"تعرفه مهندسی" پول مفت نیست/آنچه در متروپل اتفاق افتاد نتیجه دور زدن نظام مهندسی بود

به گزارش رکنا،حمزه شکیب نوزدهم آبان در جمع خبرنگاران در سمنان اظهار کرد: آنچه در کشور کم داریم، بیشتر کمبود در برخی ابزار و تجهیزات سخت افزاری روز و دقت در برخی جزئیات در ساخت و ساز و برخی مشکلات در حوزه های فرهنگی است.

وی تصریح کرد: رسانه ها می توانند نقش بسیار مهمی در آموزش های عمومی و فرهنگسازی در حوزه ساخت و ساز ایفا کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در پاسخ به این پرسش ایسنا که وقوع زمین لرزه های بزرگ در برخی کشورهای توسعه یافته نظیر ژاپن تلفات انگشت شماری دارد و این در حالی است که زمین لرزه های به مراتب کوچک تر در کشور ما ده ها هزار تلفات به دنبال داشته، به نظر شما این تفاوت معنادار در تلفات بیشتر به تفاوت در سازه ها برمی گردد یا نه تفاوت را باید در مولفه های دیگری جست و جو کرد؟ اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما نیز در صنعت ساختمان سازی از دیگر کشورها و از جمله کشورهای توسعه یافته چیزی کمتر ندارد اما متاسفانه نبود برخی سخت افزارها در کنار برخی مسائل فرهنگی و عدم توجه به جزئیات در ساخت و سازها سبب به وجود آمدن این تفاوت ها شده است. البته خوشبختانه بعد از تلفات زیاد در زمین لرزه های دهه ۷۰، قوانینی در حوزه ساخت و ساز در کشور وضع شد که با اجرای آنها تلفات در زمین لرزه های ما نیز تا حدود زیادی کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اخیرا زمین لرزه ای در ترکیه نیز تلفات زیادی داشت خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه یافته ای همچون ژاپن از نظر ساخت و ساز خیلی موفق بودند.

این عضو ارشد نظام مهندسی با اشاره به نقش مهم سازه ادامه داد: توحه به نظام مهندسی نقش بسیار مهمی در کاهش تلفات و خسارت های ناشی از بلایای طبیعی و زلزله ها دارد.

مهندس شکیب بر لزوم توجه ویژه به مقررات ساخت و ساز تاکید و خاطرنشان کرد: انتظار می رود که رسانه ها در زمینه فرهنگسازی در این بخش کمک بیشتری کنند.

پرداخت پول به مهندسان و نظام مهندسی پول مفت نیست

وی با بیان اینکه مهندسی ما از توان بالایی برخوردار است افزود: مردم باید بدانند که پرداخت پول به مهندسان و نظام مهندسی پول مفت نیست و وقوع فجایعی نظیر آنچه در متروپل اتفاق افتاد نتیجه دور زدن نظام مهندسی بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با تقدیر از سازمان نظام مهندسی استان در برگزاری همایش ملی فناوری‌های نوین و بهینه‌سازی انرژی در صنعت ساختمان گفت: برگزاری این همایش نقش مهمی در مهارت افزایی اعضای سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور دارد.

وی از سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک مجموعه بزرگ کشوری نام برد و اظهار کرد: بیش از ۶۰۰ هزار مهندس در هفت رشته مرتبط با صنعت ساختمان به عنوان اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان در سطح کشور فعالت دارند.

شکیب به رویکرد سنتی به ساخت و ساز در کشور پرداخت و اضافه کرد: ساخت و ساز در کشور ما از دیرباز به صورت سنتی بوده و از گذشته شرکت های ساخت و ساز کلاسیک در کشور فعالیت کردند و همین یک خلا در صنعت ساختمان سازی در کشور به وجود اورده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه پروژه های ساختمان سازی در ایران در دنیا بی نظیر است گفت: در هیچ کشوری در دنیا این حجم از ساخت و ساز وجود ندارد.

امکان ساخت ۲ میلیون مسکن تا پایان دولت

وی با بیان اینکه تا پایان دولت می توان حداکثر تا دو میلیون واحد مسکن ساخت افزود: با رویکرد سنتی نمی توان این حجم از مسکن را ساخت و لذا نیازمند توجه به فناوری های نوین در حوزه ساخت و ساز هستیم.

وی ادامه داد: تحقق جهش در تولید مسکن تنها در قالب شکل گیری شرکت های دانش بنیان در حوزه ساخت و ساز است.

لزوم شکل گیری شرکت های دانش بنیان ساختمان ساز

شکیب، برگزاری این همایش ملی در سمنان را در راستای تحقق این مهم ارزیابی کرد و گفت: در این همایش سه روزه در سمنان پایه گذاری خوبی برای شکل گیری این شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت ساختمان ایجاد شد که این مهم از دستاوردهای این همایش ملی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه ساخت و سازها در طرح نهضت ملی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی است گفت: سازمان نظام مهندسی نقش مشاوره ای دارد و طرح ها و پیشنهاداتی را متناسب با شرایط زلزله خیز بودن کشور ارائه داده است.

وی با اشاره به برنامه دولت رییسی برای ساخت میلیون ها مسکن اظهار کرد: بدون شک بخشی از این واحدها در معرض زلزله هستند و باید در ساخت آنها به رویکردهای علمی و دانش روز ساختمان سازی توجه شود.

وی به خسارت بالای زلزله ها اشاره و خاطرنشان کرد: دولت ها به علت حجم بالای خسارات زلزله و بلایای طبیعی از عهده جبران آن برنمی آیند لذا اهمیت ساخت و ساز و توجه به دانش روز ساختمان سازی اهمیت مضاعفی دارد تا بلکه از خسارات بالای این بلایای طبیعی مصون بمانند.

صنعت ساختمان سازی بروز می‌شود؟

این مهندس و کارشناس ارشد ساخت و ساز با تجلیل از برگزاری این همایش ملی در دانشگاه سمنان که با حضور مهندسانی از سراسر کشور برگزار شد افزود: سازمان نظام مهندسی یک برنامه دو ساله برای ارتقا مهارت افزایی مهندسان و کیفی سازی ساخت و ساز تدوین و محورهایی برای آن تعریف کرده است و انتظار می رود که با اجرای این برنامه صنعت ساختمان سازی در کشور بروزرسانی شود.

 

کدخبر: 945009 ویرایش خبر
لینک کپی شد
نور آذر
آیا این خبر مفید بود؟