دریافت اولین مجوز گردشگری کشاورزی در قزوین/ بهره برداری از 67 طرح مختلف کشت وصنعت

به گزارش رکنا از قزوین؛ رضا افلاطونی در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن باغستان برگزار شد اظهارداشت: همه ساله در هفته دولت طرح هایی آماده افتتاح و بهره برداری می شود که امسال نیز تعدادی از طرح ها آماده استفاده مردم می شود.

وی تصریح کرد: امسال همزمان با هفته دولت تعداد 67 طرح مختلف کشاورزی با اعتباری بالغ بر 417 میلیارد و 200 میلیون تومان به بهره برداری می رسد.

وی بیان کرد: این طرح ها شامل 54 طرح آب و خاک، 4 طرح دام و طیور، 7 طرح باغبانی، 2 طرح صنایع کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآورشد: با افتتاح این طرح ها برای 377 نفر به صورت مستقیم شغل پایدار ایجاد و اشتغال 197 نفر نیز تثبیت شده است.

ARN_0042

افلاطونی یادآورشد: با افتتاح طرح های جهاد کشاورزی زمینه برخورداری 2 هزار و 103 خانوار از مزایای طرح های کشاورزی مهیا می شود.

وی گفت: اگر بتوانیم یک تن به عملکرد تولید محصولات خود در هکتار اضافه کنیم از واردات مواد کشاورزی بی نیاز می شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآورشد: باید به سمت رعایت الگوی کشت و تولید محصولات اساسی و مهم مانند علوفه و یونجه برویم و سیاست ما حرکت در مسیر دانش بنیان شدن تولیدات است و با فعال کردن مرکز رشد کشاورزی و راه اندازی پارک علم و فنآوری مجوز دهکده فنآوری و نوآوری کشاورزی را دریافت کرده ایم که آن را فعال می کنیم.

افلاطونی اضافه کرد: با داشتن بیش از 18 میلیون هکتار زمین زراعی در کشور باید بتوانیم همه نیازهای مردم را تامین کنیم اما بهره وری در تولید پایین است و به این هدف نرسیده ایم در حالی که کشاورزان نمونه ما مثلا در محصول گندم در هر هکتار 10 تن برداشت می کنند ا ما سایر کشاورزان برداشت 4 تا 5 تن دارند که می توانیم این الگو را در همه جا پیاده کنیم و تولید در سطح را افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: در حوزه نظارت و بازرسی هم 25 مانور برگزار شد و بیش از 53 هزار و 367 مورد بازرسی صورت گرفت و با تشکیل 1756 پرونده متخلفان بیش از 19 میلیارد تومان جریمه نقدی شدند.

افلاطونی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه هوشمند نسبت به کنترل فعالیت نانوایان اقدام شد و با نظارت میدانی و هوشمند این صنف ساماندهی شد.

وی بیان کرد: در تولید محصولات کشاورزی امسال با وجود خشکسالی و کاهش 70 درصدی سطح زیرکشت میزان خرید گندم به 176 هزار تن رسید که نسبت به سال قبل 53 درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآورشد: با سه میلیون و 600 هزار قطعه جوجه ریزی در سال جاری رکورد این فعالیت شکسته شد و در تولید گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ وضعیت خوبی داریم.

image_2022_8_21-9_3_5_593_r73

وی گفت: در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی میزان شماره گذاری ماشین آلات کشاورزی و تراکتور به 93 درصد رسیده و مشکل پلاک گذاری تراکتورهای تولیدی در سیرجان نیز حل شده است.

افلاطونی تصریح کرد: قزوین قطب مهم کشاورزی است و در ردیف چهار قطب شاخص کشور است و با یک درصد مساحت کشور حدود ۴ درصد تولیدات کشاورزی کشور و بخش مهمی از غدای استانهای شمالی، تهران و البرز را تامین می کند و برای بهره برداران کشاورزی استان دسترسی به نیمی از جمعیت کشور و بازار مصرف یک ویژگی مهم است که باید از آن برای رونق فعالیت های خود استفاده کنند.

وی اظهارداشت: با تشکیل چندین قرارگاه کشاورزی در محورهای مختلف اقدام کرده ایم که اولین آن با محور امنیت غذایی است.

افلاطونی اضافه کرد: با تشکیل این قرارگاه توانستیم در تامین مرغ و کالاهای اساسی و تنظیم بازار برنامه ریزی کنیم و توزیع 162 تن گوشت منجمد، 11 هزار و 300 تن گوشت گرم، 300 تن مرغ منجمد، 2180 تن برنج و 4500 تن روغن از کارهای انجام شده است.

وی گفت: با فعال کردن فروشگاههای زنجیره ای و تعاونی های مصرف تعداد 70 غرفه را برای توزیع مرغ و برنج فعال کردیم و در این راستا پلتفرم اینترنتی نیز راه افتاد و 70 تن مواد غذایی به صورت غیر حضوری فروخته شد.

 

لیلا بیگدلی /قزوین

کدخبر: 817158 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟