عضلات شکمی شش تکه با خوردن شش وعده غذایی

بسیاری از افراد در سطح جهانی تصور می‌کنند که خوردن وعده‌های غذایی بیشتر در حجم کم باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود. تحقیقات انجام‌شده سال ۲۰۰۸ میلادی نشان می‌دهد تصور اینکه با مصرف تعداد وعده‌های بیشتر غذایی روزانه می‌توان لاغر شد، اشتباه است.

 «سیناپرس» در ادامه نوشت: درک دانشمندان و محققان نسبت به تغذیه بشر به‌طور مداوم در حال تحول است و هر نکته جدیدی نیاز به بازبینی داشته و ممکن است شواهدی در راستای امر تغذیه به دست آید. دانش متخصصان علم تغذیه به‌طور دائمی در حال تکمیل و بوده و پژوهش‌های جدید هرروزبه نتایجی قابل‌توجه دست پیدا می‌کند.

دیوید زینچنکو (David Zinczenko) پژوهشگر و متخصص تغذیه در مطالعاتی که نتیجه آن در ژورنال تخصصی Abs Diet منتشرشده است، اظهار داشت که خوردن شش وعده غذایی در طول روز، به شما کمک می‌کند به اندام دلخواه و متناسب رسیده و حتی عضلات شکمی شش تکه داشته باشید. وی دراین‌باره گفت: «اگر قصد دارید وزن بیشتری کم کنید، باید وعده‌های غذایی بیشتری بخورید. شواهد علمی متعددی برای اثبات این نظریه وجود دارد و آزمایش‌های انجام‌شده در دو مطالعه علمی مجزا نشان می‌دهد افزایش تعداد وعده‌های غذایی در صورت کنترل و عدم افزایش کالری می‌تواند به سوختن بیشتر چربی‌ها کمک کند.»

دلیل مفید بودن شش وعده غذایی در روز چیست؟

پژوهشگران دریکی از مطالعات انجام‌شده در این رابطه طی سال ۲۰۰۰ میلادی، به بررسی گروهی از ورزشکاران ازجمله یک قهرمان ژیمناستیک ۱۵ ساله و یک خانم دونده ۲۶ ساله پرداختند. در این مطالعه به نحوه خوردن این افراد توجهی نشده و در عوض به نوع کالری سوزی و دریافت کالری در طول ساعات شبانه‌روزی این افراد پرداخته شد. در این بررسی‌ها مشخص شد ورزشکارانی که به‌سرعت پس از صرف انرژی و از دست دادن کالری، اقدام به‌جایگزینی آن و خوردن غذا می‌کنند به نسبت گروه دیگری که مدت‌زمانی وقفه بین ورزش Sport و غذا خوردن دارند، چربی انباشته کمتری داشته و میزان چربی در بافت‌های آن‌ها کمتر است.

در این رابطه باید در نظر داشت که این افراد ورزشکاران حرفه‌ای بوده و درصد چربی موجود در بدن آن‌ها نسبت به افراد عادی کمتر است و تغییرات میزان چربی در ساختار فیزیکی آن‌ها بین میزان کم و بسیار کم در نوسان است. این مطالعات مشخص کرد وقتی شما در حال انجام ورزش در سطح حرفه‌ای هستید باید پس از انجام تمرینات به خوردن غذا اقدام کرده و آن را به تأخیر نیندازید.

شرایط برای افراد عادی چگونه است؟

به گفته دیوید زینچنکو این تنها موردپژوهش انجام‌شده درزمینهٔ ارتباط بین تعدد وعده‌های غذایی و کاهش وزن نبوده و برخی از مطالعات انجام‌شده در این رابطه می‌تواند رژیم غذایی مطلوب و قابل اجرایی را برای افراد عادی ارائه دهد. در سال ۲۰۱۷ پژوهشگران به بررسی و آنالیز اطلاعات کسب‌شده از پنجاه هزار فرد عادی و بالغ پرداخته و بیشتر این افراد دارای سطح بهداشت و سلامت متناسب و استانداردی بودند. در این مطالعات نوع تغذیه افراد شرکت‌کننده به‌دلخواه خود آن‌ها بوده و هیچ توصیه علمی از سوی پژوهشگران به آن‌ها برای چگونگی مصرف غذا ارائه نشده بود. این افراد در منازل خود زندگی کرده و کار روزانه و عادی خود را انجام می‌دادند. نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیش از سه وعده غذایی در طول شبانه‌روز مصرف می‌کنند نسبت به سایرین که وعده‌های کمتری را می‌خورند، وزن بیشتری داشته و چاق‌تر هستند. پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهد که افزایش وعده‌های غذایی نباید همراه با افزایش میزان کالری دریافتی باشد و اگر قصد دارید با افزایش تعداد وعده‌های غذایی لاغر شوید باید میزان کالری مصرفی خود را کنترل کرده و آن را افزایش ندهید. متأسفانه بیشتر مردم این بخش از معادله را نادیده گرفته و به همین دلیل تلاش آن‌ها برای لاغر شدن از طریق افزایش تعداد وعده‌های غذایی ناموفق محسوب می‌شود.

از سوی دیگر پژوهش‌های مرتبط با این حوزه نشان می‌دهد که باید در نحوه تعامل و برخورد با چاقی و بیماری‌های ناشی از آن بازنگری اساسی صورت گیرد. بر این اساس، توصیه می‌شود پژوهشگران برای اتخاذ روش درمانی مناسب و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با این موضوع، به‌جای توجه به میزان و نوع چاقی افراد، نوع تغذیه و مواد غذائی مصرفی فرد را مورد ارزیابی قرار دهند.

در همین زمینه پروفسور بروس آمس Bruce Ames دانشمند ارشد و پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا of در این رابطه اعلام کرد: «این موضوع کاملاً واضح است که عادت‌های تغذیه‌ای و مواد غذائی مورد مصرف افراد، تأثیر زیادی در میزان سلامت آن‌ها دارد. مصرف مواد غذائی نامناسب خطر ابتلا به بیماری‌های گوناگون را افزایش می‌دهد. اگرچه این موضوع به‌خوبی مشخص‌شده است ولی دلایل کافی جهت بهبود شرایط تغذیه در افراد مختلف اعلام‌نشده است.»

وی در ادامه توضیحات خود افزود: «به‌هرحال مداخله و تغییر در مواردی مانند نوع تغذیه کار آسانی است و این مطالعات نشان می‌دهد که ایجاد تغییر درروش الگوی تغذیه می‌تواند بر کیفیت زندگی روزمره انسان تأثیر گذاشته و انگیزه‌های قدرتمندی را برای تغییر به وجود آورد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 371367 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟