پرونده 9 ذخیره گاه زیست‌کره کشور دی ماه به یونسکو ارسال می شود/ بیسیم محیط‌بانان دیجیتالی می شود

علیرضا نجیمی، سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگویی به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در راستای ارتقاء کیفی حفاظت از مناطق چهارگانه طرح هوشمندسازی نظارت و پایش مناطق چهارگانه سرعت می گیرد. در این راستا با توجه به اینکه ما در یکسری از مناطق سامانه های تصویری را داریم و از طریق پهباد یا دوربین های مدار بسته این کار انجام می شود و این خود مستلزم حضور نیروی انسانی و مانیتورینگ تصاویر است.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که نیازی به نیروی انسانی وجود نداشته باشد و سیستم به صورت آنلاین آلارم دهد و برای شناسایی گونه های حیات وحش، سرشماری، گزارش حریق، حضور شکارچی و موارد اینچنینی بتواند به صورت هوشمند عمل کند.

سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ما برای رسیدن به این مساله در ابتدای کار هستیم و در این راستا صحبت هایی هم با معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری انجام گرفته است اما سعی می کنیم تا رسیدن به نقطه مطلوب سامانه های تصویری را در اغلب مناطق مستقر کنیم تا در عملیاتی کردن این برنامه هوشمند به لحاظ زیرساخت آماده باشیم.

نجیمی اضافه کرد: این سیستم حتی می تواند از بسیاری از آسیب ها و مشکلات پیشگیری کند و این در راستای برنامه های ارتقاء کیفی امر حفاظت در معاونت طبیعی سازمان محیط زیست است.

وی ادامه داد: در این راستا منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم به وسعت 32 هزار هکتار به صورت پایلوت و طی قراردادی با دانشگاه شهید بهشتی که اساتیدی در حوزه هوش مصنوعی دارند صحبت شده است. در این خصوص مقرر شده سامانه هایی را به صورت پایلوت در آنجا مستقر کنند و برآورد هزینه ای که برای آنها انجام شده حدود 2 میلیارد تومان است.

سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در مورد شبکه بیسیم بین محیط بانان نیز قبلا با مشکلاتی رو به رو بودیم و نویزهایی در ارتباط وجود داشت که رفع این مشکلات نیازمند مجوزهای لازم از وزارت ارتباطات و برخی دستگاه های دیگر بود که این مساله نیز رفع شده است و برنامه ریزی برای ارتقاء سیستم های بیسیم از آنالوگ به دیجیتال در حال انجام است.

مرزهای مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست به روز می شود

نجیمی یادآور شد: ما در سالهای اخیر برخی از پروژه های عمرانی و توسعه ای را در مناطق چهارگانه داشته ایم که لازم است برای تعیین مرزها اقدامات لازم را داشته باشیم و در این خصوص لازم است مرزهای این مناطق به صورت دقیق مشخص شود.

وی بیان کرد: یکی از چالش های اصلی ما در مناطق چهارگانه، اطفای حریق است. در سال 1400 حدود 9 هزار و 200 هکتار از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست درگیر آتش شد که این رقم در سال 1401 به هزار و 200 هکتار رسید و امسال نیز در 4 ماهه نخست سال نسبت به 4 ماهه سال قبل  قدری افزایش داشته که علت  اصلی آن خشکسالی و کم آبی در محیط زیست کشور بود و اگر امکانات فعلی را نداشتیم قطعا این میزان بیشتر از این رقم می بود.

سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برای اولین بار در طرح های عمرانی سازمان محیط زیست در سال 1401 توانستیم مشارکت جوامع محلی را در بحث اطفای حریق ببینیم و از این پس اگر بخواهیم در این خصوص هزینه هایی انجام دهیم خارج از قانون نخواهد بود.

نجیمی اظهار کرد: متاسفانه در روند اطفای حریق همواره مردم بیشترین آسیب را می بینند و لازم است در این راستا برای حمایت قانونی از افرادی که به صورت خودجوش اقدام به اطفای حریق انجام می دهند ملزومات قانونی رعایت شود به همین دلیل سه سری کارگاه های آموزشی در نقاط پرحادثه برگزار می شود که با کمک نیرهای مردمی انجام می گیرد.

وی با اشاره به اینکه 18 ذخیره گاه زیست کره در کشور وجود دارد که مدیریت تمامی این مناطق با سازمان محیط زیست است، اضافه کرد: هرچند سال یکبار یونسکو این ذخیره گاه های زیست کره را بررسی می کند و در صورت پایدار بودن شرایط عنوان ذخیره گاه زیستکره برای آنها ابقاء می شود در این راستا سال گذشته ما اقدامات لازم برای ثبت ذخیره گاه زیست کره دنا را انجام دادیم و به ثبت یونسکو هم رسید.

سرپرست دفتر مدیریت زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: 9 منطقه دیگر تا دی ماه موظف هستیم که بازنگری آنها را انجام دهیم تا پرونده آنها به یونسکو ارسال شود و امیدواریم با توجه به استانداردهای بالای سطح حفاظت در کشور آنها هم به تایید یونسکو برسند.

نجیمی بیان داشت: برای اینکه بتوانیم داده های موجود در حوزه محیط زیست را در کشور به صورت کامل و یکدست  داشته باشیم سامانه جامع محیط زیست طراحی شد و در حوزه دفتر زیستگاه ها پایش محیط زیست طبیعی و فیلدهای اطلاعاتی زیرمجموعه آن در حال تکمیل است که مولفه های مختلف در این دیتاها بررسی شده و بارگذاری خواهند شد.

خبرنگار: مسعود لاهوت

کدخبر: 927143 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مسعود لاهوت دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟