تاثیر مرخصی گرفتن بر مغز اثبات شد

 بر اساس آماری که مدیرکل دفتر فرهنگی، بازرگانی و خدمات مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۶ اعلام کرد، سالانه ۵۵ درصد خانواده‌های ایرانی سفر می‌کنند. سید حسن پیمان در این رابطه گفته: «متوسط سفر خانواده‌های کشور ۱۱۹ سفر است و سالانه حدود ۲۵۰ میلیون سفر در کشور انجام می‌شود.»

به گفته وی، ۱۳ درصد سفرهای ثبت‌شده ملی مختص گیلان، ۱۱ درصد مازندران و ۹درصد به مقصد خراسان رضوی است.

این در حالیست که طبق قانون Law کار، هر کارمند و کارگر ایرانی اجازه دارد یک ماه در سال را مرخصی بگیرد. یعنی از این زمان برای استراحت و سفر استفاده کند. اما اغلب مردم با بهانه مشغله زیاد کاری یا گران بودن هزینه سفر از چنین فرصتی در راستای بهبود روحیه خود بهره نمی‌گیرند.

این مساله در کشور پهناوری همانند آمریکا نیز به همین منوال است. بر اساس آمار منتشره در سال ۲۰۱۵، شهروندان آمریکایی فقط ۸ روز در سال به مرخصی می‌روند.

گزارش آماری دانشگاه هاروارد و موسسه رابرت وود جانسون نشان می‌دهد اغلب این افراد اذعان دارند به دلیل مشغله زیاد کاری نمی‌توانند مرخصی بگیرند. یکی دیگر از دلایل عدم استفاده از مرخصی این است که محل کار آنها نیروی کافی برای جایگزین کردن این افراد ندارد. یعنی کسی نیست که در غیبت فرد کارهای او را انجام دهد. همین باعث می‌شود تا کارمند توانایی مرخصی گرفتن نداشته باشد.

اما اگر بدانید که مرخصی گرفتن‌های گاه و بیگاه چه اثر مثبتی روی بدن و ذهنتان دارد و کمک می‌کند تا کارهای خود را با خلاقیت و سرعت بیشتری به انجام برسانید، دیگر در این کار اهمال نخواهید کرد.

برای اینکه بدانید مرخصی گرفتن روی مغز و بدن شما چه تاثیری می‌گذارد در ادامه این مطلب با روزیاتو همراه باشید.

زیاد کار کردن – برعکس استراحت و مرخصی – می‌تواند مشکلات سلامتی Health متعددی را بدنبال داشته باشد. محققان با بررسی عادت کاری بیش از ۶۰۰ هزار کارمند در کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا به این نتیجه رسیده‌اند، افرادی که بیشتر از ۵۵ ساعت در هفته کار می‌کنند ۳۳ درصد بیشتر از کسانی که ۳۵ تا ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند در خطر سکته و ۱۳ درصد بیشتر در خطر حمله قلبی قرار دارند.

متخصصان علوم اقتصادی نیز همچنین به محاسبه کارکرد بهتر و موثر بودن برنامه‌های کارمندان پرداخته و متوجه شدند افرادی که بیشتر از ۴۸ ساعت در هفته کار می‌کنند اغلب با کاهش کیفیت کاری مواجه می‌شوند.

روانشناسی موسوم به دبورا مولهرن نیز در این رابطه بیان داشته: وقتی شما بیش از اندازه کار و فعالیت داشته باشید و هیچ وقفه و استراحتی در آن ایجاد نکنید، بدنتان به سختی می‌تواند آرام شود و در نتیجه استرس‌هایتان افزایش خواهد یافت.

آنچه علم عصب شناسی نشان می‌دهد این است که انسان باید هر چند وقت یک بار به بدن خودش استراحت بدهد تا بتواند دوباره به عملکرد اصلی خود باز گردد. بدون وجود چنین وقفه‌ای، اعصابی که وظیفه انتقال حس آرامش و آسودگی را دارند ضعیف می‌شوند و در نتیجه فرد نمی‌تواند به راحتی از شدت استرس‌های خود کاسته و خواب و استراحت راحتی داشته باشد.

جالب است بدانید حتی تصور و خیال پردازی در مورد سفر هم می‌تواند روحیه شما را عوض کند چه برسد به سفر واقعی. محققان با مطالعه روی ۹۷۴ کارمند هلندی که به سفر رفته بودند متوجه شدند برنامه‌ریزی کردن برای سفر این افراد را پیش از بستن بار سفر و راهی شدن خوشحال و سرحال می‌کند.

البته توجه داشته باشید که سفر و تعطیلات شما نباید خیلی طولانی باشد. بیشتر افراد پس از سفر و تعطیلات، حتی اگر فقط ۲۴ ساعت طول کشیده باشد، احساس بسیار بهتری دارند و با انگیزه بیشتری کارهایشان را انجام می‌دهند و اهدافشان را محقق می‌کنند.

سفر و رفتن به تعطیلات نیاز به استراحت را خاموش می‌کند و حتی تا مدت‌ها پس از برگشت به خانه نیز این حس باقی خواهد ماند.

تحقیقات علمی دیگری نیز ثابت کرده مردم پس از بازگشت از سفر خواب عمیق‌تری را تجربه می‌کنند.

دانشمندان ثابت کرده‌اند پس از یک سفر سه روزه، واکنش‌های فرد سرعت بیشتری پیدا می‌کند. این افزایش سرعت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از قبل از سفر برآورد شده است.

شواهد علمی زیادی نیز وجود دارد که ثابت می‌کنند افرادی که زیاد به سفر می‌روند نه تنها زندگی سالم‌تری دارند، بلکه طول عمر بیشتری هم دارند.

یک تحقیق علمی که روی مردان میان سال با مشکل قلبی صورت گرفت، مشخص کرد اگر این افراد دایما سفر بروند و از تعطیلات خود استفاده کنند تا ۳۷ درصد کمتر از هم نوعان خود در خطر مرگ قرار خواهند گرفت.

مطالعه روی ۷۴۹ زن در ماساچوست ثابت کرد زنانی که هر ۶ سال یک بار به سفر می‌روند ۸ مرتبه بیشتر از کسانی که سالی دو بار سفر می‌کنند در معرض حمله قلبی قرار دارند.

بدن و سلامت جسمانی رابطه مستقیم با سبک زندگی افراد دارد. یعنی اگر دایما تحت استرس و فشار باشید پر واضح است که اغلب مواقع مریض، بی حوصله، عصبی و استرسی باشید. اما اگر در فواصل زمانی کوتاه به خود استراحت دهید و از مرخصی های خود بهره بگیرید، مطمئن باشید شاد خواهید ماند و خلاقیت و کارایی بهتری هم در شغل خود خواهید داشت.

استراحت دادن به جسم و مغز سبب آسوده شدن سلول‌های عصبی می‌شود و در نتیجه اعصاب راحت‌تر و ذهن بازتری خواهید داشت.

در سال ۲۰۱۷ میلادی، دانشمندان با مطالغه روی ۳۸ نفر که به مدت ۳ ماه به تمرین یوگا و مدیتیشن می‌پرداختند مشخص کردند که این افراد، اضطراب و افسردگی کمتری را تجربه می‌کنند و بدنشان نیز با تغییرات محسوسی همراه بوده است.

بدن این افراد تولید فاکتور نورون‌زایی مشتق‌شده از مغز، پروتئینی که توسط ژنی به نام BDNF کد می‌شود را افزایش داده و کمک می‌کند تا سلول‌های عصبی سالم و سلامت بمانند. این افراد همچنین استرس و رنجش‌های کمتری را در مدت سه ماه یوگا کردن تجربه کرده بودند.

با همه این تفاسیر لازم است یادآوری کنیم که نباید سفر و تعطیلات و استراحت را با تنبلی و تن‌پروری اشتباه بگیرید.

همچنین بد نیست بدانید فاصله گرفتن از میز کار برای مدت زمان کوتاه هم می‌تواند در بهبود عملکرد شما یا تقویت تخیل و خلاقیتتان نقش بسزایی داشته باشد.

محققان دانشگاه هاروارد ثابت کرده‌اند هر چه زمان کمتری را پشت میز کارخود سپری کنید، اتلاف وقت کمتری هم خواهید داشت.

علم ثابت کرده افرادی که بیشتر از ۱۰ روز به تعطیلات و سفر می‌روند دو برابر بیشتر از بقیه افزایش حقوق و پاداش دریافت می‌کنند. به این خاطر که با ایجاد یک وقفه کوتاه در کارها از فشار کاری کم کرده و با خلاقیت و انرژی مضاعف به انجام وظایفشان می‌پردازند.

خوب است بدانید اگر سفر و تفریح شما با فعالیت بدنی زیادی همراه باشد، اثرات مثبت بیشتری روی جسم و مغزتان نیز خواهد داشت. فعالیت‌های هوازی به بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن کمک می‌کنند و خطر ابتلابه بیماری‌های قلبی و عروقی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

اگر بنا به هر دلیلی نمی‌توانید مرخصی بگیرید و به سفر بروید، دست کم در محل کار با انجام استراحت‌های کوتاه همانند چک کردن ایمیل‌های شخصی یا سر زدن به شبکه‌های اجتماعی، از فشار زیاد کار بکاهید و برای چند دقیقه، ذهنتان را از کارتان جدا کنید.

این کار باعث افزایش قدرت تمرکز و کاهش خطر مشکلات قلبی می شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 435830 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟