کمبود ویتامین دی در بدن را با این خوشمزه ها جبران کنید

درد کمر و استخوان، بدخلقی، گرفتگی عضلات از علائم کمبود ویتامین D به خصوص در هوای آلوده به شمار می‌روند.

 یونس حیدری پژوهشگر طب سنتی گفت: ویتامین D یکی از ویتامین‌های ضروری و مورد نیاز بدن است که حجم زیادی از آن در اثر تابش نور خورشید و تماس آن با پوست تامین می شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر آلودگی در شهرهایی مانند تهران، کرج، قم یا شهرهای شمالی باعث شده جذب ویتامین D توسط مردم کاهش پیدا کند و به همین منظور طب سنتی توصیه هایی ویژه برای جایگزینی این ویتامین دارد.

حیدری عنوان کرد: مصرف تخم کتان قرمز آسیاب شده به همراه ماست محلی و آویشن یک میان وعده مناسب و سرشار از ویتامین D محسوب می‌شود.

این پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: عرق یا دمونش یونجه به همراه عسل حجم بالایی از ویتامین D را به بدن می رساند، همچنین استفاده از عرق بابا آدم و عرق برای کسانی که از کمبود این ویتامین رنج می برند، فوق العاده موثر است.

وی بیان کرد: مصرف یک قاشق غذاخوری داروی گیاهی قائوت چهل گیاه به همراه شیر برای تقویت استخوان ها و دریافت ویتامین D بسیار مفید است.

حیدری تاکید کرد: همچنین استفاده از کشک گوسفندی و گاوی به شرطی که حاوی نشاسته و جوهر لیمو نباشد، مصرف ماهی ها به خصوص ماهی تن، قارچ و زرده تخم مرغ در تامین ویتامین D بدن نقش چشمگیری دارند.

این پژوهشگر طب سنتی اظهار داشت: مصرف روغن زیتون، روغن کبد ماهی یا قرص روغن کبد ماهی حجم بالایی از ویتامین D را وارد بدن می‌کند.

وی تصریح کرد: استفاده از ارده شیره به عنوان یک صبحانه کامل انرژی زا، مقوی، خونساز و منبع غنی از ویتامین D توصیه می شود اما پس از مصرف آن به دلیل خاصیت چاق کنندگی انجام ورزش Sport ضروری است.

حیدری در ادامه توضیحاتش بیان کرد: برگ هلو و زردآلو سرشار از ویتامین D و مناسب برای جلوگیری از اختلالات تیروئید بوده و استفاده از آن به عنوان تنقلات مناسب برای کودکان توصیه می شود.

این پژوهشگر طب سنتی از علائم کمبود ویتامین D به درد کمر و استخوان، تغییر شکل استخوان ها، بدخلقی، عفونت و گرفتگی عضلات اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل کوتاه بودن قد برخی از بچه ها را باید در کمبود همین ویتامین جست‌وجو کرد.

وی اضافه کرد: در صورت پاک بودن هوا به خانم ها توصیه می کنیم یک روز در هفته به مدت 15 تا 20 دقیقه در مجاورت آفتاب محدوده ساعت 9 تا 11 صبح قرار گیرند چرا که بهترین منبع برای جذب ویتامین D قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید است.

حیدری در پایان یادآور شد: در افرادی که از کمبود ویتامین D رنج می برند تاکید می شود حتما انجام ورزش و نرمش را در برنامه روزانه خود بگنجانند زیرا دریافت این ویتامین با فعالیت بدنی رابطه مستقیم دارد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 445187 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟