آرسنیک چه آسیبی به سلامتی می زند؟/اختلال در تکامل مغز نوزادان

به گفته محققان، وجود ماده شیمیایی آرسنیک در برنج بسیار برای سلامت خطرناک است.محققان عنوان می کنند تهدید ناشی از آرسنیک موجود در برنج به سرعت مسموم کننده نیست، اما مصرف بلندمدت این نوع برنج می تواند خطر ابتلا به سرطان های مثانه، ریه و پوست، بیماری قلبی و دیابت Diabetes را افزایش دهد. در بانوان باردار مسمومیت با آرسنیک می تواند باعث سقط جنین یا کاهش وزن نوزاد گردد. تماس با آرسنیک در دوران جنینی باعث اختلالات سیستم ایمنی و اختلال در تکامل مغز در نوزاد می شود.

آرسنیک به طورطبیعی در خاک و آب وجود دارد چراکه پوسته زمین حاوی این ماده شیمیایی است، اما ممکن است در پی استفاده از برخی آفت کش ها و کودها هم تجمع یابند.

برنج سریع تر از هر گیاه دیگری آرسنیک را جذب می کند. برنج قهوه ای دارای بالاترین میزان آرسنیک است چراکه این ماده شیمیایی در لایه خارجی سالم آن تجمع می یابد و با جداشدن این لایه برنج سفید حاصل می شود.

محققان با آزمایشات مختلف دریافته اند که میزان آرسنیک بر اساس نوع برنج و محل کاشت آن متفاوت است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که آزمایش‌های اخیر آنها نشان می‌دهد در یک روش معمول پخت و پز برنج که برنج را در یک ظرف با آب بجوشانیم تا بخارپز شود در تمام کسانی که برنج را به این روش مصرف کرده‌اند آثار وجود سم آرسنیک دیده شده است.

به گفته «اندی مهارگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کوئین کانادا، «در حالی که به طور کلی اعتقاد عمومی بر این است که آرسنیک با آب پز کردن برنج از بین می‌رود اما باید بگوییم که این سم فقط زمانی از بین می‌رود که برنج به مدت یک شب خیسانده شود.»

وی در ادامه می‌گوید: «ما برای سنجش میزان آرسنیک در برنج، برای پختن برنج از ۳ روش استفاده کردیم؛ در روش اول، نسبت دو بخش آب به یک بخش برنج را به کار بردیم که همان روش معمول پختن برنج توسط عموم است، سپس از نسبت ۵ قسمت آب و یک قسمت برنج استفاده کردیم و در نهایت برنج را یک شب خیساندیم.»

نتایج نشان داد میزان آرسنیک باقیمانده در روش اول ۸۰ درصد و در روش دوم نصف و در روش آخر تقریباً به صفر رسیده بود.از این رو محققان عنوان می کنند امن ترین روش پختن برنج آن است که برنج را قبل از پختن از شب قبل بخیسانید

 

کدخبر: 379624 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟