حفظ سلامت گوارش با این عملکردهای طلایی

دستگاه گوارش انسان یک اندام لوله‌ای شکل پر پیچ و خمی است که از دهان تا معقد ادامه دارد. طول این دستگاه هفت متر و هر قسمت وظایف خاص خود را انجام می‌دهد. در بدن انسان موادی مثل آب، مواد معدنی و ویتامین‌ها نیازی به گوارش نداشته و به همان صورت وارد جریان خون می‌شوند اما مواد آلی مانند پروتئین‌ها، قند‌ها و چربی‌ها باید به مواد ساده‌تر و کوچک‌تری تجزیه شوند تا بدن بتواند از این مواد برای تولید انرژی و سایر نیاز‌هایش استفاده کند. به عبارتی هضم و جذب مواد غذایی وظیفه دستگاه گوارش است. اما چه دلایلی ممکن است باعث اختلال و بهبود عملکرد دستگاه گوارش شود؟

متاسفانه با گذشت زمان و افزایش سن عواملی مانند استرس، هورمون، ژنتیک، عدم تحمل غذایی و آلرژی‌ها، مصرف مکمل و آنتی بیوتیک، سلامت تیروئید و غیره یا ضعیف بودن دستگاه گوارش می‌توانند در عملکرد این دستگاه اختلال ایجاد کرده و مانع از جذب مواد مغذی شوند.

برای حل این مشکل در ادامه مقاله، به روش‌های بهبود دستگاه گوارش می‌پردازیم.

برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، غذا را آهسته و شمرده‌تر بجوید

ساده‌ترین روش برای بهبود دستگاه گوارش خوب جویدن غذا است. هنگامی که لقمه را بدون این که خوب جویده باشید، می‌بلعید، به سیستم پاراسمپاتیک یا سیستم عصبی گوارش اجازه فعال شدن نمی‌دهید، در نتیجه آنزیم‌های گوارشی ترشح نشده و سرعت روند هضم غذا کاهش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر هنگامی که شما آهسته غذا را می‌جوید آنزیم‌ها با بزاق دهان ترکیب شده و یک آنزیم ویژه به نام آمیلاز شروع به تجزیه کردن غذا می‌کند. این به معنای آن است که هر چه غذا را بهتر بجوید، گوارش راحت‌تر صورت می‌گیرد.

از غذا‌های پخته به جای مواد غذایی خام استفاده کنید

گوارش غذا‌های پخته از غذا‌های خام و سرد بسیار راحت‌تر است. غذا‌های سرد آتش گوارش شما را خاموش می‌کنند؛ بنابراین اگر سیستم گوارشی ضعیفی دارید از خوردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های سرد خودداری کنید.

غذاهای ساده بخورید

ترکیب چند نوع ماده غذایی با هم سیستم گوارشی بدن شما را سمی می‌کند. سعی کنید از غذاهایی که بیش از 3 نوع ماده غذایی در آن به کار رفته خودداری کنید.

برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، پرخوری نکنید

پرخوری کردن فشار زیادی به دستگاه گوارش شما وارد می‌کند. سعی کنید قبل از این که کاملا سیر شوید، از سر میز بلند شوید.

غذا‌های تلخ مصرف کنید

خوردن مواد غذایی تلخ مثل زنجبیل، گریپ فروت، کاسنی فرنگی و غیره به تحریک معده و تجزیه مواد غذایی کمک می‌کنند. غذا‌های تلخ زنجیره‌ای از غدد عصبی و هورمون روده‌ای به نام گاسترین را فعال می‌کنند و با گذشت زمان این واکنش‌ها به بهبود عملکرد اندام‌های گوارشی از جمله کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده کمک می‌کند.

ورزش کنید

ورزش به تسکین استرس و تنظیم فرآیند گوارش کمک می‌کند. تمرینات قلبی عروقی، ایروبیک و انعطاف‌پذیری را به برنامه ورزشی‌تان اضافه کنید تا تفاوت را احساس کنید.

برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، سم زدایی کنید

وجود سموم زیاد در بدن باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود. سموم بدن زمینه رشد قارچ کاندیدا را فراهم می‌کند. کاندیدا قارچ سمی و سفیدی است که در محدوده ناحیه تناسلی و مجرای گوارشی ظاهر شده و در فعالیت این اندام‌ها اختلال ایجاد می‌کند. کاهش مصرف خوراکی‌های شیرین، خوراکی‌هایی با منبع حیوانی، و خوراکی‌های فرآوری‌شده می‌تواند این اوضاع را بهبود ببخشد و خوراکی‌هایی مثل سیر، پیاز، بروکلی و میوه‌ها به از بین بردن سموم کمک زیادی می‌کنند.

 

کدخبر: 377285 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟