مبارزه با سرطان با مصرف سبزی شوید

 شوید در کنار طعم بی‌نظیرش، دارای خواص بی‌شمار و ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان است. شوید هم در غذاهای مختلف استفاده می‌شود و هم در نان و به‌صورت خام و… . شوید با داشتن آنتی‌اکسیدان فراوان در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان نقش پررنگی دارد. همچنین شوید به کاهش کلسترول نیز کمک بسیار می‌کند.

تقویت استخوان‌ها

شوید منبعی غنی از کلسیم است که به تقویت و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. کلسیم، ماده‌ای حیاتی و واجب برای حفظ استخوان‌ها و تراکم معدنی آنهاست. البته برخی از افراد در برشمردن اهمیت و خواص شوید برای جلوگیری از شکستگی زیادی اغراق می‌کنند، ولی در هر حال این گیاه خوشبو، ماده‌‌ معدنی مفیدی است که باید در رژیم غذایی‌تان، آن را لحاظ کنید. مصرف کلسیم و ویتامین D در کنار هم می‌تواند از مشکلاتی نظیر نرمی استخوان ممانعت کند.برگ‌های «شوید» بی‌نهایت سرشار از کلسیم بوده که برای سلامت استخوان‌ها مفید است. مصرف «شوید» می‌تواند به دوری از بیماری‌های نظیر پوکی‌استخوان و شکستگی‌های مکرر کمک کند. گنجاندن «شوید» در رژیم غذایی به حفظ استخوان‌های قوی در افراد مسن کمک می‌کند.

سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها

مونوترپن‌ها و زردینه‌های قوی موجود در شوید که وایسنین و کائمفرول نام دارند، موجب کمک‌رسانی به مولکول‌های آنتی‌اکسیدان می‌شوند. آنها به مولکول‌های اکسیداتیو خطرناک در سلول‌ها متصل می‌شوند و مبارزه‌ای جانانه میان مولکول‌های اکسیداتیو و و مواد مفید موجود در شوید شکل می‌گیرد. مولکول‌های اکسیداتیو باعث بروز مشکلات و بیماری‌های مختلفی در بدن می‌شوند.از جمله بیماری‌هایی که این مولکول‌ها در وقوع آنها نقش دارند، سرطان و انواع دیابت است. آنتی‌اکسیدان‌ها اولین خط دفاعی بدن در برابر این رادیکال‌های آزاد خطرناک هستند و از خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن در بدن می‌کاهند.ویتامین C یا اسید آسکوربیک هم نوعی آنتی‌اکسیدان قوی است که به‌وفور در شوید یافت می‌شود.

خواص ضدالتهابی

قرن‌ها است که از شوید برای خواص ضدالتهابی آن در نقاط مختلف دنیا استفاده می‌شود. یکی از خواص شوید درمان التهاب مفاصل است. برای رفع التهاب در بدن بهتر است از داروهای گیاهی استفاده شود، زیرا مواد شیمیایی مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، عوارض جانبی بسیار نامطلوبی دارند. وجود شوید در آشپزخانه‌تان برای مبارزه با انواع التهاب بدنی، ایده‌ی خوبی است. بسیاری از شواهد و مطالعات نشان می‌دهند که التهاب نه‌تنها یکی از علائم بیماری‌های مزمن است، بلکه عاملی اساسی در پیشرفت بیماری‌ها نیز به‌شمار می‌رود. به ‌کمک خواص شوید می‌توان از شر این مشکلات رهایی پیدا کرد.

کاهش کلسترول

برگ‌های شوید می‌توانند موجب کاهش کلسترول بشوند. مطالعه‌ای در این حوزه روی موش‌ها انجام گرفته و مشخص شده است که مصرف عصاره و قرص شوید در موش‌هایی با کلسترول بالا باعث ایجاد اثرات مثبتی روی پروفایل لیپیدی آنها شده است. علاوه ‌برآن، اثرات شوید روی آنزیم‌های کبد، بیان ژنی و فعالیت عمومی آنزیم‌ها هم تاثیرات مثبتی نشان داده است..پژوهشی روی انسان‌ هم نشان از اثرات مثبت شوید داشت. در این آزمایش، در گروه کنترلی که شوید مصرف کرده بودند، کاهش کلسترول و سطح تری‌گلیسیرید دیده شده بود. البته میزان HDL یا کلسترول خوب یا اصلا تغییری نکرده یا تغییراتش بسیار جزئی و نامشهود بود.

بهبود ‌هاضمه

شوید به‌عنوان درمانی خانگی برای رفع مشکلات متعددی استفاده می‌شود.روغن‌های موجود در شوید باعث افزایش صفرا و آب گوارشی می‌شوند. یکی دیگر از خواص شوید برای دستگاه گوارش، درمان یبوست و کمک به حرکات روده است. مونوترپنِ کاروُون یکی دیگر از منابع مفید شوید برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش است و به رفع ناراحتی‌های معده و تخلیه‌ گاز آن کمک می‌کند.از برگ‌های شوید می‌توان برای درست کردن دمنوش‌ گیاهی هم استفاده کرد.

خواص ضد سرطانی

شوید به‌خاطر وجود ۳ مونوترپنی دارای خاصیت ضدسرطان است. مونوترپن‌ها، آنزیم‌هایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و با تحریک این آنزیم‌ها مانع از پا گرفتن سرطان در بدن می‌شوند. گلوتاتیون به‌طور کلی نوعی آنتی‌اکسیدان موثر است و مونوترپن‌ها به تقویت فعالیت آنزیمی آن کمک می‌کنند. شوید، علاوه‌بر مونوترپن‌ها و…، حاوی آنتی‌اکسیدانی قوی برای مقابله با سرطان هم هست و توانایی بدن در مبارزه با سرطان را دو برابر می‌کند.

کاروون موجود در شوید به‌عنوان ترکیبی جادویی شناخته می‌شود. این ماده در ایجاد آرامش، بهبود عملکرد معده و‌هاضمه و جلوگیری از سرطان مفید است. ضمن اینکه خواص ضدمیکروبی و ضدقارچ هم دارد. روغن‌های موجود در شوید در برابر انواع باکتری‌ها مقاومت می‌کنند. شوید در برابر رشد قارچ کاندیدا هم ایستادگی می‌کند. این قارچ خطرناک مشکلات زیادی نظیر مِه مغزی، مشکلات معده، اضطراب و افسردگی به‌وجود می‌آورد. خواص ضدمیکروبی شوید باعث رفع عفونت‌های میکروبی می‌شوند که منجر به تولید زخم‌های باز و بریدگی‌های پوستی شده‌اند.

منبع: آرمان

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 463242 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟