10 ماد غذایی که خوردن آنها توسط متخصصان تاکید می شود

 مصرف چند غذا و خوراکی که در این نوشتار به آنها اشاره شده، به تنهایی درنیمی از مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به بیماریهای قلبی و یا پیشگیری از آن موثر است. فهرست ده غذایی که باید بیشتر در رژیم غذایی مصرف شود و آنهایی که باید کمتر مورد استفاده قرار گیرد، با تاکید متخصصان به شرح زیر است:انواع آجیل، غذاهای دریایی سرشار از اسیدهای چرب امگا سه، سبزیجات، میوه ها و غلات کامل و چربی های گیاهی و حیوانی اشباع نشده مانند روغن دانه سویا، روغن ذرت، روغن گردو و روغن دانه کتان

سدیم(نمک طعام)، گوشتهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، نوشابه، آبمیوه های صنعتی و نوشیدنی های شیرین شده با قندهای مصنوعی و گوشت قرمز.

پژوهشگران برای یافتن میزان تاثیر مصرف یا عدم مصرف این ده گروه از مواد غذایی بر مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماریهای قلبی، به مطالعه مزایا و معایب این غذاها پرداخته اند و مطابق با تحقیقات آنها خوردن نمک به مقدار فراوان( بیشتر از 2000 میلی گرم در روز) علت 9/5 درصد مرگ و میرهای ناشی از بیماری قلبی است.

مصرف آجیل به میزان خیلی کم( کمتر از تقریبا یک مشت در روز) در 8/5 درصد در کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری قلبی موثر است.

مصرف زیاد گوشتهای فرآوری شده 8/2 درصد و مصرف خیلی کم غذاهای دریایی، 7/8 درصد از مرگ و میرهای ناشی از بیماری قلبی را عهده دار هستند.

نتایج این تحقیقات، به شناسایی و تعیین اولویت های غذایی، داشتن برنامه غذایی مفید و تغییرعادات غذایی و در نتیجه بهبود سلامت بدنی کمک می کند.

محققان در فهرست غذایی که بیان کرده اند، چربی های غیر اشباعی مانند روغن زیتون، ویتامین دی، منیزیم، کلسیم، ویتامین های آنتی اکسیدان، محصولات لبنی، شیر کاکائو، قهوه و چای را نام نبرده اند، زیرا نتوانستند گواه علمی کافی برای اثبات اثرات مفید یا مضرات آنها در این زمینه بیابند.

البته باید در نظر داشت که تاثیراین غذاها بنابر گروه سنی، جنسیت و نژاد افراد متفاوت است. به عنوان مثال در بزرگسالان زیر 65 سال، مصرف مقدار زیاد نوشیدنی های شیرین و گوشتهای فرآوری شده بیشترین مقدار مرگ و میر را به بار آورده است و در افراد بالای 65 سال، مصرف فراوان نمک و استفاده کم از آجیل ها و سبزیجات، در بین موارد ذکر شده عامل موثر در مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی بوده است و یا به عنوان مثال سیاه پوستان نسبت به سفید پوستان، بیشتر از عوامل رژیم ذکر شده به خصوص در زمینه نوشیدنی های شیرین تاثیر می گیرند.

بنابراین مصرف روزانه یک مشت آجیل، خوردن بیشتر سبزیجات، میوه ها و غلات کامل در کنار مصرف مقدار مناسب از اسیدهای چرب امگا سه که در برخی از انواع ماهی، گردو، سبزیجات برگ سبز و روغن کتان وجود دارد، ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی را در همه افراد، هر چند به میزان متفاوت، کاهش خواهد داد و علاوه بر این رژیم های سرشار از سبزیجات، میوه، روغنهای گیاهی و غلات کامل ریسک ابتلا به سرطان، آلزایمر و دیابت Diabetes را پایین می آورد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 328386 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟