنابراین بهتر است از مصرف بیش از حد غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه‌فرنگی خودداری کنید، مگر اینکه پس از خوردن آنها دهان‌تان را بشویید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 523779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟