ردیاب ماهواره‌ای به کمک رصد گوزن‌های زرد ایرانی می آیند

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا، رحیم الوندی با اشاره به وضعیت گوزن‌های زرد ایرانی در پارک‌های ملی کرخه و دز اظهار کرد: گوزن‌هایی که از ایلام به سایت پارک ملی کرخه انتقال داده شدند، زاد و ولد و شرایط خوبی دارند و با شرایط محیطی سازش پیدا کرده‌اند. گوزن‌هایی که به این سایت انتقال یافته‌اند امسال سه گوساله به دنیا آورده‌اند.

وی افزود: ۱۸ گوزن زرد ایرانی که در پارک ملی دز رهاسازی شده‌اند نیز رصد می‌شوند و بر اساس مشاهدات، امسال یک گوساله در پارک ملی دز متولد شده است.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به هدف‌گذاری برای فراهم‌سازی شرایط رهاسازی گوزن‌های زرد ایرانی در پارک ملی کرخه گفت: شرایط رو به بهبود است و در صورت تداوم این شرایط احتمالا در سه سال آینده در پارک ملی کرخه هم گوزن‌های زرد ایرانی رهاسازی می‌شوند.

وی با اشاره به جمعیت گوزن‌های زرد ایرانی بیان کرد: در حال حاضر در سایت پارک ملی کرخه ۱۳ گوزن زرد ایرانی وجود دارد اما با توجه به اینکه در پارک ملی دز گوزن‌ها در فضای محصور و سایت قرار ندارند، باید جمعیت گوزن‌ها تخمین زده شود؛ ۱۸ گوزن زرد در پارک ملی دز رهاسازی شده‌اند و یک گوساله هم مشاهده شده است. 

الوندی گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم که امسال گردنبندهای ردیاب ماهواره‌ای برای چهار گوزن زرد ایرانی تامین شود تا بتوانیم به صورت آنلاین هم متوجه شویم این گوزن‌ها کجا می‌روند و در چه حالی هستند.

رئیس اداره حیات وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برای مدیریت بهتر شرایط این گوزن‌ها، باید همه گوزن‌های رهاسازی شده این ردیاب‌های ماهواره‌ای را داشته باشند.

وی با اشاره به خطراتی که گوزن‌ها را تهدید می‌کند، بیان کرد: مهم‌ترین خطری که گوزن‌های زرد ایرانی را تهدید می‌کند، ناامنی زیستگاه است که این ناامنی شامل چرای بیش از حد دام، تخریب‌ها و تصرف‌ها، ترددهای غیر مسئولانه افراد و گردشگران، آتش‌سوزی‌ها، قطع درختان و قاچاق چوب و موارد دیگر هستند.

الوندی افزود: آلودگی آب هم جزو خطراتی است که گوزن‌های زرد ایرانی را تهدید می‌کند اما عمدتا این آلودگی اثر آنی و فوری ندارد. 

کدخبر: 912213 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟