پیگیر تامین تسهیلات و کمک معیشتی برای سیل زدگان اهر هستیم

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، نژاد جهانی روز یکشنبه پس از بازدید میدانی از مناطق سیل زده شهرستان اهر در جلسه مدیریت بحران این شهرستان، گفت: میزان خسارت اولیه سیل به زیرساخت‌ها، حوزه کشاورزی و… در شهرستان‌های اهر، کلیبر، ورزقان، خداآفرین و هوراند بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: متاسفانه در سیل اخیر منطقه ارسباران بسیاری از زیرساخت‌ها، خانه‌های شهری و روستایی و بسیاری از اراضی کشاورزی و باغی و… خسارت شدیدی دیدند که نیاز به حمایت جدی دارد.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: مسئولان شهرستان‌های آسیب دیده از سیل اخیر ضروری است تا به صورت شفاف و صادقانه میزان خسارت وارده به حوزه‌های مختلف را ارائه دهند، چرا که ممکن است انتشار اخبار منفی با هدف دلسوزانه زمینه سوءاستفاده برای مخالفان و دشمنان را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه توزیع بودجه در کشور بر اساس جمعیت هر استان و شهرستان است، افزود: در این راستا در بودجه بحران از طرح جدید طبق خطرپذیری هر استان اقدام می‌شود که از سال گذشته برای استان آذربایجان شرقی هر سال شش میلیارد تومان برای کمک به صندوق بیمه محصولات کشاورزی از سوی دولت پرداخت می‌شود.

جهانی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها، گفت: در سیل اخیر شهرستان اهر بیشترین خسارت مربوط به خانه‌ها و واحدهایی بود که به صورت غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه ساخته شده بودند.

وی به امداد رسانی به موقع در مواقع اضطراری برای آسیب دیدگان از حوادث مختلف اشاره کرد و افزود: طبق قانون پیش‌بینی شده در شرایط اضطراری حتی از ماشین‌آلات بخش خصوصی با تعرفه مشخص و اعتبارات دستگاه‌ها به غیر از حقوق و دستمزد برای بهبود شرایط اضطراری استفاده شود.

جهانی گفت: باید در مواقع اضطراری تعصب ملی و تعهد رفتاری را تقویت کنیم و شهرداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی، منابع آب، جهاد کشاورزی و مردم با هم تعامل و همکاری کنند و در انجام تعهدات و وظایف خود به نحو احسن عمل کنند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه خواستار کمک شرکت ملی صنایع مس ایران به سیل زدگان اهر شد.

احمد محرم زاده گفت: انتظار داریم شرکت ملی صنایع مس ایران در قبال عمل به مسئولیت‌های اجتماعی و وظیفه انسان‌دوستانه‌ای که دارد از منابع مالی این شرکت برای کمک به سیل‌زدگان اهر اقدام کند.

وی ادامه داد: غرامت کشاورزان خسارت دیده از سیل، سرمای دیررس، سرمازدگی و بارش تگرگ در شهرستان اهر پرداخت نشده است و سال جاری حوادث غیر مترقبه زیادی باعث خسارت در حوزه کشاورزی این شهرستان شده است، ولی متاسفانه با وجود پیگیری‌های متعدد تاکنون هیچ‌گونه غرامتی برای جبران خسارت از سوی دولت به کشاورزان اهری پرداخت نشده و امیدواریم هرچه سریع تر غرامت‌ها به کشاورزان حادثه دیده اهری پرداخت شود.

وی همچنین با بیان اینکه در سیل هفت شهریور ماه بسیاری از واحدهای مسکونی در مناطق شهری و روستایی شهرستان اهر دچار آسیب شده‌اند، افزود: در اثر این سیل ۵۰ واحد مسکونی در ۳۲ روستا تخریب شد که برای احداث دوباره آن‌ها بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

محرم زاده بیان کرد: بارش باران شدید و سیل اخیر علاوه بر آسیب رساندن به چندین واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی باعث از بین رفتن ۴۰ دستگاه خودرو همشهریان اهری نیز شده است.

فرماندار اهر نیز در این جلسه از آسیب‌ رسیدن به ۳۴۳ واحد مسکونی شهر و روستایی بر اثر سیل اخیر در این شهرستان خبر داد.

ابوالفضل غنی زاده ضمن تاکید بر حمایت جدی و مالی دولت برای سیل زدگان اهری، گفت: نیروهای امدادی و دستگاه‌های عضو شورای مدیریت بحران این شهرستان از اولین ساعات وقوع سیل، در صحنه حاضر بودند و عملیات امدادرسانی را برای همشهریان انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه در سیل اخیر هیچ فوتی نداشتیم و تنها ۷۰ نفر در این قضیه به اورژانس باقرالعلوم اهر مراجعه کردند، افزود: بیشترین حجم خسارت سیل در این شهرستان مربوط به واحدهای مسکونی، تجاری، دامی و لوازم زندگی مردم بود.

 وی در ادامه از خسارت سیل به ۳۱ روستای بخش‌های مرکزی و فندقلو و چهار منطقه‌ی شهر اهر خبر داد و گفت: طبق گزارش اکیپ‌های ارزیابی از مجموع ۳۴۳ واحد مسکونی آسیب‌دیده از سیل اخیر در این شهرستان، ۲۶۴ واحد مسکونی در مناطق شهری و ۷۹ واحد مسکونی در روستاها می‌باشد که از این تعداد نیز ۱۵ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شده و مابقی به تعمیر و مرمت نیاز است.

کدخبر: 925506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟