خواص شگفت انگیز میوه‌های پاییزی

نارنگی

نارنگی یکی از میوه‌های خوش‌طعم از گروه مرکبات است. نارنگی منبع مناسبی برای تأمین ویتامین C است. این ویتامین یکی از مهم‌ترین ویتامین‌های محلول در آب است که نقش مؤثر و مفیدی درترمیم سلولی، کاهش روند پیری و تقویت سیستم ایمنی دارد. علاوه بر این نارنگی حاوی پیش‌ساز ویتامین محلول در آب دیگری به نام ویتامین A است که به حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کند. نارنگی هم مانند کیوی حاوی فیتونوترینت‌ها (مواد مغذی با منشاء گیاهی) است که از آسیب سلولی جلوگیری می‌کند و در کاهش التهاب و تورم بدن، ابتلا به بیماری‌های قلبی و سایر موارد مرتبط با سلامت بدن مؤثر هستند. نکته پایانی اینکه نارنگی حاوی پتاسیم هم است و تحقیقات بیانگر آن است که این ماده معدنی باعث کاهش فشارخون در بدن ما نیز خواهد شد.

ازگیل

ازگیل یک میوه کاملاً مفید برای فصل پاییز است. مصرف این میوه باعث از بین رفتن بسیاری از ویروس‌ها در بدن ما می‌شود و هم‌زمان موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز خواهد شد. ازگیل سرشار از ویتامین C است. همین خاصیت و جبران کمبود این ویتامین در بدن ما مانع از بیماری‌هایی می‌شود که علت اصلی خونریزی در دهان مثل لثه و دندان‌ها هستند. ازگیل یک درمانگر طبیعی و مفید برای درمان یبوست هم است. این میوه حاوی مقدار زیادی فیبرهای گیاهی است که با تنظیم سیستم گوارشی موجب تحریک و عملکرد بهتر روده‌ها می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های مفید این میوه عامل مؤثری برای حفاظت از سلول‌ها در مقابل تأثیرات مضر رادیکال‌های آزاد هم هستند.

انار

انار میان میوه‌های پرخاصیت، یکی از بهترین گزینه‌هاست. در حقیقت این میوه حاوی ارزش تغذیه‌ای است که در مواردی با هیچ یک از ترکیبات طبیعی و گیاهی دیگر قابل مقایسه نیست. نتایج تحقیقات انجام شده روی انار بیانگر این موضوع مهم است که مصرف آن می‌تواند درصد ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مهلک را کاهش دهد. این میوه قرمزرنگ حاوی فیبر، پروتئین، ویتامین‌های C و K، فولات و پتاسیم است. علاوه بر این انار خاصیت ضدالتهابی هم دارد. در حقیقت وجود التهاب مزمن در بدن یکی از جدی‌ترین عوامل تأثیرگذار در ابتلا به بیماری‌های خطرناک از جمله مشکلات قلبی، سرطان، دیابت Diabetes نوع 2، آلزایمر و حتی چاقی مفرط است. نکته قابل توجه دیگر تأثیر غیرقابل چشم‌پوشی این میوه در جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات است. احتمالاً خودتان به خوبی می‌دانید سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در آقایان است. نتایج تحقیقات آزمایشگاهی در این زمینه مشخص کرده مصرف انار یا عصاره آن می‌تواند باعث کاهش تولید و تکثیر سلول‌های سرطانی شود. خوب است بدانید اگر شما هم به بیماری فشارخون مبتلا هستید باید حتماً مصرف انار یا آب انار را در دستور غذایی روزانه خود بگنجانید تا به صورت طبیعی باعث کاهش فشارخونتان شوید.

سیب قرمز

سیب قرمز یکی از پرخاصیت‌ترین میوه‌های پاییزی است. سیب پاییزی ترد است و طعم شیرینی دارد. سیب‌ها مملو از فیبر، ویتامین C و آنتی‌اکسیدانی‌های قوی و مفید مانند کوئرستین، کاتچین، فلوریزین و اسید کلروژنیک هستند که در مواجهه با سنگ کلیه، سرطان‌های روده بزرگ (کولون) و پستان تأثیرگذار و کمک‌کننده خواهند بود. علاوه بر تمامی این خواص مفید، مصرف سیب باعث کاهش چربی بد می‌شود و هم‌زمان میزان چربی‌های مفید را افزایش می‌دهد. تحقیقات حاکی از آن است که مصرف حداقل 2 عدد سیب در طول هفته احتمال ابتلا به آسم و دیابت نوع 2 را کاهش خواهد داد. بد نیست بدانید خوردن سیب باعث حفظ سلامت ریه‌ها نیز خواهد شد. خوشبختانه سیب یکی از بهترین و راحت‌ترین میوه‌ها برای همیشه همراه داشتن است اما شما می‌توانید برای کمی تنوع هم که شده آن را برش بزنید و همراه کره بادام‌زمینی، پنیر یا حتی در سالادهای مختلف بخورید. فراموش نکنید آب سیب طبیعی هم یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای وعده صبحانه‌تان خواهد بود.

زالزالک

این میوه پاییزی هم مانند سایر میوه‌های این فصل دارای خواص گوناگون دارویی است. زالزالک غنی از ویتامین B، C، کلسیم و آهن است. علاوه بر این مصرف زالزالک می‌تواند یک درمان خانگی و طبیعی برای از بین بردن بسیاری از عفونت‌ها به‌خصوص بیماری‌های ریوی باشد. شما می‌توانید از زالزالک برای تهیه یک چای میوه‌ای عالی هم استفاده کنید. این چای خاصیت دارویی دارد و در درمان بسیاری از بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه چای زالزالک می‌توانید روی مقداری از این میوه به صورت تازه یا خشک آب جوش بریزید و بعد از اینکه رنگ آب زرد و پررنگ شد آن را بنوشید. به دلیل طعم خاص و احتمالاً کمی هم تلخی می‌توانید چای زالزالک را همراه با مقداری عسل میل کنید.

کیوی

این میوه نسبتاً کوچک سرشار از ویتامین C، فیبر، پتاسیم، مس، منیزیم، منگنز و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از DNA حفاظت می‌کنند. علاوه بر این، مصرف کیوی باعث تنظیم قندخون، حفاظت از قلب Heart و روده بزرگ، پیشگیری از آسم و یک نوع اختلال چشمی به نام «دژنراسیون ماکولا» و لخته شدن خون نیز خواهد شد. کیوی میوه بسیار خوش طعمی است که می‌تواند به تنهایی به شکل پوست‌کنده یا حتی با پوست هم مصرف شود. علاوه بر این شما می‌توانید از این میوه پرفایده در تهیه انواع سالادها، سوپ‌های تند و تارت‌های میوه‌ای استفاده کنید.

لیموشیرین

با تغییر فصل و سرد شدن هوا بسیاری از بیماری‌ها مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا شایع می‌شوند. یکی از بهترین میوه‌های پاییزی برای پیشگیری و درمان انواع مختلف سرماخوردگی‌ها لیموشیرین است. مصرف این میوه مفید باعث کاهش سرفه و گلودرد، هیدراته ماندن بدن، تقویت سیستم دفاعی و کاهش دردهای مفصلی در بدن ما می‌شود. توصیه می‌شود با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا روزانه در هر وعده صبحانه یک لیوان آب لیموشیرین مصرف کنید تا علاوه بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف مثل سرماخوردگی باعث تأمین و افزایش انرژی لازم برای یک روز کاری مفید شوید.

خرمالو

این میوه نارنجی‌رنگ در اصل متعلق به کشور چین است که هزاران سال پیش انسان‌ها از خواص اعجاب‌انگیز آن و حتی چوب درختش نیز بهره‌مند می‌شدند. این میوه خوش‌رنگ دارای طعم و مزه‌ای شیرین شبیه عسل است. خرمالو ارزش تغذیه‌ای بسیاری از جمله ویتامین‌های K، C، A و E، نیاسین، فولات و تیامین دارد. مصرف خرمالو می‌تواند باعث حفظ سلامت قلب، کمک به عملکرد بهتر سیستم گوارش و تقویت بینایی و سیستم دفاعی بدن شود. علاوه بر تمامی این موارد، خرمالو گزینه بسیار مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت هم است. متأسفانه به دلیل وجود قند در بیشتر میوه‌ها افراد مبتلا به دیابت گزینه‌های محدودی برای انتخاب میوه مناسب با سلامتشان دارند اما فیبر زیاد خرمالو آن را به گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل کرده تا علاوه بر کنترل و تنظیم قند از احساس گرسنگی مضاعف در این گروه بیماران بکاهد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز 2 مرد به زن جوان در پارک جنگل / نگهبان صدای التماس های زن را شنید

همخوابی زشت زن 51 با پسر 17 ساله شوهرش + عکس

قتل زن بدکاره توسط مشتریش در خیابان اتحاد

بارداری دختری 17 ساله هنگام تجاوز در خیابان / از برهنه بودن این زن فیلم گرفتند و ... +عکس

رفتار شنیع فروشنده زن داروخانه برای جلب مشتری وسایل جلوگیری از حاملگی+عکس

این دانشمند هسته ای به خواستگاری 150 دختر تهرانی و شهرستانی رفت + گفتگو و عکس

این 3 محکوم به اعدام را بهتر بشناسید +تصاویر

در زندان آدم شدم، لطفا اعدام کنید ! / درخواست از قاضی تهران

دومین ملکه زیبایی عراق هم تهدید به مرگ شد + عکس شیماء قاسم

دوستم از دختر همسایه بد گفت و من عاشق خواهر او شدم!

درگیری شدید بین اولیا و 2 معلم در مشهد / هر دو معلم در بیمارستان بستری شدند !

اعترافات وحشتناک زن جوان مشهدی که 16 روز در محل دفن شوهرش خوابید + عکس

سرقت جواهرات پرنسس زیبای عربستانی + عکس

هشدار ترامپ به ملک سلمان / بدون ما هیچی!

 

 

کدخبر: 421637 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟