کیست مویی چیست؟+ روش های درمانی

وقتی یک کیسه کوچک پوستی که حاوی مو است در قسمت پایینی کمر و فاصله ی بین دو باسن ایجاد شود به آن کیست مویی می گویند. کیست مویی به صورت یک منفذ پوستی کوچک نمایان می شود. گاهی کیست مویی چیزی بیش از یک فرورفتگی حاوی چند موی پیچیده نیست، ولی کیست مویی مستعد عفونت است و ممکن است از آن ترشحات چرکی یا خونابه ای خارج شود. اگر مجرا بسته شود ترشحات چرکی داخل حفره جمع و باعث آبسه می شوند که با درد شدید همراه است.

هم زنها و هم مردها ممکن است دچار کیست مویی شوند، ولی کیست مویی در مردان شایع تر است. جالب است بدانید کیست مویی در بین سیاه پوستان شایع نیست. کیست مویی معمولا در اوایل بزرگسالی یعنی بین 18 تا 40 سالگی آغاز می شود. بیشترین رده سنی که به کیست مویی دچار می شوند 16 تا 26 سال هستند. از نظر آماری 26% مردم به کیست مویی دچار می شوند و به هیچ وجه اتفاقی نادر محسوب نمی شود..

کیست مویی در جنگ جهانی دوم به بیماری رانندگان جیپ معروف بود. زیرا که این بیماری در افرادی که پرمو هستند و شغل هایی دارند که باید ساعات زیادی را در حالت نشسته بگذرانند، شایع تر است. البته علت به وجود آمدن کیست مویی به طور دقیق مشخص نیست، اما ممکن است به خاطر وجود نقص و اختلالی در تکامل جنینی باشد. همچنین به نظر می رسد کیست مویی بر اثر نفوذ موها به داخل پوست ایجاد شود، به همین دلیل اصطکاک و فشار، مالیده شدن پوست با پوست، لباس های تنگ، نشستن برای مدت طولانی (مانند راننده ها) و یا عوامل مشابه که می تواند مو را به سمت پوست خم کند، ممکن است موجب به وجود آمدن کیست مویی شود و یا شانس ابتلا به کیست مویی را افزایش دهد.

شاید بهترین راه برای پیشگیری از به وجود آمدن کیست مویی رعایت بهداشت و پاکیزگی فردی باشد. بهتر است ناحیه مورد نظر را مرتبا با صابون بشویید و خشک کنید و از نشستن طولانی مدت بپرهیزید. اگر شغل شما ایجاب می کند مدت زمان زیادی از روز را بنشینید، می توانید هر یک ساعت بلند شوید و اندکی نرمش کنید و حالت بدنتان را مرتبا تغییر دهید به طوری که در تمام مدت وزنتان روی یک نقطه متمرکز نشود.

نشانه های کیست مویی

در ابتدای ظهور کیست مویی شاید تشخیص آن توسط خود فرد سخت باشد چرا که ممکن است کیست مویی فقط یک فرورفتگی کوچک باشد. اما وقتی که کیست مویی عفونی شود با علائمی مثل درد هنگام نشستن و ایستادن، تورم، قرمز شدن پوست و درد زیاد در ناحیه اطراف کیست مویی، ترشح خون یا چرک از آبسه که بوی بدی دارد، خارج شدن مو از کیست، تشکیل حفره هایی در پوست و تب و لرز همراه باشد.

عوامل تشدید کننده کیست مویی

عوامل متفاوت و متعددی می تواند در رو به وخامت گذاشتن وضعیت کیست مویی تاثیر گذار باشد. ما در اینجا 2 عامل اصلی و شناخته شده ایی که وضعیت کیست مویی را بدتر می کند بررسی می کنیم:

میزان هورمون ها: یکی از موارد موثر در شرایط کیست مویی سطح هورمونی بدن است. این مورد به خصوص در زمان نوجوانی و جوانی اهمیت پیدا می کند، چرا که در آن دوره غدد ترشحی آن ناحیه فعال تر و کیست مویی بزرگ تر می شود.

کم تحرکی: در طی چند دهه ی گذشته به علت رشد باورنکردنی فناوری سبک زندگی و فعالیت روزانه ما تغییر کرد و به سمت سکون وکم تحرکی بیش تر پیش رفت. این موضوع باعث افزایش ابتلا به کیست مویی در سال های اخیر شده است. همچنین در نظر داشته باشید کم تحرکی و سکون منجر به بروز سریع تر التهاب کیست مویی می شود.

درمان کیست مویی

در صورتی که کیست مویی در شرایط ابتدایی و کوچک و بدون عفونت باشد، باید به پزشک مراجعه کنید و با خوردن آنتی بیوتیک از عفونت آن جلوگیری کنید.

اگر کیست مویی با چرک و درد همراه باشد می توان از روش تخلیه کیست مویی برای درمان استفاده کرد. در این روش پزشک به شما یک بی حسی موضعی می دهد و با یک چاقوی کوچک آبسه را باز می کند. سپس موها و چرک ها را از درون آبسه خارج و آن را تمیز می کند. زخم ایجاد شده در عرض 4هفته خوب می شود و اکثر افراد به درمان دیگری نیاز پیدا نخواهند کرد.

روش دیگری که برای درمان کیست مویی وجود دارد تزریق فنول است. در این روش پزشک ابتدا به شما بی حسی موضعی می زند. سپس ضدعفونی کننده ای به نام فنول را داخل کیست مویی تزریق می کند. ممکن است لازم باشد که این روند را چند بار تکرار کنید تا اینکه کیست مویی سفت و بسته شود. در نظر داشته باشید در صورت درمان کیست مویی با تزریق فنول، این احتمال وجود دارد که بعد از گذشت مدتی کیست مویی مجددا در همان نقطه ظاهر شود. به همین دلیل درمان کیست مویی با تزریق فنول به دلیل قطعی نبودنش چندان رایج نیست.

به توصیه پزشکان بهترین روش برای درمان کیست هایی که دائما عود می کنند جراحی است.

درمان کیست مویی با لیزر

هرچند روش درمان کیست مویی به وسیله جراحی روشی کارآمد است اما امروزه با پیشرفت زیاد فناوری در حوزه پزشکی، امکان درمان کیست مویی به وسیله لیزر وجود دارد. از جمله برتری های مهم لیزر نسبت به جراحی معمول، دوران نقاهت کوتاه تر است. البته در زمان درمان کیست مویی با لیزر بیمار درد بسیار کمتری هم حس می کند. در پایان برتری های درمان کیست مویی با استفاده از لیزر را با هم مرور می کنیم:

انجام بی حسی موضعی

عدم نیاز به تراشیدن زخم

عدم نیاز به پانسمان

کاهش چشمگیر درد

سرپایی بودن جراحی

کاهش دوره نقاهت

اخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

کدخبر: 452987 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟