اولویت ما احیاء تالاب‌های بختگان و پریشان است

به گزارش رکنا به نقل ازایسنا، محمدهادی ایمانیه در شانزدهمین نشست ستاد احیاء تالاب ‌های فارس با محوریت احیاء این دو تالاب بختگان و پریشان بیان کرد: خشکی این دو تالاب اثر ناخوشایندی بر سلامت مردم و جوامع ساکن پیرامون این دو تالاب دارد و ایجاد ریزگردهای ناشی از خشک شدن این دو تالاب سلامت مردم را تهدید می‌کند و لذا احیای آنها با حساسیت دنبال می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از محیط زیست فارس، ایمانیه ادامه داد: ضرورت دارد که این مهم به شکل جدی از سوی محیط زیست، آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی که مسئولیت مستقیم در احیاء این دو تالاب دارند دنبال شود.

استاندار فارس اظهار کرد: در حوضه آبریز این دو تالاب آبیاری تحت فشار ترویج می‌شود، چاه‌های غیر مجاز پلمب می‌شوند، اصلاح الگوی کشت ترویج می‌شود و آبخیزداری در جوار این دو تالاب هم شتاب می‌گیرد.

ایمانیه گفت: از جمله برنامه‌های پیشنهاد شده برای احیاء این تالاب‌ها می‌توان به شتاب بخشی به انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان اشاره کرد که این کار انجام خواهد شد اما در عین حال تاکید شده که به ازای استفاده‌ای که کشاورزان از این آب می‌برند، چاه‌های غیر مجاز حاشیه این تالاب بسته شوند.

خشک شدن بختگان و پریشان تهدیدی برای ساکنان حاشیه این ۲ تالاب

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس نیز ضمن قدردانی از حمایت‌های استاندار فارس و اقدامات سازمان‌های مسئول در راستای تالاب‌های بختگان و پریشان گفت: این دو تالاب هم اینک کاملا خشک هستند و آبی ندارند و این معضل بزرگی است که می‌تواند برای ساکنان جوامع محلی و روستاهای حاشیه آنها ایجاد مشکل کند.

پورشیرزاد افزود: بر اساس مطالعات انجام شده تالاب پریشان ١۵ متر افت آب دارد و ١٢٠٠ چاه در اطراف این تالاب حفر شده که ٣٠ درصد آن غیر مجاز است که این مسایل در کاهش تراز آب تالاب پریشان بسیار موثر است.

او اظهار کرد: در حاشیه بختگان هم ٢٠ هزار چاه وجود دارد که ٣٠ درصد آن غیر مجاز است و همین برداشت‌های غیرمجاز باعث خشکی تالاب‌ها شده و تالاب‌های خشک بستری برای ایجاد ریزگردهای مخرب است و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

مدیرکل محیط زیست فارس ادامه داد: هفت شهرستان در همسایگی تالاب بختگان قرار دارند که خشکی این تالاب این شهرستان‌ها را در معرض ریزگردها قرار می‌دهد.

کدخبر: 922574 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟