افزایش تراکم استخوان با ورزش های شدید در 50  سالگی

استخوان‌های بدن باید حرکت کنند و وزن را تحمل کنند تا قوی شوند. تحقیقات گذشته نشان داده است که تحمل وزن باعث افزایش تراکم استخوان‌ها می‌شود و از پوکی استخوان‌ با بالا رفتن سن تا حدودی جلوگیری می‌کند، اما سوال اینجاست که چه مقدار فعالیت و تحمل وزن برای استخوان‌ها مناسب است.

اخیرا در تحقیقات انجام شده در دانشگاه بریستول، بررسی‌هایی بر روی تعدادی دختر و پسر نوجوان انجام شده است و میزان فعالیت و تراکم استخوان‌ آنها اندازه‌گیری شد.

بررسی‌ها نشان داده است که دویدن با سرعت حدودا یک مایل در 10 دقیقه‌ و پریدن از روی ارتفاع 15 اینچی می‌تواند فشار لازم را به استخوان‌ها بیاورد تا متراکم شوند اما متاسفانه تعداد کمی از نوجوانان و جوانان این چنین فعالیتی را انجام می‌دهند.

دکتر جو توبیاس، استاد روماتیسم از دانشگاه بریستول می‌گوید: فشار کمتر از این حد نیز می‌تواند به نگه داشتن تراکم استخوان‌ها در یک سطح کمک کند، اما هنوز معلوم نیست که چه حد فشاری لازم است. افراد جوان و سالم باید هر از چند گاهی فعالیت شدید مانند دوی سرعت، پریدن از ارتفاع 15 اینچی در یک مکان بی خطر را انجام دهند.

مطالعات دیگری نشان داده است که زنان بین 25 تا 50 سال می‌توانند با حداقل دو روز در هفته‌ پریدن به مدت 10 دقیقه‌ و با فاصله 30 ثانیه بین هر پرش، تراکم استخوان‌ لگن خود را افزایش دهند. با انجام این کار به مدت چهار ماه تراکم استخوان‌ها افزایش می یابد. اگر میزان پرش از این حد بیشتر شود تاثیر بهتری بر افزایش تراکم استخوان‌ها می‌گذارد.

دکتر توبیاس می‌گوید: افراد مسن‌تر نمی‌توانند فعالیتی به این شدت انجام دهند، اما ما در صدد هستیم که بفهمیم چقدر فعالیت شدید برای این افراد مناسب است تا تراکم استخوان‌های خود را افزایش دهند.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 449827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟