مسکن‌هایی که در هر آشپزخانه ای پیدا می‌شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، در چند دهه گذشته نوع و ارزش مواد خوراکی مورد استفاده مردم شهرنشین در تمام جهان تغییرات بسیاری داشته که مشکلات سلامتی شایع از جمله اضافه وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی را می‌توان به این تحول نسبت داد. غذاهای آماده هر روز سهم بیشتری از خوراک مصرفی ما را به خود اختصاص می‌دهند و در عین حال ما را از دریافت مواد خوراکی باارزش و ضروری برای حفظ سلامتی محروم می‌کنند. بیشتر ما برای رفع تکلیف می‌خوریم و می‌نوشیم، نه سلامتی و لذت! واقعیت این است غذایی که می‌خوریم مثل دارو نیست، خود دارو است. بهتر است هنگام بیماری و ضعف، به آن چه می‌خوریم و می‌نوشیم، توجه بیشتری داشته باشیم تا زودتر بتوانیم سرپا شویم. اگر به این دید به غذا نگاه کنیم، نسخه‌های بسیاری برای مشکلات رایج وجود دارند که در ادامه شما را با برخی از کاربردی‌ترین آن‌ها آشنا می‌کنیم. خوردن غذاهای کامل متنوع، فعالیت فیزیکی منظم، حداقل دوبا در هفته، پایش وزن و هضم مواد مضر و حاوی کالری های فراوان مثل شکر و نوشابه از اصول تغذیه و زندگی سالم است.

زنجبیل درمان دردهای عضلانی

زنجبیل به کمک ماده موثر خود می‌تواند جلوی ترشح هورمون‌های ایجادکننده درد را بگیرد. وقتی محققان دانمارکی از کسانی که دردهای مفصلی و عضلانی داشتند، خواستند تا زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنند، نتایج جالبی مشاهده کردند. مسائلی مثل درد، ورم و خشکی در مفاصل و عضلات طی 2 ماه بیش از 60درصد کاهش یافت.

سیر و درمان درد گوش

درد در گوش، به ویژه وقتی ناشی از عفونت باشد، بسیار آزاردهنده است. یکی از درمان‌های سریع گوش‌درد، ریختن 2 قطره روغن سیر گرم در گوش دردناک، 2 بار در روز به مدت 5 روز است. بر اساس نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه پزشکی نیومکزیکو، این درمان ساده می‌تواند سریع‌تر از داروهای شیمیایی با عفونت گوش مقابله کند. به گفته دانشمندان، ترکیبات موثر موجود در سیر (از جمله ژرمانیوم، سلنیوم و ترکیبات گوگردی) پادزهر طبیعی بسیاری از باکتری‌ها هستند. درست کردن روغن سیر کار بسیار ساده‌ای است، کافی است 3 حبه سیر له‌شده را در نصف استکان روغن زیتون به مدت 2 دقیقه بجوشانید، سپس آن را صاف کرده و تا 2 هفته در یخچال نگه دارید. برای نتیجه بهتر، این روغن را قبل از استفاده کمی گرم کنید تا هنگام ریختن روغن در گوش احساس بهتری داشته باشید.

میخک برای دندان‌درد

بر پایه تحقیقات پژوهشگران دانشگاه UCLA آمریکا، اگر در زمان نامناسبی دچار دندان‌درد شدید و به دندان‌پزشک یا مسکن‌های تخصصی دسترسی نداشتید، با جویدن یک برگ شبدر تا 2 ساعت درد دندان و ورم لثه را می‌توانید کنترل کنید. این اثر درمانی به دلیل وجود مسکنی به نام «یوژینول» است که به صورت طبیعی در این گیاه وجود دارد. افزودن یک‌چهارم قاشق چای‌خوری شبدر به غذا به عنوان ادویه می‌تواند به سلامت قلب شما هم کمک کند. به گفته محققان، این کار قند خون را کنترل می‌کند و تنها در عرض سه هفته پس از شروع مصرف، سطح کلسترول‌های مضر برای شریان‌های را پایین می‌آورد.

آب گوجه و درمان گرفتگی عضلات پا

زندگی شهری، رانندگی و ترافیک‌های طولانی بسیاری از ما را به گرفتگی عضلات پا دچار کرده است. مقصر اصلی کمبود پتاسیم بدن است که می‌تواند به دلیل مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا تعریق شدید باشد. این مشکل راه‌حل بسیار ساده‌ای دارد؛ خوردن یک لیوان آب گوجه که سرشار از پتاسیم است می‌تواند به بهبود سریع‌تر شما کمک کند و تکرار گرفتگی و درد پا را کاهش دهد.

عسل دشمن تبخال

یکی از درمان‌های طبیعی و مناسب برای تبخال‌ها، پوشاندن آن‌ها با عسل برای 4 بار در روز است. کافی است عسل طبیعی را روی محل آسیب‌دیده قرار دهید و آن قدر این کار را تکرار کنید تا اثری از جای زخم باقی نماند. آنزیم‌ها و ترکیبات ضدالتهاب موجود در عسل طبیعی می‌توانند باعث کاهش درد و تورم و نابودی ویروس‌ها شوند.

زردچوبه و مهار دردهای مزمن

یکی از ادویه‌هایی که در بسیاری از غذاهای ایرانی وجود دارد، زردچوبه است. حتما از بزرگ‌ترها درباره خواص این گیاه جالب شنیده‌اید اما شاید بیشتر از آن چه فکر می‌کردید، حق با آن‌ها بوده باشد. تحقیقات جدید در دانشگاه کرنل آمریکا نشان داده این ادویه شرقی در زمینه تسکین درد 3 برابر موثرتر از داروهای شناخته‌شده‌ای مثل آسپیرین، بروفن و ناپروکسین عمل می‌کند. زردچوبه می‌تواند به تسکین دردهای مزمن کسانی که از آرتروز رنج می‌برند، کمک کند. دلیل این امر ماده اصلی و موثر زردچوبه به نام «کرکومین» است که از ترشح بسیاری از هورمون‌های عامل درد و التهاب جلوگیری می‌کند. برای استفاده از خواص درمانی زردچوبه کافی است یک‌چهارم قاشق‌ چای‌خوری از آن را به پلو، مرغ، گوشت یا هر خوراکی که قصد تهیه آن را دارید، اضافه کنید.

درد ناخن پا و کمی نمک

برگشتن ناخن انگشت بزرگ پا به داخل گوشت چیز عجیبی نیست و خیلی‌ها با این مشکل درگیر هستند. برای رفع درد ناخن های فرو رفته در گوشت بطور منظم پا را در آب ولرم حاوی نمک خیس کرده تا عفونت و درد از بین برود، به گفته محققان نمک بطور طبیعی التهاب را از بین برده و خاصیت ضد باکتریایی آن نیز به سرعت میکروب های عامل ورم را از بین می برد.

برطرف کردن مشکلات شکمی با ماهی

مشکلات دستگاه گوارشی از جمله نفخ، سندرم روده تحریک‌پذیر و بیماری‌های التهاب روده بسیاری از ما را درگیر خود کرده‌اند. اگر همیشه با دردهای شکمی درگیر هستید، شاید بهتر باشد هفته‌ای حداقل نیم کیلوگرم ماهی به ازای هر نفر در برنامه غذایی خود بگنجانید. تحقیقات نشان داده اسیدهای چرب موجود در گوشت ماهی می‌توانند در درمان التهابات سیستم گوارشی و دل‌پیچه بسیار موثر باشند. این اسیدها که EPA و DHA نام دارند، ترکیبات ضدالتهاب طبیعی و بدون عوارض جانبی هستند که می‌توانند عملکرد کلی سیستم گوارشی را بهبود ببخشند. برای نتایج بهتر دنبال ماهی‌های روغنی مثل سالمون، ساردین یا تن باشید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521290 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟