سان‌فرانسیسکو سیگار الکترونیکی را ممنوع می‌کند

مقام ها روز سه‌شنبه به ممنوعیت فروشگاه‌های فروش این محصولات رای دادند و همچنین تحویل پستی آن از سوی فروشندگان اینترنتی به اهالی شهر را غیرقانونی کردند.

این شهر در کالیفرنیا میزبان شرکت "جولز لبز"، پرفروش‌ترین تولیدکننده سیگارهای الکترونیکی، در آمریکاست.

"جول" گفت که این تصمیم مصرف‌کنندگان را بار دیگر به سوی سیگار سوق خواهد داد و "باعث ایجاد بازار سیاهی داغ" خواهد شد.

لاندن برید، شهردار سان‌فرانسیسکو، ده روز برای امضای این مصوبه وقت دارد اما اشاره کرده که چنین خواهد کرد. این قانون هفت ماه پس از آن تاریخ به اجرا گذاشته خواهد شد هرچند گزارش هایی هست از اینکه شرکت‌ها ممکن است علیه این تصمیم به دادگاه شکایت ببرند.

فعالان مخالف سیگارهای الکترونیکی می‌گویند که فروشندگان با ارائه محصولات طعم‌دار عمدا افراد جوان را هدف می‌گیرند. به گفته آنها نه فقط مطالعات علمی بیشتری برای بررسی عواقب بهداشتی این سیگارها لازم است، بلکه مصرف آن می تواند جوانان را به سوی سیگار سوق دهد.

پیشتر در سال جاری سازمان مواد غذایی و دارویی آمریکا (اف دی ای) که بر این محصولات نظارت دارد با انتشار یک دفترچه راهنما تا سال ۲۰۲۱ به شرکت ها وقت داد برای ارزیابی سیگارهای برقی خود تقاضانامه پر کنند.

دنیس هررا دادستان کل سان فرانسیسکو که برای اعمال این ممنوعیت مبارزه می کرد، گفت این تصمیم لازم بود چون "اف دی ای" با "شانه خالی کردن از مسئولیتش" بر این محصولات نظارت نمی کرد.

به گفته مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا، شمار جوانانی که به استفاده از نیکوتین اذعان کرده اند سال پیش ۳۶ درصد جهش کرد، روندی که این سازمان به استفاده از سیگار برقی نسبت می دهد.

براساس قوانین فدرال حداقل سن قانونی برای خریداری محصولات تنباکو ۱۸ سالگی است، اما کالیفرنیا و چند ایالت دیگر تا ۲۱ سالگی اجازه خرید این محصولات را نمی دهند.

"جول" قبلا گفته بود که از کاهش مصرف سیگار برقی در میان جوانان حمایت می کند اما فقط در صورتی که با تدابیر سخت تر برای جلوگیری از دسترسی آنها به سیگار معمولی همراه باشد.

جول که ۳۵ درصد مالکیت آن در اختیار شرکت تولیدکننده سیگار "مارلبورو" است قبلا طعم های پرطرفداری مثل "انبه" و "خیار" را از فروشگاه ها خارج کرده و کانال های خود در اینستاگرام و فیسبوک را بسته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484964 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟