10 بیماری در کمین کم آبی بدن

۱- افزایش ضربان قلب Heart یا تپش قلب

در بعضی از موارد، تپش قلب یکی از نشانه های کم آب شدن بدن است. این مسأله به دلیل تغییر فشار خون رخ می دهد که علت آن کمبود مایعات بدن و پایین بودن سطح الکترولیت های آن به ویژه پتاسیم است. تپش قلب ناشی از کم آبی بدن را ممکن است به صورت لرزشی خفیف در ناحیه ی قفسه ی سینه یا تپش های شدید در ناحیه ی گردن احساس کنید و یا حتی این حس را داشته باشید که قلب تان ایستاده و دیگر نمی زند.

۲- سفت و باریک شدن مدفوع

سفت و باریک شدن مدفوع می تواند از نشانه های کم آب شدن بدن باشد.

وقتی بدن تان مایعات کافی نداشته باشد تا بتواند ضایعاتش را دفع کند، اجابت مزاج برایتان سخت خواهد شد. چون روده ها آب مدفوع را بیرون می کشند، درنتیجه مدفوع سفت و بسیار باریک می شود.

۳- فرورفتن چشم ها و گونه ها

اگر به اندازه ی کافی آب ننوشید این مسأله می تواند باعث شود چشم ها و گونه هایتان ظاهری فرو رفته پیدا کنند. یعنی دور چشم ها سیاه و پوست آن نازک می شود. این نشانه به ویژه در کودکان و نوزادان شایع است.

۴- بالا رفتن ریسک ابتلا به عفونت های مجرای ادرار

عفونت مجرای ادرار بیماری ای دردناک است که می تواند خطرناک هم باشد و در اثر آن باکتری ها به مثانه یا مجرای پیشاب حمله می برند. کم آب شدن بدن ما را در برابر این بیماری آسیب پذیرتر می کند. اگرچه یک عفونت خفیف معمولا به خودی خود مسأله ی جدی ای نیست اما عفونت مجرای ادرار می تواند به کلیه ها گسترش پیدا کند و تبدیل به مشکل جدی تری شود.

۵- سرگیجه یا از هوش رفتن

یکی دیگر از پیامدهای منفی کم آب شدن بدن، سرگیجه یا بیهوش شدن است. کم آبی بدن می تواند باعث افت فشار خون شود که نتیجه ی آن احساس سرگیجه است. شاید تصور کنید این نشانه مربوط به موارد شدید کم آبی بدن است اما طبق تحقیقات، کاهش حتی یک درصد از مایعات بدن می تواند منجر به سرگیجه و از هوش رفتن شود.

۶- صدمه دیدن کلیه ها

کلیه ها عضو مهمی در سیستم پالایش بدن هستند. کم آبی شدید بدن در طولانی مدت یا به صورت مکرر می تواند مشکلات جدی ای برای کلیه ها مثل سنگ کلیه و حتی نارسایی کلیوی ایجاد کند. اگرچه کم آبی بدن به ندرت باعث بروز سنگه کلیه می شود، اما ریسک بروز این بیماری در اثر کم آب شدن بدن در کودکان و افراد مسن بیشتر است.

۷- گرفتگی های عضلانی و حتی سکته ی قلبی در هنگام ورزش Sport کردن

کم آب شدن بدن یکی از مشکلات پیش روی ورزشکاران و هر فرد دیگری است که مدت زمان زیادی را در محیط های گرم سپری می کند. کسانی که ورزش یا در فضای باز کار می کنند، درصورتی که به اندازه ی کافی آب ننوشند در معرض خطر بروز سکته ی قلبی کشنده هستند.

علاوه بر این، کم آبی بدن در هوای گرم می تواند باعث گرفتگی های عضلانی و حالت تهوع شود. رطوبت هوا احتمال سکته ی قلبی را افزایش می دهد چون کار تبخیر عرق بدن را مختل می کند، در حالی که عرق به خنک شدن بدن کمک می کند.

۸- تشنج

یکی از خطرناک ترین پیامدهای کم آبی بدن بالا رفتن احتمال تشنج است. این مسأله زمانی رخ می دهد که به دلیل کمبود مایعات، سطح الکترولیت های بدن کاهش می یابد یا تعادل آن ها بر هم می خورد.

کار الکترولیت هایی مثل سدیم و پتاسیم، انتقال سیگنال های الکتریکی بین سلول ها است. در موارد شدید کم آبی بدن، این پیام های الکتریکی سردرگم می شوند و شخص ممکن است دچار انقباض های عضلانی غیر ارادی و حتی مشکلات قلبی شود.

۹- گیجی ذهنی

کم آبی شدید بدن می تواند منجر به گیجی ذهنی و احساس سردرگمی شود. در اثر این حالت که به آن «ذهن مه آلود» گفته می شود، فرد دچار فراموشکاری شدید می شود یا قادر نیست واضح صحبت کند. اگر چنین نشانه ای را دارید باید برای دریافت مراقبت های پزشکی اقدام کنید.

۱۰- کاهش خون تولیدی بدن

در موارد شدید کم آبی بدن، شخص ممکن است دچار حالتی شود که به آن شوک کمبود خون گفته می شود. این یکی از خطرناک ترین عوارض کم آب شدن بدن است و در اینصورت باید فوراً برای دریافت مراقبت های پزشکی اقدام کرد.

شوک کمبود خون زمانی رخ می دهد که بدن قادر نیست خون کافی تولید کند تا قلب بتواند از طریق آن به اندام های حیاتی اکسیژن کافی برساند. این مسأله باعث افت فشار خون می شود و می تواند منجر به آسیب مغزی یا حتی مرگ شود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 437164 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟