دکتر فیزیوتراپ: روزانه 10هزار قدم پیاده روی کنید /مردم باید روش صحیح و مستمر فعالیت جسمی را بشناسند

به گزارش خبرنگار سلامت رکنا، دکتر محمد اکبری فیزیوتراپ گفت:معمولاً در حال حاضر در ایران آرتروز مفاصل و درد ناشی از نقاط ماشه ایی در کتف و شانه ها (تریگرپوینت ) ،  که یکی از اختلالات بسیار عمده است که می تواند دردهای مزمن را ایجاد کند .

او در ادامه گفت: فراگیری این درد ها در زنان سه برابر مردان است. عمدتاً  به علت استفاده نادرست از اندام ها و در کنار آن کم فعالیتی، باعث بروز درد در این ناحیه ها باشد. بدن انسان یک ارگانیسم پیچیده است که در آن سلول‌‌ها، بافت‌‌ها، اندام‌‌ها و سیستم‌‌هایی با هم هماهنگی چشمگیر دارند. افراد باید ورزش های متناوب و منظم و اصولی داشته و مستمر ادامه بدهند. باید برای خوب کار کردن ساختار بدنشان حداقل روزانه 10000قدم پیاده روی، در راستای صحیح مفاصل، انجام دهند. در صورتیکه فعالیت جسمانیشان کمتر از این حد باشد، آمادگی جسمانیشان پایین می آید و مستعد آسیب می شوند.

اکبری  فراگیری این بیماری را از لحاظ جغرافیایی این طور شرح داد: با توجه به اینکه روش زندگی در ایران تغییر کرده است و تقریباً به سمت همسان شدن در تمام استان ها می رویم، فعالیت های جسمی کاهش پیدا کرده  و فعالیت های پشت میزی و نشسته رو به افزایش یافته است. معمولاً خیلی تفاوت در مناطق مختلف ایران ایجاد نشده است. اما به طور کل در استان هایی که افراد فعالیت های جسمی از قبیل (کشاورزی، دامداری ..) را بیشتر از فعالیت های پشت میزی انجام میدهند، بسیار کمتر دچار این دسته از بیماری ها می شوند .

مردم باید روش صحیح و مستمر فعالیت جسمی را بشناسند

اکبری، امکانات و تجهیزات پیشرفته فیزیوتراپی و توانبخشی را  به اندازه تعداد نیاز بیماران در کشور اعلام کرد و گفت: مشکل در وجود ابزار و دستگاه های خیلی مجهز نیست مشکل در متقاعد کردن مردم است که روش صحیح و مستمر فعالیت جسمی خودشان را داشته باشند. داشتن برنامه ریزیهای مستمر برای افزایش قدرت بدنی، یعنی بالا بردن عملکرد عضلات و سیستم قلبی عروقی بدن در عمل کار آسانی نیست.

او افزود: در کشورهای پیشرفته مقطع تحصیلی در این رشته دکترای عمومی است اما در ایران با مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می شوند. چنانچه با  تمهیدات وزارت بهداشت ، پایه علمی در این رشته بالا رود قطعاً خدمات تخصصی تری به بیماران جهت درمان و توانبخشی ارائه خواهد شد. با تفکیک سازی نقش و وظایف رشته های مختلف پزشکی و کمتر شدن مداخله های پزشکی در شاخه های دیگری، قطعاً آینده سلامت تری را خواهیم داشت.

 

تماس باما : 23051497

 

کدخبر: 1000519 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مهدیه قزوینیان
آیا این خبر مفید بود؟