بلایی که خوردن کاکائو بر سر کودکان می آورد

مصرف شکلات و مواد قندی در کودکان اشتهای کودک را از بین برده و مانع از جذب کلسیم می‌شود. بنابراین رشد کودک دچار اختلال می‌شود. از طرف دیگر شکر موجود در شکلات باعث بیش‌فعالی می‌شود و حتی ممکن است کودک مستعد دیابت Diabetes شود. با بالا رفتن قند خون کودک، هورمون انسولین سریع‌تر اثر کرده و باعث افت قند خون می‌شود. نوسانات قند خون به خودی خود برای کودکان مضر است.شکلات‌ها معمولا حاوی مواد نگه‌دارنده هستند که این مواد تاثیرات خوبی برای کودکان ندارد.

علاوه بر این کودکانی که زیاد شکلات می‌خورند، به خاطر دریافت خوراکی محبوب‌شان ویتامین‌ها و کالری‌های مورد نیاز موجود در سایر مواد غذایی را از دست می‌دهند. به همین منظور می‌توان این مواد غذایی را در کنار مواد غذایی مورد علاقه‌ کودکان قرار داد، طوری که ماده غذایی دلخواه او مثل برنج یا سیب زمینی را به عنوان پایه قرار دهیم و به تدریج مواد غذایی دیگر مانند حبوبات و کربوهیدرات‌ها را ترکیب کرده و کم‌کم مقدار آن را افزایش دهید.

یکی از اشتباهات رایج در والدین این است که با دادن شکلات یا آبنبات سعی در آرام کردن یا تشویق کودکان‌شان دارند. هرگز به بهانه آرام کردن کودک به او نباید شکلات و مواد حاوی نگه‌دارنده داد.

تا جایی که می‌توانید مصرف مواد انرژی‌زا، شیرینی جات، فست فودها و غذاهای پرادویه و پرچاشنی را برای کودکان خود محدود کنید. به این دلیل که این مواد با تحریک کردن کودکان بر روی رفتار آنها تأثیر می‌گذارد.

فواید مصرف شکلات و کاکائو برای کودکان

دانه‌های کاکائو دارای مقدار زیادی پلی فنول است که خواص آنتی اکسیدانی دارد و برای سلامتی Health مفید است.

کاکائو دارای مقداری ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین C و ویتامین E است و مواد معدنی شامل منیزیم، کلسیم، آهن، روی، مس، پتاسیم و منگنز هم دارد.

چربی کاکائو به خودی خود باعث افزایش کلسترول نمی‌شود. اما وقتی با چربی‌های دیگر ترکیب شود، ممکن است اثرات منفی‌ای روی سطح کلسترول خون داشته باشد. بنابراین مهم است که چه برند شکلات یا کاکائویی مصرف می‌کنیم.

چگونه شکلات مرغوب را تشخیص دهیم؟

اخیرا کشف کرده‌اند که شکلات سرشار از کلسیم، فسفات و هم‌چنین داراى ویتامین D است. این ویتامین براى تهیه کلسیم استخوان‌ها نقش مهمى به عهده دارد. بنابراین اگر از حد مجاز تجاوز Rape نکند، برای کودکان مفید است.

به طور کلی کودکانی که بیشتر از سه سال دارند، به شرطی که روزانه از 25 گرم تجاوز نکند و اثرات منفی‌ای روی آن‌ها ظاهر نشود، می‌توانند شکلات بخورند.

ترفند‌هایی برای جلوگیری از زیاده‌روی کودکان در مصرف شکلات

بهترین ترفند برای کودکانی که در خوردن شکلات و کاکائو زیاه‌روی می‌کنند، این است که آجیل‌های کم‌نمک و میوه‌های خشک داخل ظرف زیبا و خوش رنگ و لعابی بریزید و با آن از کودکتان پذیرایی کنید. هر چه کودک‌تان کم‌تر پاستیل و آب نبات و شکلات و خوراکی‌هایی با رنگ‌های شیمیایی و نگه‌دارنده بخورد کمتر بی قراری می‌کند و البته سالم‌تر می‌ماند.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 425814 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟