سلاجقه: دولت به وعده خود برای نجات خلیج گرگان پایبند است / طرح گردشگری آشوراده براساس اصول محیط زیستی انجام خواهد شد

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، علی سلاجقه ، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه سفر به استان گلستان و بازدید از طرح لایروبی خلیج گرگان گفت: دولت به قولی که برای نجات خلیج گرگان داده‌، پایبند است و از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده خواهد کرد.

وی با اظهار به ابن که همه کارهای نجات خلیج گرگان را با وجود اعتبار کافی نمی توان همزمان شروع کرد، گفت: خلیج گرگان، منطقه‌ای پویا و دارای پوشش جانوری است و باید مطابق اولویت‌بندی طرح‌های نجات این پهنه را پیگیری و اجرا کرد.

سلاجقه با تاکید بر اجرای ۱۶ گام برای نجات خلیج گرگان، افزود: این اقدامات در راستای طرح جامع نجات خلیج گرگان بوده و می‌توان چندگام را همزمان یا ۱۶ گام را با هم پیش برد.

وی ادامه داد: اکنون بحث زیست محیطی نجات خلیج گرگان همان لایروبی که دغدغه دوستداران محیط زیست و تشکل های مردم نهاد بوده، شروع شده و برای پمپاژ آب به خلیج گرگان، استاندار گلستان پای کار است.

 سلاجقه ادامه داد: برای کار آبخیزداری در حوزه مشرف بر خلیج گرگان هم اعتبارات خوبی برای اجرا دیده شده است.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آببندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

اجرای طرح جامع مشارکت در پارک ملی گلستان

معاون رییس جمهور با اشاره به ظرفیت ملی و بین‌المللی پارک ملی گلستان گفت: طرح جامع مشارکت در این پارک با استفاده از ظرفیت مردم و هوشمندسازی آن به صورت الگو اجرا خواهد شد که اکنون زیرساخت‌های سخت‌افزاری آن با مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده و در حوزه نرم‌افزاری هم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان گلستان کمک گرفته می شود.

وی افزود: این طرح را به عنوان هدیه به مردم گلستان با مشارکت جوامع محلی ساماندهی خواهیم کرد چون معتقدیم بهترین حفاظت از پارک ملی گلستان استفاده از ظرفیت مشارکت جوامع محلی است.

سلاجقه با تاکید بر تعهد وزارت راه و شهرسازی در تامین امنیت جانوران پارک ملی گلستان، گفت : ایجاد رو و زیرگذر و نصب حفاظ در اطراف جاده عبوری از پارک ضروری است.

به گفته وی سالانه ۱۵۰ گونه جانوری به خاطر عبور جاده از وسط پارک ملی گلستان بر اثر برخورد با خودروهای تلف می‌شوند.

وی همچنین بر توجه به زندگی ساکنان ۱۳ روستای حاشیه پارک ملی گلستان تاکید کرد.

سلاجقه با اشاره به این که گلستان جزو یکی از ذخیره‌گاههای اصلی کشور است، گفت: این استان شمالی مناطق حفاظت شده، پارک ملی گلستان، تالاب‌ها ، جنگل‌ هیرکانی و دریای خزر را کنار هم دارد و یک منطقه ارزشمند محیط زیستی محسوی می‌شود.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در بیش از ۹۲ هزار هکتار گستره جای داده است.

این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

تصویب ایجاد پایگاه اطفای حریق برای میانکاله

سلاجقه با اشاره به طرح گردشگری جزیره آشوراده در تالاب میانکاله گفت: با سفر دولت سیزدهم به گلستان طرح گردشگری آشوراده تقریبا عملیاتی شده و براساس اصول محیط زیستی این طرح انجام خواهد شد.

معاون رییس جمهور از تصویب ایجاد پایگاه اطفای حریق برای میانکاله خبر داد و گفت : این مهم حتما اجرا خواهد شد تا در آینده مشکل نداشته باشیم.

سلاجقه با ضروری دانستن‌ مدیریت مشارکت برای زیست بوم‌ها افزود: مردم می‌دانند بحث‌های زیست بوم مدیریت مشارکت را می‌طلبد و مرز سیاسی مبنای کار نیست،

وی بیان کرد: در مدیریت یکپارچه میانکاله ذهنیت چندگانگی در سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌های گلستان و مازندران وجود ندارد.

زیستگاه بین‌المللی میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است.

این تالاب که در دل شبه جزیره میانکاله واقع شده، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به ویژه مواد غذایی مهم‌ترین زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه پرنده مهاجر و بومی و ۱۸۰ گونه گیاه به شمار می‌رود.

کدخبر: 825827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟