خوراکی هایی که نباید با مکمل ها مصرف شود

 مکمل‌های غذایی معمولا فوق‌العاده سالم در نظر گرفته می‌شوند اما آیا می‌دانستید که برخی از آنها می توانند با انواع خاصی از مواد غذایی تداخل داشته باشند؟ حتی یک چیز مفید نیز وقتی بیش‌ازحد مصرف شود، می‌تواند مضر باشد و به سلامت‌تان صدمه بزند. در برخی موارد ممکن است شما در دریافت ویتامین یا مواد معدنی که به‌صورت مکمل مصرف می‌کنید، اُوردوز کنید.اینها مواد غذایی هستند که نباید به همراه مکمل‌هایتان مصرف کنید. ضمنا همیشه قبل از شروع یک مکمل جدید با پزشک‌تان مشورت کنید.

آجیل برزیلی و سلنیوم

اگرچه مسمومیت با سلنیوم نسبتا نادر است اما می‌تواند به‌طور بالقوه کشنده باشد و به عوارضی مانند ریزش مو و سیروز کبدی منجر شود. اگر یک مکمل سلنیوم یا مولتی‌ویتامینی مصرف می‌کنید که حاوی مقادیر زیادی سلنیوم است، از مصرف آجیل برزیلی به مقدار زیاد خودداری کنید.

در واقع حتی افرادی که مکمل سلنیوم مصرف نمی‌کنند نیز به‌طور کلی باید از آجیل برزیلی در مقادیر بسیار کم استفاده کنند، چون یک سهم آجیل برزیلی تقریبا ۸ برابر مقدار موردنیاز روزانه سلنیوم دارد.

مواد غذایی حاوی ویتامین A و C و آهن

اگر یک مکمل آهن در دوز بالا مصرف می‌کنید، ممکن است لازم باشد از مواد غذایی که جذب آهن را افزایش می‌دهند، پرهیز کنید. چرا؟ چون در برخی موارد ممکن است به‌خاطر مصرف بیش‌ازحد آهن دچار مسمومیت با آهن شوید.

در این موارد، علت مسمومیت معمولا مصرف تعداد زیادی قرص آهن است اما یک دوز آهن بالا به‌همراه مواد غذایی مانند مرکبات، سیب‌زمینی شیرین و بروکلی که حاوی ویتامین A و ویتامین C هستند، می‌تواند عوارض جانبی مصرف مکمل‌های آهن را شدیدتر کند (اگرچه آنها احتمالا به بروز مسمومیت آهن که بیشتر ازهمه به‌خاطر مصرف تصادفی تعداد زیادی مکمل آهن توسط کودکان اتفاق می‌افتد، منجر نخواهد شد.)

مواد غذایی غنی از کلسیم و مکمل کلسیم

مصرف کلسیم بیش‌ازحد می‌تواند به وضعیتی به‌نام هیپرکلسمی منجر شود که در آن، کلسیم بیش‌ازحد به بدن آسیب می رساند. اگر شما هر روز یک دوز بالا ازمکمل کلسیم مصرف کنید و به همراه آن مقادیر زیادی محصولات لبنی، سبزیجات برگ سبز و سایر مواد غذایی غنی از کلسیم بخورید، بدن شما معمولا کلسیم اضافه را دفع خواهد کرد.

اما گاهی اوقات اگر شما یک اختلال هورمونی یا مشکل سلامتی Health دیگر داشته باشید، این کلسیم در بدن باقی می‌ماند و اگر درمان نشود، می تواند باعث ریتم‌های قلب Heart غیرطبیعی (آریتمی)، مه‌آلودگی ذهنی، مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان، نارسایی و سنگ کلیه و عوارض سیستم عصبی منجر شود.

ماهی و مکمل امگا ۳

از آنچه از دنیای سلامت و تناسب اندام Fitness می‌شنویم، اینطور بنظر می‌رسد که شما احتمالا هرگز نمی‌توانید امگا۳ کافی دریافت کنید.اما متأسفانه، همانطور که انجمن کاردیولوژی اروپا هشدار می‌دهد، امگا۳ بیش‌ازحد می تواند مضر باشد.

بیش از ۱ گرم امگا۳ در روز می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد که یک مسئله‌ی جدی برای همه‌ی افراد است اما برای کسانی که به هموفیلی و سرطان خون مبتلا هستند یا کسانی که داروی رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می کنند، خطرناک‌تر است.

اگر شما مقدار زیادی ماهی‌های چرب مانند سالمون ( یا مقدار زیادی روغن زیتون، گردو و سایر مواد غذایی غنی از امگا۳) مصرف میکنید، مراقب باشید که بیش از مقدار مجاز توصیه‌شده‌ی روزانه توسط انجمن کاردیولوژی اروپا یعنی ۱ گرم اسید چرب امگا۳ در روز مصرف نکنید.

آیا تا به حال به‌خاطر مخلوط کردن مواد غذایی و مکمل‌ها به مشکلاتی برخورد کرده‌اید؟ تجربیات‌تان را در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 358218 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟