یک پروتئین برای درمان لاغری کشف شد

به گزارش تک تایمز، یک نسخه از یک پروتئین مهندسی شده اما طبیعی در بدن حیوانات یافت می‌شود که سبب کاهش وزن آنها می‌شود.نوید داده شده که از این پروتئین می‌توان در درمان معضل جهانی چاقی استفاده کرد.

پژوهشگران در یک مطالعه جدید توانایی نسخه مهندسی پروتئین "GDF 15" را در کاهش چاقی بررسی کردند. این پروتئین به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و در فرایند متابولیک نقش دارد.در مطالعات قبلی، افراد لاغر و حیوانات، دارای پروتئین بیشتری در بدنشان بودند. مطالعات دیگر نیز نشان دادند که تزریق "GDF15" به حیوانات می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، اما این باعث می‌شود که بدن به سرعت پروتئین اضافی را پاکسازی کند.

برای رسیدگی به این موضوع، محققان بخشی از یک پادتن (آنتی‌بادی) را به پروتئین اضافه کردند، بنابراین تزریق یک بار در هفته این پروتئین باعث می‌شد تا زمان بیشتری در بدن بماند و باعث کاهش وزن شود.محققان گفتند که سطوح بالاتر پروتئین مهندسی شده در بدن باعث کاهش وزن در حیوانات و همچنین کاهش کلسترول و انسولین در خون شده است. همچنین مشاهده شد که علاقه حیوانات به مواد غذایی کم چرب افزایش پیدا می‌کند.

محققان توضیح دقیقی ندارند که چگونه بالا رفتن سطح پروتئین در بدن باعث کاهش وزن می‌شود. با این وجود، آنها معتقدند که این امر به ارتباط پروتئین با مسیرهای عصبی و شیمیایی مرتبط است.حیوانات مورد آزمایش نیز به احتمال زیاد به این دلیل وزن از دست می‌دهند که پروتئین باعث می‌شود آنها غذای سالم‌تر و همچنین کمتر بخورند.

یافته‌های این مطالعه می‌تواند راهی برای درمان چاقی باشد. با این حال، آزمایشات بیشتری از پروتئین‌های مهندسی شده مورد نیاز است تا مشخص شود که آیا می‌تواند به طور موثر و ایمن توسط انسان استفاده شود یا خیر."یومی ژیونگ" یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: شواهد نشان می‌دهند که پروتئین GDF15 می‌تواند عامل موثری برای درمان چاقی و عوارض ناشی از آن باشد.

امروزه به بیماران چاق توصیه می‌شود که تحت عمل جراحی "باریاتریک" قرار بگیرند. با این که این جراحی به طور موثر باعث کاهش وزن می‌شود، اما خطرناک، گران و غیر قابل برگشت است.جراحی چاقی (bariatric surgery) یکی از درمان‌های چاقی است که با استفاده از تکنیک‌های جراحی، اکثرا با روش‌های لاپاروسکوپی قابل انجام است.

افرادی که شاخص توده بدنی (IBM) بین 25 تا 30 دارند، نیاز به جراحی نداشته و با رژیم غذایی مناسب و ورزش Sport به وزن ایده‌آل خواهند رسید. اما افرادی که BMI بالاتر از 30 دارند، انجام روش‌های لاپاروسکوپی و آندوسکوپی به آنها توصیه می‌شود.

آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد که بیش از یک سوم یا 36.5 درصد بزرگسالان در این کشور دچار چاقی هستند.

این پژوهش در مجله "Science Translational Medicine" منتشر شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 319629 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟