آتش یک باور غلط به جان تالاب امیرکلایه افتاده است

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، علی امیری با بیان اینکه تالاب امیرکلایه یکی از تالاب های منحصر به فرد گیلان محسوب می شود که دارای آب شیرین و نزدیک به دریا است، اظهار کرد: خوشبختانه امسال شاهد آتش سوزی در تالاب امیرکلایه نبودیم، اما سال گذشته آتش سوزی در این زیستگاه ارزشمند رخ داد.

وی افزود: به منظور آمادگی مقابله با حوادث آتش‌سوزی در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، کارگاه آموزشی و مانور اطفای حریق برگزار کردیم، زیرا با توجه به گرمای هوا و پوشش گیاهی در این مناطق و به تبع آن افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی در زیستگاه‌ها و همچنین حساسیت و اهمیت تالاب ها، لزوم آشنایی هرچه بیشتر با روش های مقابله با اینگونه حوادث که بیشتر بر اثر بی‌توجهی و سهل‌انگاری و یا گاهی به دلیل سوزاندن پوشش گیاهی تالاب‌ یا مزارع اطراف به وقوع می‌پیوندد، بیشتر احساس می‌شود و لذا برای تحقق این امر از مشارکت جوامع محلی بهره گرفته ایم.

امیری با بیان اینکه شالیزارهای زیادی در اطراف تالاب امیرکلایه وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت برنج به صورت موردی ممکن است کشاورزانی اقدام به آتش زدن کاه و کلش کنند که این امر موجب آتش سوزی در تالاب می شود و آسیب های جدی به این اکوسیستم ارزشمند وارد می کند لذا برای پیشگیری از این مورد اقدامات مختلفی از جمله آموزش و ترویج فرهنگ فروش کاه و کلش و یا نگهداری از آن برای خوراک دام انجام شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست لاهیجان عنوان کرد: اگر آتش سوزی و یا تصرفی در تالاب امیرکلایه صورت بگیرد، برخی از گونه های جانوری و گیاهی آن در خطر خواهند بود.

وی اضافه کرد: همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته با فرمانداری، بخشداری و شورای بخش رودبنه، اداره منابع طبیعی، جمعیت هلال احمر، بسیج، دهیاران و شورای روستاهای حاشیه تالاب و یگان حفاظت و کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان، مردم با روش های مقابله با آتش‌سوزی در زیستگاه‌ها بیشتر آشنا شدند.

امیری گفت: مطالبی مفید و ارزشمند در زمینه انواع حریق و نحوه اطفای آن و استفاده از انواع تجهیزات و خاموش‌کننده‌های آتش و کاربرد آنها آموزش داده شده است.

وی ادامه داد: تالاب امیرکلایه از مکان های امن جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در گیلان است و سال گذشته در فصل مهاجرت شاهد فرود جمعیت مطلوبی از این مهمانان زیبا در این تالاب بودیم.

رئیس اداره محیط زیست لاهیجان خاطرنشان کرد: در حال حاضر به صورت موردی مشاهده خوتکاهای پر سفید در تالاب امیرکلایه لاهیجان به ما گزارش شده است و امیدواریم امسال شاهد جمعیت بیشتری از پرندگان مهاجر در این اکوسیستم ارزشمند باشیم.

کدخبر: 915070 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟