ابتلا به سرطان با این دلایل مهم

بین چاقی و سرطان‌هایی مثل روده بزرگ، لوزالمعده ،تیروئید، سینه، کلیه ، مری و برخی دیگر از سرطان ها ارتباط وجود دارد.البته چاقی به خودی خود باعث سرطان نمی‌شود اما می توان گفت که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

در ایجاد سرطان عوامل وراثتی (ژنتیک) و محیطی نقش اصلی را ایفا می‌کنند. به علت گسترده و تخصصی بودن بحث عوامل ژنتیکی و اینکه تا حدود زیادی وارثتی و غیرقابل اجتناب هستند. در این جا ما به برجسته ترین عوامل محیطی و در واقع سبک زندگی که باعث سرطان می‌شوند، می پردازیم.

مصرف غذا و مایعات داغ

طبق بررسی‌های انجام شده نوشیدن مایعات داغ، خطر مبتلا شدن به برخی سرطان های دستگاه گوارش نظیر حنجره، مری و معده را به شدت افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود قبل از مصرف مایعات داغ چند دقیقه صبر کنید تا از دمای آن کاسته شود.

چاقی

 

بین چاقی و سرطان‌هایی مثل روده بزرگ، لوزالمعده ،تیروئید، کلیه ، مری و برخی دیگر از سرطان ها ارتباط وجود دارد. البته چاقی به خودی خود باعث سرطان نمی‌شود اما می‌توان گفت که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

 

مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآورده های آن

مصرف بیش از حد گوشت قرمز و فرآورده‌های آن، احتمال ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان های روده بزرگ‌، لوزالمعده، کلیه‌ ،سینه، پروستات را افزایش می‌دهد‌. توصیه می شود که میزان مصرف گوشت قرمز بیش از ۸۵ گرم نباشد و در رژیم غذایی بیشتر از گوشت ماهی‌، پرندگان و گیاه سویا استفاده شود.

مواد نگهدارنده موجود در برخی از غذاها

مواد نگهدارنده‌ای مثل نیترات و نیتریت بیشتر در فرآورده‌هایی همچون سوسیس و کالباس استفاده می‌شود تا خطر ابتلا به باکتری را کاهش داده و اندکی هم به طعم مطبوع محصول کمک کند اما معمولا در دمای سرخ کردن‌، نیترات به نیتریت تبدیل می شود نیتریت هم با آمین های ثانویه ترکیب شده و تولید نیتروزآمین می‌کند که ماده‌ای بسیار سرطان زاست‌. به این دلیل باید در مصرف مواد غذایی دارای نگهدارنده‌هایی از این دست‌، دقت بیشتری کرد.

غذاهای کبابی و دودی شده

مصرف طولانی مدت غذاهای دودی شده، کبابی و نمک سود می تواند منجر به ابتلا به برخی انواع سرطان از جمله سرطان معده شود. مصرف بخشی از غذاهای کبابی شده و ته دیگ که سوخته و سیاه شده است به شدت منع می‌شود.

بی خوابی

بی خوابی در دراز مدت، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. در واقع هر فرد طی شبانه روز به ۸ ساعت خواب شبانه احتیاج دارد و کم خوابی یا بی خوابی باعث بر هم خوردن تعادل متابولیسمی بدن و در نهایت مهیا شدن زمینه ابتلا به سرطان می شود.

غذا های پر چرب

استفاده از غذاهای پرچرب به خصوص چربی حیوانی باعث افزایش ابتلا به سرطان‌هایی نظیر پروستات، لوزالمعده، روده بزرگ، راست روده و کبد می‌شود. محدود کردن غذ‌اهای پرچرب یکی از راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

امواج و پرتوها

در دنیای مدرن متاسفانه امواج زیادی ما را احاطه کرده‌اند؛ از امواج رادیویی گرفته تا امواج مخابراتی و حتی پرتوهای خورشیدی. امواجی که طول موج کمتر دارند به علت اینکه انرژی بیشتری را با خود حمل می‌کنند، در برخود با بدن انسان در دراز مدت می‌تواند باعث جهش در DNA، تخریب سلول‌ها و ایجاد سرطان شود. افرادی که از تلفن همراه استفاده می کنند ۲/۵ برابر بیشتر در معرض تومور مغزی، کم حافظگی و عوارضی از این دست قرار می‌گیرند.

اخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

کدخبر: 452984 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟