کاهش فشار خون با ساده ترین روش ها

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به فشارخون بالا مبتلا هستند و این بیماری بدون کنترل و مدیریت مناسب می‌تواند با خطر بروز بیماری‌های قلبی و سکته مغزی همراه شود.

 داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا (CDC) نشان می‌دهد که تنها در ایالات متحده ۷۵ میلیون بزرگسال به فشار خون بالا مبتلا هستند. به طور کلی برآوردها حاکی از آن است که ۷۰ درصد از افراد بالای ۷۰ سال در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) فشار خون بالا را فشار خون سیستولیک (در زمان ضربان قلب) ۱۳۰ میلی متر جیوه یا بالاتر و فشار خون دیاستولیک (در زمان استراحت قلب) ۸۰ میلی متر جیوه یا بالاتر تعریف کرده است.

این انجمن همچنین کمبود فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی ناسالم و استرس را از عوامل قابل اصلاح افزایش فشار خون اعلام کرده است.

فشار خون بالا اغلب هیچ علائم واضحی ندارد اما می تواند به آرامی موجب آسیب زایی شده و سلامت فرد را به خطر بیندازد. همچنین موجب از کار افتادگی قلب و صدمه دیدن دیواره های رگ ها می شود. در صورتی که فشار خون درمان نشود می تواند حتی منجر به پارگی، از هم گسیختگی یا افزایش تجمع پلاک های خونی در قلب شود که این امر خود باعث افزایش خط ابتلا به نارسایی قلبی و سکته قلبی و مغزی می شود.

چگونه فشار خون را به طور طبیعی کاهش دهیم؟

علاوه بر داروهایی که پزشک ممکن است برایتان تجویز کند، بسیاری از تغییرات در سبک زندگی شما می توانند به کاهش فشار خونتان کمک کنند. این تغییرات شامل مواردی چون پیروی از یک رژیم غذایی سالم، حفظ تمرین و ورزش منظم، ترک دخانیات و ترک مصرف الکل است.

در ادامه به نقل از سایت "سنت جوزف هلث" پنج تکنیک بدون نیاز به نسخه برای کاهش فشار خون آورده شده است:

- تمرکز کنید و برای تسکین سیستم عصبی و آرامش و انبساط عروق خونی خود نفس‌های آرام و عمیق بکشید. تمرینات تنفسی کمک می کند تا دستگاه عصبی سمپاتیک و پاسخ جنگ یا گریز شما آرامش یابد. این تکنیک هم چنین باعث تقویت جریان خون به بافت های بدن شده و به حرکت بال و پایین دیافراگم کمک می کند که باعث تسهیل جریان خون به سمت قلب می شود.

- مقادیر زیادی آب و مایعات برای تامین آب مورد نیاز بدن و گشاد شدن رگ ها و عروق خونی خود بنوشید. در صورتی که بدن شما به اندازه کافی مایعات داشته باشد، کار قلب شما برای پمپاژ خون به سراسر رگ ها در بدن راحت‌تر می‌شود.

- از تکنیک‌های انعکاس درمانی در نقاط فشاری در امتداد گردن، بازوها و پاها استفاده کنید. اثرات تکنیک های انعکاس درمانی و طب فشاری بر تنظیم فشار خون مدت‌هاست که مورد مطالعه قرار گرفته و البته این روش‌ها ممکن است مزایای محدود داشته باشند.

- ماهی، سبزیجات و میوه‌های خام بخورید. برای مثال پتاسیم موجود در برگ سبزیجات سبز کمک می‌کند بدنتان سدیم را از طریق اوره ادرار دفع کند و این خود باعث کاهش فشار خون می‌شود.

- در مقابل نور خورشید قرار بگیرید تا نیتراتی را که در زیر پوستتان تجمع می‌یابد به نیتریک اکسید تبدیل شود که به انبساط رگ های خونی شما کمک می‌کند. تنها برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست و سوختگی به هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

کشف نقش سیستم ایمنی بدن در تنظیم فشار خون

در تازه‌ترین مطالعاتی که روی عوامل تاثیرگذار بر فشارخون صورت گرفته گروهی از متخصصان دانشگاه "ادینبرا"ی اسکاتلند دریافتند که حتی سیستم ایمنی بدن نیز می‌تواند نقشی مهم در ابتلا به این بیماری ایفا کند.

این مطالعه که با حمایت بنیاد قلب انگلیس صورت گرفته نشان می‌دهد نوعی سلول ایمنی خاص می‌تواند تفاوتی مهم در بروز فشار خون ایجاد کند. این یافته ها عوامل خطر ابتلا به فشار خون بالا را روشن تر ساخته و به طوری حیاتی مسیرها را برای کشف درمان‌های بهتر باز کرده است.

در مطالعه اخیر متخصصان روی مدل‌های موش‌ها کار کرده و تمرکز خود را بر ماکروفاژها که نوعی گلبول‌های سفید خون در سیستم ایمنی بدن هستند، گذاشتند. نقش ماکروفاژها شناسایی و بلعیدن عوامل خارجی است که در عفونت ها و آسیب ها وارد بدن می‌شوند. این سلول‌های ایمنی بقایای سلول‌هایی را که دیگر عملکرد درست ندارند نیز می‌بلعند.

آزمایشات جدید اما نقش دیگر ماکروفاژها را نشان دادند. به نظر می‌رسد ماکروفاژها همچنین از مولکول‌های "اندوتلین"، هورمونی که عروق خونی را برای باریک شدن تحریک می‌کنند، استفاده می‌نمایند. ماکروفاژها با کنترل سطوح اندوتلین خون می توانند از استراحت مناسب عروق خونی اطمینان حاصل کرده و این امر به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

متخصصان برای این آزمایش ابتدا سطوح ماکروفاژ خون موش ها را پایین آورده و رژیم غذایی پر نمک که باعث افزایش فشار خونشان می شد را به آن ها دادند. نتایج نشان داد سطح فشار خون موش ها با مصرف این رژیم غذایی بالا می رود اما به محض این که سطوح ماکروفاژ خون موش ها بالا می رود، فشار خونشان نیز به حالت عادی بازمی گردد. این امر نشان دهنده اهمیت این گلبول های سفید خون خاص در تنظیم فشار خون است.

دانشمندان به بررسی این وضعیت در انسان ها نیز پرداختند و دریافتند افرادی که داروهایی مانند سیکلوفسفامید را مصرف می کنند که سطوح ماکروفاژها را کاهش می‌دهد به فشار خون بالا مبتلا می شوند. این یافته‌ها به پزشکان در شناسایی افرادی که با بیشترین خطر ابتلا به فشار خون روبرو هستند، عوامل خطر، داروها و درمان‌های پیشرفته‌تر برای فشار خون بالا کمک می‌کند.

بنابر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، فشار خون بالا منجر به آسیب های قلبی و عروقی شده و خطر حملات قلبی و مغزی را افزایش می دهد اما هنوز تمامی مکانیسم هایی که به فشار خون بالا منجر می شوند، شناخته نشده اند. این مطالعه نقش ماکروفاژها را برای نخستین بار در تنظیم فشار خون مشخص کرده است اما هنوز انجام آزمایش‌ها و تحقیقات بیشتری برای شناخت این نقش و استفاده از آن‌ها برای تولید دارو نیاز است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 453784 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟