رفع خستگی با نوشیدن چای در طلایی ترین زمان

چای به دلیل حرارت مزاجی خود، اخلاط لزج را از مسیرهایی که در آن تجمع یافته‌اند پاک می‌کند و نوشیدن آن پس از فعالیت‌های بدنی یا فکری موجب رفع خستگی و تسکین ناراحتی‌ها می‌شود.

 به گفته یک متخصص طب سنتی، چای مانند هر نوشیدنی دیگر فواید و مضراتی خاص خود دارد، اما از آنجا که طبیعت آن در درجهٔ دومِ گرمی و خشکی قرار دارد، مداومت در نوشیدن آن چندان زیان‌آور نیست و مصرف آن حتی در زمان‌های مناسب، سودمندتر خواهد بود.

دکتر ناصر رضایی پور افزود: بر خلاف آب، نوشیدن یک فنجان چای، یک ساعت پس از خوردن غذاهای چرب و سنگین منجر به بهبود جریان خون در عروق معده و در نتیجه کمک به هضم غذاهای می‌شود و احساس راحتی را در معده پدید می‌آورد.

به گفته رضایی پور، چای به دلیل حرارت مزاجی خود، اخلاط لزج را از مسیرهایی که در آن تجمع یافته‌اند پاک می‌کند و نوشیدن آن پس از فعالیت‌های بدنی یا فکری موجب رفع خستگی و تسکین ناراحتی‌ها می‌شود. همچنین می‌توان از آن به عنوان نشاط آور بین وعده‌های غذایی استفاده کرد.

این متخصص ضمن اشاره به اینکه چای برطرف‌کنندهٔ تشنگی کاذبی است که اغلب پس از خوردن غذاهای شور، کله پاچه و ماهی ایجاد می‌شود گفت: برخی طبع چای را به جهت تسکین عطش و کاهش حرارت و التهاب داخلی بدن سرد دانسته‌اند در صورتی که اصلا این موضوع صحت ندارد و چای با تلطیف اخلاط بلغمی غلیظ و پاکسازی اخلاط لزج از سطح دستگاه گوارش منجر به این امر می‌شود.

وی تصریح کرد: چای می‌تواند موجب افزایش قوای جنسی در افرادی با مزاج سرد و‌تر شود و، چون نوشیدن آن موجب افزایش ترشح عرق و ادرار می‌شود، پس به دفع مواد زائد بدن نیز از این طریق کمک می‌کند.

دکتر رضایی پور اضافه کرد: بهترین چای، چای سفید و پس از آن چای سبز است که خواص آن بیشتر و قوی‌تر از انواع دیگر چای است. بهترین روش دم‌کردن آن نیز چنین است که آب را بجوشانید تا یک پنجم آن بخار شود. سپس به ازای هر نیم لیتر از آب جوشیده، سه تا پنج گرم چای خشک اضافه می‌شود و روی آن را با دستمال حوله‌ای می‌پوشانندر. پس از نیم ساعت دمنوش را صاف کرده و میل می‌کنند.

این متخصص طب سنتی توصیه کرد که بهتر است افراد، بخصوص سردمزاجان، چای را با مصلحات آن یعنی میخک، زنجبیل، دارچین، هل یا زعفران بنوشند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 459225 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟