سازمان جهانی هواشناسی: غلظت ۳ گاز گلخانه‌ای در ۲۰۲۲ به سطحی بی‌سابقه‌ رسید

به گزارش رکنا به نقل شبکه تلویزیونی «ان‌اچ‌کی»، سازمان هواشناسی ملل متحد داده‌های رصدشده‌ای که آژانس‌های هواشناسی و موسسات پژوهشی در سراسر جهان جمع‌آوری می‌کنند را تجزیه و تحلیل می‌کند.

در گزارش سالانه این سازمان که به تازگی منتشر شد، آمده است که سطوح جهانی دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۴۱۷.۹ بخش در میلیون (پی‌پی‌ام) رسید که ۲.۲ پی‌پی‌ام از سال ۲۰۲۱ بالاتر بود.

از سال ۱۹۸۴ که اندازه‌گیری‌های سیستماتیک در سطح جهان آغاز شد، این سطوح هر ساله رکورد جدیدی را ثبت کرده است.

سطوح جهانی گاز متان نیز در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۹۲۳ بخش در بیلیون (پی‌پی‌بی) بود که نسبت به سال قبل از آن ۱۶ پی‌پی‌بی بالاتر بود و میزان گاز اکسید نیتروژن هم ۳۳۵.۸ پی‌پی‌بی بود که ۱.۴ پی‌پی‌بی افزایش داشت. این سازمان می‌گوید که سطوح هر دو گاز در سال ۲۰۲۲ بی‌سابقه بود.

این گزارش می‌افزاید: نرخ افزایش سالانه گازهای متان و اکسید نیتروژن بالاتر از میانگین نرخ افزایش آن در دهه گذشته بود اما نرخ افزایش سالانه گاز دی‌اکسید کربن کمتر بود.

سازمان هواشناسی ژاپن، که خود در این تجزیه و تحلیل شرکت کرده است، علت این امر را دمای پایین‌تر هوا در منطقه گرمسیری در سال گذشته می‌داند که تصور می‌شود مانعی برای فعالیت میکروارگانیسم‌ها بوده است که سبب تجزیه مواد آلی می‌شوند.

این سازمان همچنین گفت: از آنجایی که گرمایش جهانی در وقوع بلایای طبیعی از قبیل بارندگی‌های سیل‌آسا نقش دارد، باید تلاش‌های بیشتری برای کاهش گازهای گلخانه‌ای‌ در جو انجام شود.

 

کدخبر: 947107 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟