اعدام برای یک مرد بخاطر رابطه نامشروع با زن شوهردار / چرا زن شوهردار اعدام نشد؟ + عکس

به گزارش رکنا، اوایل فروردین ماه امسال مرد جوانی به پلیس آگاهی رفت و از همسرش و یک مرد غریبه شکایت کرد .

وی گفت :من و همسرم 5 سال است  که با هم ازدواج کرده‌ایم . اما مدام با هم اختلاف داریم  و طی دو هفته گذشته اختلاف‌های ما با هم بیشتر شد و من متوجه رفتارهای مشکوک همسرم شدم و او را زیر نظر گرفتم تا اینکه چند روز قبل پی بردم همسرم شیدا با یکی از بستگانم به نام پارسا که او نیز متاهل و صاحب یک فرزند است رابطه پنهانی دارد .من حتی در گوشی موبایل همسرم عکس های آنها را دیدم و حالا از آنها شاکی هستم.

 با این شکایت زن جوان و مرد متاهل بازداشت شدند. آنها که منکر رابطه پنهانی بودند  در  مسیر تحقیق‌ها به رابطه سیاه اعتراف کردند و پلیس در بازبینی فیلم‌های ذخیره شده در گوشی موبایل آنها اسنادی را مبنی بر رابطه پنهانی کشف کرد .

بدین ترتیب ، زن و مرد جوان در شعبه ۱۱ دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستادند .

در ابتدای جلسه شوهر شیدا گفت: قبول دارم با همسرم اختلاف داشتم اما هرگز فکر نمی‌کردم او به من خیانت کند .من وقتی فیلم‌های گوشی موبایل همسرم را بررسی کردم متوجه شدم همسرم از 2 سال قبل با پارسا رابطه پنهانی دارد .او حتی برای همسرم جشن تولد گرفته و با هم عکس های  خصوصی گرفته بودند. من برای هر دوی آنها اشد مجازات می‌خواهم .

سپس شیدا در جایگاه ویژه ایستاد و گفت: من از همان ابتدای ازدواج با همسرم اختلاف دارم .ما  هیچ رابطه‌ای با هم نداشتیم و من و همسرم به فکر طلاق بودیم .به همین خاطر با پارسا تلفنی صحبت و با او  درد دل می‌کردم.

 در این میان شوهر شیدا نیز برخاست و گفت: قبول دارم در این مدت هیچ رابطه‌ای با همسرم نداشتم اما هرگز فکر نمی‌کردم او به من خیانت کند .

سپس پارسا که همسر و فرزند دارد در جایگاه متهم ایستاد و با دیدن عکس و فیلم‌های سیاه ذخیره شده در گوشی موبایلش  به رابطه پنهانی با زن جوان اعتراف کرد .

همسر وی که در دادگاه حاضر بود گفت :همسرم با من رابطه خوبی داشت و من اصلا  فکر نمی‌کردم با کسی رابطه پنهانی داشته باشد.من هم برای او اشد مجازات می خواهم.

 در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و با توجه به مدرک‌های موجود در پرونده مرد متاهل را به خاطر زنای محسنه به اعدام محکوم کردند.

 اما زن جوان به ۱۰۰ ضربه شلاق و همچنین مجازات تکمیلی بدل از حبس محکوم شد .قضات دادگاه زن جوان را محکوم کردند تا به مدت یک سال پنجشنبه و جمعه‌ها در بخش نظافت یک بیمارستان کار کند.

مجازات های بدل از حبس

از وقتی قوه قضاییه سیاست حبس‌زدایی را در پیش گرفت تعدادی از قضات، نسبت به صدور احکام جایگزین حبس  اقدام کردند. احکامی جدید و نوآورانه که موجب می شود از ورود مرتکبان جرائم کوچک به زندان جلوگیری شود. روندی که می تواند بر روی زندگی آینده آنها  و خانواده‎هایشان تاثیر مثبتی داشته باشد.

براساس ماده 64 قانون مجازات اسلامی ، مجازات های جایگزین حبس عبارتند از دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه، محرومیت از حقوق اجتماعی .

در این ماده قانونی دوره مراقبت می تواند مراقبت از بیمار، سالمند یا کودکان تعیین شود. بسیاری از احکامی که امروزه از سوی قضات صادر می شود در زیرمجموعه خدمات عمومی رایگان یا عام‌المنفعه قرار می گیرد.

عزیزنوکنده، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری درباره مجازت جایگزین حبس در گفت و گو با ایران گفت: این مجازات ها فقط برای حبس های کوتاه مدت در نظر گرفته شده است. از آنجا که بررسی های کیفرشناسی در دنیا نشان داده حبس های کوتاه مدت حالت بازدارنگی کافی را ندارند و فقط هزینه های زیادی را به دولت که در اصل همان ملت است، تحمیل می کند از این رو امروزه نیز در کشور ما به صدور احکام جایگزین حبس تاکید می شود. چرا که منفعت اجتماعی چنین مجازاتی از حبس بیشتر است.اما آنچه اهمیت دارد این مسئله است که احکام جایگزین فقط می تواند به جای حبس های کوتاه مدت صادر شود.

 نوکنده گفت: قاضی پرونده بعد از بررسی وضعیت کلی پرونده، و پرونده شخصیت مجرم و براساس قانون و قائده تناسب جرم و مجازات و همچنین گذشت شاکی خصوصی می تواند از احکام جایگزین حبس استفاده کند که این احکام می تواند تا 250 ساعت کار، کتاب‌خوانی یا خدمات عمومی و عام‌المنفعه باشد.

کدخبر: 912816 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟