قطع ناگهانی دارو در مبتلایان به صرع ممنوع!

یک متخصص مغز و اعصاب با توجه به عوارض قطع ناگهانی و خودسرانه دارو توسط بیماران مبتلا به صرع، گفت: این امر می‌تواند خطر بستری در بیمارستان، کُما و حتی مرگ را برای بیماران به همراه داشته باشد.

 دکتر بهناز صدیقی در آستانه برگزاری سی و سومین همایش عمومی انجمن صرع ایران با موضوع «مروری بر روش‌های درمان و کنترل صرع»، اظهارداشت: صرع قابل کنترل‌ترین بیماری مغز و اعصاب است به گونه‌ای که اگر تشخیص صرع در بیماران به درستی انجام شود و داروی مناسب مصرف کنند، بیماری کاملا تحت کنترل قرار می‌گیرد و فرد می‌تواند همراه با بیماری به زندگی خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه درمان صرع به سه دسته درمان‌های دارویی، جراحی و طب سنتی (تغذیه‌ای) دسته‌بندی می‌شود، افزود: از آنجایی که صرع یک بیماری مزمن و طولانی مدت است بیماران نیز باید برای طولانی مدت دارو مصرف کنند.

صدیقی با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما عدم مصرف منظم دارو توسط بیماران مبتلا به صرع است، یادآور شد: متاسفانه برخی بیماران به محض مشاهده بهبود علائم، مصرف دارو را قطع می‌کنند که این امر موجب عود مجدد و مقاوم شدن بیماری به درمان می‌شود به همین دلیل به بیماران تاکید می‌شود داروهای خود را به صورت منظم مصرف کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی موارد قطع ناگهانی مصرف دارو موجب بستری بیمار در بیمارستان می‌شود به گونه‌ای که ممکن است بیمار برای مدت طولانی به کُما برود.

صدیقی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر این قطع مصرف دارو حتی می‌تواند موجب مرگ بیمار شود، تصریح کرد: صرع یک بیماری کُشنده نیست اما اگر کنترل نشود می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری برای بیماران به همراه داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه صرع انواع مختلفی دارد و بیماران باید پس از انجام آزمایش‌های متعدد تحت نظر پزشک Doctor دارو مصرف کنند، خاطرنشان کرد: تصورعامه مردم از بیماری صرع تشنج است یعنی زمانیکه با فردی مواجه می‌شوند که دچار تشنج، لرزش اندام‌ها و خروج کف از دهان شده می‌گویند که فرد دچار صرع شده است اما این در حالی است که صرع انواع مختلفی دارد و هر تشنجی را نمی‌توان جزو صرع دانست.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: تشنج زمانی که تکرار شونده باشد یعنی بیش از دو بار فرد را درگیر کند جزو علائم بیماری صرع محسوب می‌شود که تنها به افتادن، لرزش اندام و خروج کف از دهان نیز تشنج گفته نمی‌شود؛ زیرا گاه تشنج می‌تواند به صورت خیره شدن به یک نقطه، افتادن بدون لرزش اندام، حواس پرتی و ... بروز پیدا کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: ضروریست تمامی خانواده‌ها با انواع تشنج و بیماری صرع آشنا شوند تا به موقع برای تشخیص به پزشک مراجعه کنند.

صدیقی در ادامه با توجه به برگزاری سی سومین همایش عمومی انجمن صرع، خاطرنشان کرد: حضور در این همایش برای عموم مردم آزاد است. در این همایش فرصتی فراهم شده تا خانواده‌ها و بیماران فرصتی برای سئوالات خود از متخصصان امر داشته باشند.

سی و سومین همایش عمومی انجمن صرع ایران با موضوع «مروری بر روش‌های درمان و کنترل صرع»، چهارم مرداد 97 در فرهنگسرای اشراق برگزار می‌شود.

 

کدخبر: 398208 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟