چطور فرزند باهوشی به دنیا بیاورید؟

فرزند باهوش / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، این تاثیرات می‌تواند در طول عمر کودک ادامه داشته باشد. همه مادرها دوست دارند فرزندشان سالم و باهوش باشد، اما بیشتر آن‌ها نمی‌دانند چطور باید به این خواسته برسند. باوجوداین، زنان در دوران بارداری می‌توانند با انجام چند کار ساده، سلول‌های مغزی فرزندشان را گسترش دهند و بچه‌ای باهوش به دنیا بیاورند.

مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه، علاوه بر اینکه به کنترل وزن و سلامت‌تان کمک می‌کند، در افزایش هوش کودک تاثیر دارد. سبزیجات و میوه‌های مختلف، ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند و نیاز روزانه شما به مصرف مکمل‌های غذایی را کاهش می‌دهند.

با فرزندتان حرف بزنید

لازم نیست صبر کنید تا فرزندتان به دنیا بیاید، بعد حرف‌زدن با او را شروع کنید. در همان دوران بارداری هم می‌توانید با جنین صحبت کنید. وقتی با جنین حرف می‌زنید، او به صدای شما عادت می‌کند و الگوهای زبانی را از همان زمان تشخیص می‌دهد. درباره تجربیات و فعالیت‌های روزانه با او صحبت کنید. برایش با صدای بلند کتاب بخوانید و گوش او را به شنیدن تشویق کنید. به‌این‌ترتیب، فرزندتان را برای ورود به دنیای بیرون آماده می‌کنید.

استرس‌هایتان را کاهش دهید

تحقیقات پژوهشگران نشان می‌دهد یکی از عواملی که بر میزان هوش کودک تاثیر می‌گذارد، کاهش استرس مادر است. وقتی مادر در دوران بارداری استرس داشته باشد، این موضوع بر شخصیت و توسعه سلول‌های مغز کودک تاثیر منفی می‌گذارد. پس در دوران بارداری سعی کنید فعالیت‌هایی برای کاهش استرس و آرامش پیدا کرده و از محیط‌های پرتنش دوری کنید. ورزش Sport به کاهش استرس و سلامت جنین کمک می‌کند.

نتایج تحقیقاتی که در مجله دانشگاه روان‌شناسی کودک و نوجوان امریکا چاپ شده، نشان می‌دهد کودکانی که مادران آن‌ها در دوران بارداری استرس زیادی داشته‌اند، در پنج‌سالگی دچار اختلال شناختی می‌شوند و در یادگیری زبان کم‌هوش‌اند.

رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید

به‌طور مرتب تخم مرغ بخورید. نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی نشان می‌دهد، ترکیبات موجود در تخم مرغ به رشد سلول‌های مغزی جنین کمک می‌کند. ماهی هم در دسته مواد هوش‌افزا قرار می‌گیرد. پس بهتر است حداقل هفته‌ای دو بار ماهی را در برنامه غذایی‌ قرار دهید. مصرف ماهی سبب می‌شود هوش زبان‌شناختی و مهارت‌های آتی فرزندتان تقویت شود. البته در مورد اینکه مصرف کدام نوع ماهی بهتر است با پزشک‌تان مشورت کنید.

مراقب دندان‌هایتان باشید

مشکلات و بیماری‌های مربوط به دهان و دندان در دوران بارداری بر سلامت کودک تاثیر می‌گذارد و با زایمان زودرس و کاهش وزن نوزاد در ارتباط است. وقتی مادران در دوران بارداری، بهداشت دندان و دهان را رعایت نمی‌کنند فرزندان آن‌ها احتمالا در یادگیری دچار مشکل می‌شوند.

به موسیقی گوش دهید

از معجزه نت‌های موسیقی برای سلامت فرزندتان بهره‌مند شوید. البته یادتان باشد هنگام گوش‌دادن موسیقی از هدفون استفاده نکنید. اجازه دهید کودک در دوران جنینی صدای موسیقی را بشنود و با آهنگ‌های مختلف آشنا شود. به دنبال آهنگ‌های کلاسیک و آرام‌بخش باشید. موسیقی حتی بر پرورش هوش و خلاقیت کودکان نوپا هم تاثیر شگرفی دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد گوش‌دادن به موسیقی‌های کلاسیک ازجمله آهنگ‌های موتزارت به تقویت هوش میان‌شناختی کودک کمک می‌کند. علاوه‌براین، مزیت دیگر موسیقی کلاسیک این است که بر آرامش و کاهش استرس مادر تاثیر می‌گذارد.

وزن‌تان را کنترل کنید

خیلی از خانم‌های باردار، در دوران بارداری دچار اضافه وزن می‌شوند. بنابراین لازم است در این دوران مراقب وزن خود و جنین باشید تا نوزاد با وزن متعادلی متولد شود. افزایش وزن مادر در این دوران با تولد نوزاد کم‌وزن در ارتباط است. نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد کودکانی که با وزن مناسب به دنیا می‌آیند از ضریب هوشی بالاتری برخوردارند. محققان انگلیسی بعد از بررسی تاثیر وزن در میان همه فرزندان خانواده به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباط نزدیکی بین وزن نوزاد و کاهش ضریب هوشی کودکان وجود دارد. به‌این‌ترتیب، فرزندانی که با وزن طبیعی و به‌موقع متولد می‌شوند از ضریب هوشی بالاتری برخوردارند.

از مصرف شکر پرهیز کنید

در دوران بارداری بهتر است مصرف شکر را به حداقل برسانید. شکر ارزش غذایی کمی دارد و در دسته مواد غذایی ناسالم قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید فرزند باهوشی داشته باشید توجه به این نکته بیشتر اهمیت می‌یابد. مصرف مواد غذایی بسیار شیرین تعادل هورمون انسولین را برهم می‌زند، درنتیجه احتمال کاهش عملکرد ذهنی کودک افزایش می‌یابد. ساده‌ترین راه برای کاهش مصرف شکر این است که به برچسب‌های مواد غذایی توجه بیشتری داشته باشید و از مصرف نوشابه‌های گازدار، انواع کیک و شیرینی‌های متنوع و نیز آب‌میوه‌های صنعتی پرهیز کنید.

سبزیجات و میوه‌های تازه مصرف کنید

توصیه می‌شود در دوران بارداری از مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه غافل نشوید. مصرف این نوع مواد غذایی، علاوه بر اینکه به کنترل وزن و سلامت‌تان کمک می‌کند، در افزایش هوش کودک تاثیر دارد. سبزیجات و میوه‌های مختلف ویتامین و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند و نیاز روزانه شما به مصرف مکمل‌های غذایی را کاهش می‌دهند. درصورتی‌که نمی‌توانید میوه و سبزیجات مختلف را در رژیم غذایی‌تان داشته باشید، از مکمل‌های غذایی کمک بگیرید.

توصیه‌های پیش از بارداری

به اندازه کافی اسیدفولیک مصرف کنید

توصیه می‌شود خانم‌ها حداقل از یک ماه پیش از بارداری به مصرف اسیدفولیک توجه ویژه‌ای داشته باشند و در رژیم غذایی روزانه‌ حداقل 400 میکروگرم اسیدفولیک استفاده کنند. اگر مصرف این میزان اسیدفولیک از راه مواد غذایی برایتان دشوار است، بهتر است از مکمل‌های غذایی کمک بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که از یک ماه پیش از بارداری مصرف این میزان اسیدفولیک را آغاز می‌کنند، رشد و توسعه سلول‌های مغزی فرزندشان 50 تا 70 درصد افزایش می‌یابد. درواقع، متخصصان بر این باورند که مصرف اسیدفولیک به مقدار کافی اولین پله برای داشتن فرزندی باهوش است که پیش از بارداری شروع می‌شود و در دوران بارداری هم ادامه دارد.

وزن‌تان را به سطح ایده‌آل برسانید

رژیم‌گرفتن و کاهش وزن در دوران بارداری کار ساده‌ای نیست. افزایش وزن در این دوران برای زنان چاق یا افرادی با اضافه وزن، بیشتر اهمیت دارد، زیرا سبب چاقی بیش از حد آن‌ها می‌شود و چاقی مادر منجر به کم‌هوشی جنین می‌شود. بنابراین مهم‌ترین توصیه به خانم‌هایی که قصد بارداری دارند این است که حتما وزن‌شان را به سطح ایده‌آل برسانند و بعد برای بارداری اقدام کنند. دراین‌صورت، احتمال سلامت نوزاد و افزایش ضریب هوشی او بیشتر می‌شود.

ورزش را در برنامه روزانه‌تان جای دهید

پیش از بارداری خودتان را به ورزش عادت دهید. اگر در این زمان برنامه منظمی برای ورزش داشته باشید در طول دوران بارداری هم ورزش‌کردن برایتان دشوار نیست. زنانی که در طول بارداری تازه به سراغ ورزش می‌روند، کمتر می‌توانند خود را با این برنامه جدید زندگی وفق دهند و زودتر از زنان ورزشکار از فعالیت‌های بدنی دست می‌کشند.

برای ترک سیگار اقدام کنید

سیگار عامل مخرب دیگری است که هوش کودک را پایین می‌آورد. اگر تصمیم به بارداری دارید توصیه مهم دیگر این است که سیگار را کنار بگذارید تا هوش فرزندتان را تحت تاثیر قرار ندهد و بتوانید در آینده به داشتن فرزندی باهوش افتخار کنید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 517601 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟