کاشت درخت در مبارزه با تغییرات آب و هوایی موثر است

به گزارش رکنا، اولین قدم باید پایان اتکا به سوخت‌های فسیلی باشد، همچنین احیای جنگل‌های جهان به محافظت از آینده سیاره کمک می‌کند.

سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز بزرگترین عامل گرمایش جهانی است و علیرغم تعهدات متعدد، بخش عمومی و خصوصی جهانی، همچنان به انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتری ادامه می‌دهند.

با این حال، علم نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم اهداف توافقنامه آب و هوای پاریس را بدون حفاظت و احیای طبیعت محقق کنیم. فناوری‌های جذب کربن بخشی از راه‌حل در دراز مدت خواهند بود اما هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند، اثبات نشده‌اند و به هیچ وجه آماده جذب مقدار دی‌اکسید کربن مورد نیاز، حتی با کاهش لازم و توقف انتشارات مضر برای حفظ ما در مسیر ۱.۵ درجه نیستند.

راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت، فناوری مقرون به صرفه و طبیعی همچنین در دسترس هستند و می‌توانند یک سوم آنچه برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی لازم است را فراهم کنند. درختان و به طور خاص، جنگل‌ها، بخش مهمی از آن هستند. آنها هم الگوهای آب و هوای محلی را تنظیم می‌کنند و هم بر آب وهوای جهانی تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین، حفاظت از جنگل‌های جهان که هنوز پابرجا هستند و احیای جنگل‌های از دست رفته همچنین زمین‌های جنگلی که تخریب شده‌اند، در مبارزه با تغییرات آب و هوایی مواردی ضروری محسوب می‌شوند.

منظور از احیای جنگل، کاشت درخت  نیست. منظور احیای دقیق اکوسیستم‌های جنگلی پیچیده، با تنوع گونه‌های درختی بومی، رشد درختان مناسب در مکان‌های مناسب، به روش صحیح و مراقبت از آنها در زمان است تا جنگل برای طولانی‌مدت احیا شود.

بر اساس گزارش‌های اخیر وضعیت جنگل‌های جهان، جنگل‌ها شامل ۶۰ هزار گونه مختلف درخت، ۸۰ درصد گونه‌های دوزیستان، ۷۵ درصد گونه‌های پرندگان و ۶۸ درصد از گونه‌های پستانداران جهان هستند با این حال، اغلب اشتباه این است که احیای جنگل را فقط از طریق جذب کربن مشاهده می‌کنیم.

اگر می‌خواهیم ارزش واقعی جنگل‌ها را برای بشریت درک کنیم، ضروری است که آنها را بازسازی کنیم. همانطور که برنامه محیط زیست سازمان ملل‌ متحد اشاره کرده است، جنگل‌ها بیش از ۸۶ میلیون شغل سبز ایجاد می‌کنند.

فرصتی برای بحث در مورد اینکه آیا کاشت درخت می‌تواند «بحران» را حل کند، باقی نمانده است و ما باید فورا مصرف سوخت فسیلی را کاهش دهیم و احیای جنگل‌های جهان به روش درست به ما کمک می‌کند تا از آینده سیاره و آینده خود محافظت کنیم.

کدخبر: 939239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟