محبت خانی:هیچ مانعی برای ورود ابوالفضل جغتایی به محیط زیست ایران وجود ندارد/ فقط نمی تواند وارد مناطق 4 گانه شود

به گزارش خبرنگار محیط زیست رکنا، طی چند روز اخیر بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی خبر منع حضور ابوالفضل جغتایی، جوان ترین فعال محیط زیست ایران در مناطق 4 گانه منتشر کردند. او اکنون 14 سال دارد و از 10 سالگی فعالیت های محیط زیستی خود را آغاز کرده است، به نظر می رسد از طریق آنچه به گفته مادرش «نامه محرمانه» خوانده می شود از حضور در مناطق 4 گانه منع شده است. او خود نیز این خبر را در قالب ویدیویی احساسی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است و مراتب ناراحتی شدید خود را از این خبر به دوستداران محیط زیست کشور و طرفدارانش اعلام کرده است.

برای اطلاع از کم و کیف ماجرا و جویا شدن علت این مساله با خود ابوالفضل جغتایی تماس گرفتم اما زهره قدیمی، مادر ابوالفضل جغتایی تماس خبرگزاری رکنا را پاسخ داد و در پاسخ سوال خبرنگار ما گفت: متاسفانه این مساله صحت دارد و یکی از دوستان ابوالفضل پیامی که در داخل گروه های یگان حفاظت در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می شود را برای خود او ارسال می کند.

وی افزود: محتوای این پیام این بود که تمامی استان ها موظف هستند که از حضور ابوالفضل در مناطق 4 گانه جلوگیری کنند. بعد از اطلاع از این مساله من با سرهنگ محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محخیط زیست کشور تماس حاصل کردم و علت صدور این پیام را پرسیدم و او گفت که ما خودمان این پیام را صادر کردیم.

قدیمی بیان داشت: من بعد از اینکه دلیل این مساله را جویا شدم آقای محبت خانی گفتند که لزومی به ارایه توضیح نیست. و من هم دلیل این مساله را نمی دانم اما هر کاری که ابوالفضل انجام داده چ درست و چه نادرست بر روی پیج اینستاگرام او موجود هست چه انتقاداتی که به صداو سیما داشته و چه انتقادی که به هر مسوول دیگری داشته است.

مادر ابوالفضل جغتایی تصریح کرد: ابوالفضل تاکنون وارد هر منطقه ای که می شده ماموران آن منطقه و حتی رووسای مناطق حفاظت شده در جریان کارهای او بودند و بدون هماهنگی هیچ اقدامی انجام نمی داد.

وی تاکید کرد: هیچ موضوعی به صورت رسمی به ما اعلام نشده است و ما این مساله را از طریق یکی از دوستان مطلع شدیم اما از زمانیکه این مساله را رسانه ای کرده ایم همه دوستداران ابوالفضل از مردم عادی تا فعالان محیط زیست و خبرنگاران از ما حمایت کردند و از ابلاغ این دستور ناراحت شدند.

قدیمی با اشاره به اینکه ابوالفضل تمام عشقش طبیعت است، ادامه داد: او برای اینکه به طبیعت برود کار می کند و پول های خود را جمع می کند تا به طبیعت سفر کند و گرفتن این حق از او تاثیر بسیار بد روحی و روانی برای او در پی داشته است.

وی با اشاره به اینکه هیچ پیگیری از نهادهای رسمی در این خصوص نداشته است، افزود: بعد از این اتفاق من چند بار این جمله را از ابوالفضل شنیدم که می گفت من حاضرم بمیرم اما این اتفاق برای من نیافتد.

در این باره با سرهنگ جمشید محبت خانی ، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار محیط زیست بیان داشت: ورود تمامی افراد به برخی از زون های مناطق 4 گانه ممنوع است و آقای ابوالفضل جغتایی متاسفانه وارد برخی از مناطق شده است که نباید می شد و به همین دلیل ما به محیط بانان خود تذکر دادیم که از ورود این فرد به این مناطق جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه ورود تمامی افراد به این مناطق به ویژه زون اصلی مناطق چهارگانه که وحوش می تواند آن فرد را دچار تهدیدات جدی کند، افزود: ورود به این مناطق حتی توسط اساتید و دانشجویان نیز بر اساس یک پروتکل و سازوکار قانونی انجام می گیرد تا از وقوع خطرات احتمالی جلوگیری شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: ما بیش از 150 شهید برای حفاظت از محیط زیست داده ایم تا این میراث ارزشمند برای نسل های آینده و همین جوان ها حفظ شود و با افتخار نیز این کار را ادامه خواهیم داد.

محبت خانی گفت: این پسر علاقه مند محیط زیست به هرجایی از طبیعت کشور که علاقه مند به دیدن آن است می تواند سفر کند و آن منطقه را مورد بازدید قرار دهد اما بازدید از مثلا یک پاسگاه محیط بانی در دل زون امن یک منطقه حفاظت شده نه به در او می خورد و نه مطابق قوانین و مقررات است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور اظهار داشت: ما خودمان مطالبه 80 میلیون محیط بان داریم و ما هیچ مشکلی با حضور هیچ علاقه مندی در طبیعت مخالف نیستیم از جمله این پسر جوان و علاقه مند به طبیعت.

به گزارش رکنا، به نظر می رسد باید قدری بیشتر نسبت به این مساله تامل کنیم که آیا قانون همه چیز است؟ نامه ای محرمانه در غیرمحرمانه ترین شکل ممکن به دست ابوالفضل جغتایی، جوانترین فعال محیط زیست کشور می رسد که در آن از حضور او در مناطق 4 گانه، مناطقی که همه مردم از حضور در آنها منع شده اند، جلوگیری به عمل آمده است. اینجا این سوال پیش می آید که آیا ما برای حفظ میراث طبیعی کشورمان بمانند همه کشورهای دنیا نیاز به پرچمداران آوانگاردی نداریم که با اشتیاق و علاقه بی حد و حصر اهمیت شناخت و حفاظت را به ما نشان دهند؟

کدخبر: 899633 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟