کالری 8 خوراکی شب یلدا

به گزارش رکنا، یکی از بلندترین شب‌های سال، شب یلدا است؛ شبی که یک دقیقه بیشتر از بقیه شب‌های سال می‌توانی کنار خانواده ات وقت بگذرانی. شب یلدا به خوراکی‌های خوشمزه‌اش معروف است مثل پشمک، باقلوا، انار، هندوانه، آجیل و کلی خوراکی‌های خوشمزه دیگر که اصلا نمی‌شود از هیچ کدام شان گذشت اما خب کالری غذاهای شب یلدا خیلی زیاد است که باعث نگرانی کسانی می‌شود که دچار اضافه وزن هستند. قرار است با ما همراه باشی تا همه کنار هم شب یلدای خوبی را داشته باشیم و نگران اضافه وزن خودمان نباشیم.

نکات تغذیه‌ای خوراکی‌های شب یلدا

برای اینکه دریافت کالری غذا در شب یلدا را کاهش بدهی باید به این نکات دقت کنی:

    شکلات، کاکائو و شیرینی انرژی و کالری بالایی دارند به خاطر همین سعی کن شب یلدا از این ترکبیات کمتر انتخاب کنی.

    هندوانه‌ و انار دارای ویتامین C هستن و سرشار از مواد معدنی فوق‌العاده زیاد از منزیم و پتاسیم، به جای این‌که از شکلات و شیرینی استفاده کنی سعی کن، این میوه‌های خوشمزه رو بخوری.

    برای پذیرایی شب یلدا باید از غذاهای چرب، پر نمک و شیرین استفاده نکنی و میوه‌های سالم و تازه بخری و کنارش پسته، بادام، فندق، بادام زمینی هم بگذاری.

    یادت نرود که زیاده‌روی در مصرف آجیل و مغزها در شب یلدا نکنی چون باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود.

    چون شب یلدا ممکن است خوراکی‌های چرب و شور بخوری باید یک شام سبک میل کنی تا از کالری‌های اضافه جلوگیری کنی.

    دیگر چای شب یلدا محال است نباشد، به خاطر همین به جای اینکه از قند و شکر استفاده کنی می‌توانی از کشمش، خرما، توت خشک به میزان کم استفاده کنی.

    یک نکته بسیار مهم؛ افرادی که به بیماری کلیوی و دیابت مبتلا هستند باید از شیرینی، انواع مغز‌ها و قندهای ساده به مقدار معینی که در برنامه غذایی برایشان گفته شده نوش جان کنند.

    افرادی که مبتلا به امراض کلیوی هستن فراموش نکنن که مصرف مایعات بیشتر و هندوانه کمتر میل کنن.

    افرادی که بیماری دیابت دارند باید بخشی از هندوانه که شیرینی کمتری دارد و به پوست هندوانه نزدیک است را میل کنند و برگه آلو و آلو خشک را جایگزین توت خشک و کشمش کنند.

    افرادی که تری گلیسرید خون بالایی دارند باید از خوردن مغز‌های چرب مثل پسته، گردو و بادام جلوگیری کنند.

کالری خوراکی های مخصوص شب یلدا

برای اینکه از کالری غذاهای شب یلدا غافل نشوی باید امسال هوشمندانه بروی جلو، پس تازه اصل ماجرا از این به بعد شروع می‌شود.

1. کالری انار

یکی از میوه‌های خونساز که از قدیم شناخته شده انار است. کسانی که رنگ پوست زرد رنگی دارند و از نظر جثه کمی ضعیف هستند باید آب انار میل کنند. برای تصفیه خون و تقویت سیستم ایمنی بدن خود باید انار بخوری چون انار دارای ویتامین C است. یکی از ویژگی های این میوه خوشمزه این‌ است که سرشار از آهن است. یادت باشد نصف انار، 2 عدد خرما، یک برش متوسط هندوانه، نصف گریپ فروت و یک عدد پرتقال دارای 60 کیلو کالری است.

2. کالری هندوانه

هندوانه دارای انواع ویتامین‌های مختلف مانند B,A,C است که 90 درصد بافت هندوانه را آب تشکیل داده. آنتی اکسیدان‌های طبیعی هندوانه از منبع غنی از لیکوپن و بتاکاروتن است و باعث جلوگیری از انواع سرطان‌ها می‌شود. هندوانه شب یلدا هر 100 گرم آن دارای 23 کالری است و نباید در خوردن هندوانه زیاده‌روی کنی به خاطر اینکه 2 کیلو هندوانه 40 گرم چربی در بدن تولید می‌کند.

3. کالری آجیل

برای درمان انواع سرطان‌ها مثل سرطان معده و روده و یبوست می‌توانی آجیل میل کنی چون دارای فیبر بالایی است. آجیل دارای ویتامین‌های گروه B, E، فسفر، منیزیم، پتاسیم، منیزیم، روی، کلسیم، پروتئین و ویتامین A است که تمامی این مواد در بدن باعث جلوگیری از ریزش مو، افزایش تراکم استخوان، افزایش قدرت بینایی، چین و چروک پوست، گرفتگی عضلات و رفع خستگی می‌شود.

آجیل سرشار از چربی است که از نوع خوب این چربی شناخته می‌شود و برای اینکه دچار اضافه وزن نشوی باید در خوردنش اعتدال را رعایت کنی. یک قاشق غذاخوری کنجد، 7 عدد فندق، تخمه آفتابگردان یا تخمه کدو، 8 عدد پسته و 5 عدد بادام هرکدامش 45 کالری دارد. سعی کن اجزای آجیل مغز شده نباشد چون حجم آجیل که میل می‌کنی بیشتر می‌شود، به خاطر همین مغزهای بدون پوست مثل فندق، پسته و پوست بادام یا تخمه را برای شب یلدا نخر.

4. کالری میوه‌های خشک

شب یلدا از میوه‌های خشک مثل مویز، انجیر خشک، زردآلو، توت خشک، برگه میل کن چون خیلی مفید است اما نباید این تصور را داشته باشی که میوه‌های خشک هیچ کالری ندارد و در مصرفش زیاده‌روی کنی. به خاطر اینکه میوه‌ خشک تمام آب درونش خشک شده و قند زیادی دارد. 2 قاشق غذاخوری کشمش، نصف لیوان توت خشک، 8 برگه زرد آلو، 5 عدد انجیر دارای 60 کیلو کالری است.

5. کالری انگور

انگور که همراه با انار و هندوانه مصرف می‌شود به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی باعث کاهش فشار خون و پیشگیری از ابتلا به آرتروز می‌شود.

6. کالری پسته

مقادیر زیادی آهن و کلسیم در پسته وجود دارد که می‌تواند در افراد مبتلا به کم خونی موثر باشد.

7. کالری بادام

این آجیل از نظر تغذیه ارزش غذایی زیادی دارد به طوری که هر 100 گرم آن حاوی 21 گرم پروتئین است و بیش از بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین محسوب می‌شود. به علاوه در این مغز حدود 240 میلی گرم کلسیم وجود دارد که افرادی که مستعد پوکی استخوان هستند و نمی‌توانند شیر مصرف کنند می‌توانند از آن استفاده کنند.

8. کالری فندق

استفاده از این مغز برای افراد مستعد بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان بسیار مناسب است. به طور کلی متخصصان تغذیه مصرف مخلوطی از این مغزها را به مقدار کم توصیه می‌کنند تا تغذیه کامل به بدن برسد.

توت و انجیر: توت یکی از بهترین میوه‌های خشک است، به ویژه برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند.

کدخبر: 954304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟