شناسایی یک میلیون و 200 هزار نفر مبتلا به دیابت و فشار خون در پویش ملی سلامت

به گزارش رکنا به نقل از تسنیم، بهرام عین اللهی در نشست اعطای اعتبارنامه منتخبان ششمین دوره شورای عالی سازمان نظام پرستاری که در سالن شهید سردار سلیمانی وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن قدردانی از دست‌اندرکاران انتخابات عادلانه، سالم و پرشور این سازمان اظهار کرد: جا دارد از جامعه پرستاری که حضور و مشارکت گسترده‌ای در این دوره از انتخابات داشتند، تشکر کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر کوتاه بودن عمر مسئولیت، گفت: باید قدر لحظات مسئولیت را بدانیم؛ خداوند این فرصت را به منتخبان ششمین دوره شورای عالی سازمان نظام پرستاری داده که مدتی از عمر خود را برای خدمت به جامعه پرستاری، اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه باید به نقش پرستاران در پیشگیری از بیماری‌ها و مراقبت‌های بهداشتی توجه بیشتری شود، افزود: در پویش ملی سلامت 37 میلیون نفر مشارکت کرده‌اند که از این تعداد حدود 800 هزار بیمار مبتلا به فشارخون بالا و بیش از 400 هزار مبتلا به دیابت شناسایی شدند که از بیماری‌های خود اطلاعی نداشتند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: آمارهای به دست آمده از پویش ملی سلامت تاکنون به‌ویژه در مناطق شهری هشدار دهنده است چراکه سبک زندگی و تغذیه در مناطق شهری، وضعیت مناسبی ندارد و از سوی دیگر سه‌چهارم مردم کشورمان در مناطق شهری سکونت دارند؛ بنابراین از نظام پرستاری انتظار داریم که به حوزه بهداشت، پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی نیز وارد شود چراکه سلامت باید پیشگیری باشد نه درمان محور.

وزیر بهداشت پرستاران ایرانی را از بهترین پرستاران دنیا دانست و عنوان کرد: در حادثه تروریستی هفته گذشته در کرمان همچون سایر برهه‌ها و بحران‌ها، شاهد ایثارگری و رشادت نیروهای بهداشتی، درمانی و پرستاران بودیم. برخی امدادگران ما برای نجات مجروحان ، خود دچار مجروحیت شدند که نشان دهنده اوج ایثار آنهاست.

عین اللهی با بیان این که بلافاصله پس از حمله تروریستی، فوج عظیمی از نیروهای بهداشتی و درمانی داوطلب برای خدمتگزاری به مجروحان حادثه تروریستی به کرمان، عزیمت کردند، گفت: جامعه سلامت در حوادث مختلف از جمله حادثه تروریستی کرمان، احساس مسئولیت دارد.

وی از مردمی بودن به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های جامعه پرستاری کشورمان یاد کرد و افزود: پرستاران ما خود را از جامعه جدا نمی‌دانند و در همه صحنه‌ها و بحران‌ها از جمله دوران همه گیری کرونا، مردمی بودن خود را به اثبات رسانده‌اند. به عنوان نمونه در عملیات والفجر 8 وقتی به بیمارستان حضرت فاطمه(س) حمله شیمیایی شد، پرستاران فداکارانه و با وجود مصدومیت خود به یاری مصدومان شتافتند که این رشادت‌ها و افتخارات باید منعکس و روایت شود.

وزیر بهداشت از معاونت‌های آموزشی و درمان وزارت بهداشت خواست که از دیدگاه‌ها و مشورت‌های اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری در کارگروه‌ها، تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های حوزه سلامت و پرستاری، کمک بگیرند.

به گفته عین‌اللهی، پرستاران، مهمترین رکن نظام سلامتند که تأثیر قابل توجهی در کارآمدی نظام سلامت و نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه خدمات پرستاری در منزل را رویکردی بسیار ارزشمند دانست و گفت: متأسفانه برخی افراد فاقد مهارت با مداخله در این حوزه، شرایط خدمات پرستاری در منزل را با مشکلاتی روبرو کرده‌اند که نیاز است پرستاران کارآزموده، مجرب و مورد تایید با ارائه خدمات پرستاری در منازل موجبات ارتقای سلامت مردم را فراهم آورند.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت موظف است در جهت تامین نیازهای مادی پرستاران تلاش کند. اولین گام ما در این زمینه، اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری پس از 15 سال در دولت مردمی بود. این قانون در ابتدای اجرا ممکن است ایراداتی داشته باشد اما باید به نقطه ای برسیم که پرداخت‌ها بر اساس عملکرد نیروها باشد.

عین‌اللهی از عوامل تمایز پرستاری در ایران نسبت به سایر کشورها را وجود مهر و عاطفه سرشار در بین پرستاران کشورمان دانست و گفت: رفتار توام با مهربانی و عاطفه در قبال بیماران در فرهنگ ما رواج دارد. در حادثه تروریستی کرمان دیدم که یک پرستار برای بیماران به شدت می‌گریست که این درجه از عاطفه و مهربانی در جوامع پرستاری سایر کشورها کمتر دیده می‌شود و وزارت بهداشت آماده همکاری با سازمان نظام پرستاری برای ترویج فرهنگ اسلامی و ایرانی پرستاری است.

وزیر بهداشت با اشاره به فجایع و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تاثر جامعه سلامت کشورمان از این جنایات، یادآور شد: جوامع بین المللی مدعی حقوق بشر، بسیار ناکارآمدند و خصلت ددمنشانه نظام استکبار و اذناب آن در جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی به ویژه هجوم به بیماران و مراکز درمانی برای همگان، آشکار شده است.

کدخبر: 962186 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟