سلاجقه: به دنبال افزایش 50 درصدی حقوق محیط بانان و پرسنل سازمان هستیم / در دوره فعالیت ستاد احیا، سطح زیر کشت اراضی اطراف دریاچه ارومیه 120 هزار هکتار بیشتر شده است

به گزارش رکنا، دکتر علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ها که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و روز خبرنگار برگزار شد، با تاکید بر وجود رویکرد محیط زیستی در دولت سیزدهم عنوان کرد: دولت سیزدهم در زمینه محیط زیست 2 میثاق مهم داشته است؛ نخستین میثاق اهمیت جمله "هر توسعه‌ای فرع بر محیط زیست است" که رئیس جمهور محترم بارها بر آن تأکید داشته‌اند و دوم اینکه هیچ پروژه عمرانی بدون دریافت مجوز از محیط زیست کلنگ نخورد.

وی افزود: رئیس جمهور نیز بارها از اعضای هیئت دولت خواسته‌اند که بر این میثاق خود پایدار باشند. در این دولت از انجام پروژه‌های عمرانی بدون مجوز جلوگیری خواهد شد و برای اینکه این مهم در دولت‌های بعدی نیز پایدار شود، در حال قانونمند کردن آن هستیم و پیش‌نویس قانون حفاظت و بهره‌برداری پایدار به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

هفته آینده کارگروه ویژه برای بررسی ورود پساب صنعتی به تالاب اینچه اعزام می شود

سلاجقه در پاسخ به سوال دیگری درباره ورود پساب آلاینده و مواد رادیواکتیو از کارخانجات ید به تالاب اینچه در استان گلستان گفت: در همین هفته کارگروه ویژه ای برای بررسی موضوع کارخانه کانسار خزر که پساب آلاینده ناشی از تولید ید در آن به تالاب اینچه می ریزد، به استان گلستان اعزام می کنیم تا ضمن بررسی موضوع پیگیری های حقوقی مساله را انجام دهند. ما در مساله صنایع آلاینده با هیچ کس شوخی نداریم و به تمام صنایع در سراسر کشور فرصت می دهیم تا در کوتاه مدت آلودگی های خود را برطرف کنند و در غیر این صورت جلوی فعالیت آنها را می گیریم.

رئیس سازمان محیط زیست درباره استحصال آب های ژرف از استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: از معاونت علمی ریاست جمهوری خواستیم که هرچه سریع‌تر نتایج مطالعات خود در خصوص استحصال آب های ژرف از سیستان و بلوچستان را به ما ارائه دهند اما هنوز نتایج مطالعات به دست ما نرسیده است. قرار است 3 چاه آب ژرف صرفاً برای مطالعه و آزمایشی کار کنند که ما با آن موافقیم، اما اگر قرار بر استحصال و استفاده در مصارف باشد، تا قبل از مطالعه نتایج تحقیقات با هرگونه استحصال مخالفیم.

4 کیلومتر از تونل کانی سیب مشکل دارد

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت هایش به شرایط نامناسب کنونی دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: سازمان در برابر عدم اجرای وظایف سایر نهادها اصلا سکوت نخواهد کرد و خوشبختانه رئیس‌جمهور روی این موضوع حساسیت ویژه‌ ای دارد. اساسا رئیس جمهور روی سه موضوع محیط زیستی شامل مدیریت پسماندها، گرد و غبار و دریاچه ارومیه حساسیت ویژه ای دارد و به صورت مداوم آنها را پیگیری می کند.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از گذشته پروژه هایی انجام شده و سرمایه های زیادی از کشور هزینه شده است و عقل سلیم حکم می کند پروژه هایی که پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدی دارند، به نتیجه نهایی برسند. البته شاید همه ما نقدهایی به آن پروژه ها داشته باشیم، ولی فعلا مسیر بهتر تکمیل پروژه های موجود است؛ البته قرار بر این بود که ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ تونل انتقال آب از رودخانه «زاب» توسط تونل کانی سیب به دریاچه ارومیه افتتاح شود و ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه برسد، اما چهار کیلومتر از تونل مشکل دارد. با این حال، تصفیه خانه پساب شهرهای تبریز و ارومیه که خوشبختانه تکمیل شده است و سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب به صورت مستقیم آب به دریاچه ارومیه می ریزد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما حقابه تمام تالاب ها را از مجاری قانونی پیگیری می کنیم و حقابه دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی را نیز به صورت ویژه دنبال می کنیم. البته ما به مسئولان وزارت نیرو تاکید کرده ایم که باید مقاله تالاب ها در سر تالاب به ما تحویل داده شود، زیرا اگر این اتفاق نیفتد، بهره برداران در طول مسیر حقابه تالاب ها را برمی‌دارند و سهم زیادی برای خود تالاب باقی نمی ماند. البته خوشبختانه این مساله با همکاری وزارت نیرو در دریاچه ارومیه اتفاق می افتد و امیدواریم این روند در سایر تالاب ها از جمله گاوخونی انجام شود.

وزارت جهاد برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت کشاورزی در حوضه آبریز ارومیه نداشته است

سلاجقه با تاکید بر لزوم تغییر الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه عنوان کرد: متاسفانه از آغاز تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه به جای این که سطح اراضی کشاورزی در اطراف دریاچه کمتر شود، شاهد افزایش ۱۲۰‌ هزار هکتاری سطح زیر کشت حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزایش یافته که این با اهداف ستاد احیای دریاچه در تناقض است. بنابراین باید الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اصلاح شود و سطح زیر کشت کاهش یابد. البته بدون در نظر گرفتن معیشت جایگزین برای جایگزین، این امکان وجود نخواهد داشت که بتوان وضع بهتری برای دریاچه رقم زد.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: متاسفانه وزارت جهاد تا کنون برنامه ریزی مناسبی برای مدیریت کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام نداده است و ما از این وزارتخانه درخواست داریم برای اصلاح الگوی کشت، ترویج کشت محصولات کم آب بر، کاهش سطح زیر کشت اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه و ایجاد معیشت جایگزین برای کشاورزان برنامه ریزی کند.

وی البته در پاسخ به این سوال که تغییر اقلیم عامل اصلی وضعیت امروز دریاچه ارومیه است یا عوامل انسانی، اظهار داشت: در وضع فعلی، تغییر اقلیم نقش اولیه را دارد. تغییر اقلیم انکار ناپذیر است و باید خودمان را با این شرایط سازگار کنیم. اما تغییر کاربری اراضی تبدیل به یک عادت شده است و باید این وضع اصلاح شود. وظیفه جهاد کشاورزی است تا زنجیره آخر که بازاریابی محصول است را برای کشاورزان برنامه‌ریزی کند. همانطور که گفتم معیشت جایگزین یعنی اینکه کشاورز با اشتیاق به سمت شغل جدید و محصول جدید برود.

برای حفظ محیط زیست در مقابل اصحاب قدرت و مفسده می ایستیم

سلاجقه در رابطه با پیگیری 411 پروژه فاقد مجوز محیط زیست بیان کرد: خوشبختانه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده است اما قبل از مداخله مجلس نیز ما با قدرت در مقابل این پروژه‌ها ایستادیم. ما در راه حفاظت از محیط زیست هم در مقابل اصحاب قدرت و هم در مقابل مفسده خواهیم ایستاد، چه این مفسده درون سازمانی باشد و چه برون سازمانی و در این زمینه نقض تعهد نخواهیم کرد. ما از ظرفیت قانونی کمیسیون اصل نود استفاده می‌کنیم تا محیط زیست را قدرتمند کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به کمبود بودجه سازمان متبوع خود گفتت: بودجه سازمان از همان ابتدا در کشور ما محدود بوده است. به همین جهت در ابتدا باید سعی کنیم که با همین داشته‌های فعلی محیط زیست را مدیریت کنیم. از طرفی در تلاش هستیم تا در بودجه 1402 به درستی در سازمان بودجه‌ریزی کنیم و برنامه‌های خود را به دولت ارائه کنیم. همین حالا هم کارگروه برنامه و بودجه سازمان محیط زیست تشکیل شده و این کارگروه قرار است درخواست افزایش بودجه سازمان را با ارائه گزارشات مربوطه به دولت ارائه دهد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با اینکه شعار «دولت سیزدهم، محیط زیستی‌ترین دولت پس از انقلاب است» تا چه اندازه محقق شده، اظهار کرد: ما با تمام وجود به این شعار ایمان داریم و در راستای تحق آن تلاش می‌کنیم؛ دولت‌های قبلی در خصوص آزادسازی سواحل شعار دادند، اما این دولت سیزدهم بود که از ابتدای کار با قدرت این کار را شروع کرد و پهنه‌های ساحلی را آزاد کرد.

وی ادامه داد: زمانی است که خود دولت اقدامی را علیه محیط زیست انجام می‌دهد که در این صورت باید از دولت جواب بخواهیم اما زمانی تخریب‌ها به گذشته برمی‌گردد که انتقال آب خزر و پتروشیمی میانکاله از این جمله موارد بودند که در دولت سیزدهم جلوی آن ایستادیم. در پتروشیمی بهبهان نیز نیز همین اتفاق افتاد و من در جلسه هیئت دولت این موضوع را با وزیر نفت مطرح کردم و وزیر محترم تأکید کرد که اگر این پروژه فاقد مجوز محیط زیست است، آن را متوقف می‌کنیم.

جلوگیری سازمان محیط زیست از تامین اعتبار 411 پروژه فاقد مجوز در بودجه 1401

سلاجقه با تاکید بر این که سازمان محیط زیست در فرآیند بررسی لایحه بودجه 1401، از تامین اعتبار 411 پروژه فاقد مجوز محیط زیستی جلوگیری کرد، عنوان کرد: رویکرد دولت بر حفظ محیط زیست است، اما گاهی دستگاه‌های دیگر در این خصوص همکاری نمی‌کنند و گاهی خود قانون‌گذاران باعث تعارضاتی می‌شوند. به عنوان مثال در همین 411 پروژه فاقد مجوز محیط زیست که ما جلوی تخصیص اعتبار به آن را گرفتیم، پروژه‌هایی بودند که اصلاً مشمول دریافت مجوز از محیط زیست نبودند. پروژ‌ه‌هایی که برای آن‌ها دریافت مجوز از محیط زیست الزامی شده بود تا زمان دریافت مجوز متوقف شده و به آن‌ها بودجه‌ای اختصاص پیدا نخواهد کرد.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: بنده شخصا مطالبه‌گر حفاظت از محیط زیست هستم و به عناصر مختلف آن آگاهم، در نتیجه به شما قول می‌دهم که پای کار حفاظت از محیط زیست هستم. دولت سیزدهم محیط زیستی‌ترین دولت بودن را از جنبه شعار خارج کرده و این موضوع را در عمل دنبال کرده است. در نخستین شورایعالی محیط زیست نیز رئیس جمهور تعریف کرد که در کنار محیط زیست تعاملی اگر جایی نیاز به تقابل هم بود، تقابل کنید و من پشت شما خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: پیش از این مجوز محیط زیستی تنها یک تکه کاغذ بوده اما ما برنامه داریم تا وضعیت رعایت شروط محیط زیست در پروژه‌ها را در 3 مرحله پیش، حین و بعد از انجام پروژه پایش کنیم و نظارت کنیم که پروژه‌ها حتی بعد از دریافت مجوز محیط زیست نیز به تعهدات خود عمل کنند.

لزوم استفاده از پهپاد برای پایش مناطق حفاظت شده محیط زیست

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر پیگیری سازمان محیط زیست برای افزایش حقوق محیط بانان و سایر پرسنل این سازمان اظهار داشت: افزایش حقوق محیط‌بانان از دی ماه انجام شده و علاوه بر آن با استفاده از اعتبارات حدودا 300 میلیارد تومانی که در سال جاری توسط مجلس در اختیار سازمان محیط زیست قرار داده است، به دنبال اصلاح احکام حقوقی محیط بانان و سایر پرسنل سازمان محیط زیست از شهریور 1401 و افزایش 50 درصدی دریافتی آنها هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: شکی نیست که باید امکانات محیط بانی ما افزایش پیدا کند و ما در همین راستا به دنبال تقویت امکانات رصد و پایش مناطق حفاظت شده به ویژه تهیه تجهیزات پایش تصویری شامل پهپاد و دوربین هوایی هستیم تا محیط بانان بتوانند با قدرت و سرعت عملی بیشتری از ورود شکارچیان و زمین خواران به مناطق حفاظت شده را بگیرد. همچنین 1200 موتورسیکلت در استان‌ها توزیع شده است که به GPS مجهز هستند و برای تأمین تجهیزات انفرادی محیط‌بانان نیز یک بسته کامل دیده شده است.

وی درباره حل مشکلات قانونی، شهادت و بیمه‌ای محیط‌بانان نیز بیان کرد: متاسفانه یک نقص قانونی درباره شهادت محیط بانان وجود دارد و در همین زمینه ما در نشستی که با رئیس بنیاد شهید داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم و خوشبختانه توافق مناسبی برای اطلاق عنوان شهید به محیط بانان کشته به دست آمده است. همچنین با توجه به این که مجلس به دنبال اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح است، ما از مجلس خواسته ایم که این قانون را برای محیط بانان نیز اجرایی کند تا محیط بانان بتوانند در مواقع لزوم حتما از سلاح خود استفاده کنند.

قوه قضائیه در خصوص شهادت محیط بان نجفی پاسخگو باشد

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع شهادت محیط بان نجفی اشاره کرد و گفت: در مرحله اول برای محیط بان برومند نجفی حکم اعدام صادر شده بود، اما با ارائه مستندات به دادگاه توسط سازمان محیط زیست، این حکم شکست و شبه عمد خوانده شد، بعد هم سازمان برای دریافت رضایت از خانواده مقتول تلاش زیادی کرد و جلسات زیادی با خانواده مقتول برگزار شد و به نتایج خوبی نزدیک شده بودیم، اما متأسفانه این اتفاق ناگوار رخ داد و محیط‌بان نجفی در مقابل دادگاه توسط پدر مقتول کشته شد.

وی در ادامه تاکید کرد: سوال ما این است که وقتی تیم حفاظت از یک متهم در دادگاه حضور دارد، چگونه این اتفاق افتاد؛ دستگاه قضایی باید در این خصوص پاسخگو باشد و از قصور در این مسئله نمی‌گذریم. موضوع را با وزیر کشور نیز مطرح کردیم و تأکید شد که قوه قضائیه و نیروی انتظامی باید به تکلیف خود به نحوه مطلوب عمل کنند. در این خصوص با استاندار کرمانشاه نیز مکاتبه کردیم، اما هنوز جوابی از ایشان نیامده است. در آخرین نشستی که در این خصوص با حضور وکلا و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست برگزار شد، تأکید کردیم که قصور دستگاه‌های مسئول در این زمینه با جدیت پیگیری شود.

مدیریت پسماند از اولویت های دولت سیزدهم است

سلاجقه در ادامه اظهاراتش، مساله مدیریت پسماند را از اولویت‌های دولت سیزدهم دانست و گفت: ستاد مدیریت پسماند سال 1386 در سازمان محیط‌ زیست تشکیل شد که در این همه سال تا کنون فقط 31 جلسه داشته است که البته 14 جلسه آن صرفا در 11 ماه گذشته یعنی در دولت سیزدهم برگزار شده است؛ در واقع حدود 50 درصد جلسات این ستاد در زمان دولت سیزدهم برگزار شده است.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: اقدامات خوبی برای مدیریت پسماند در استان‌های شمالی و به ویژه مدیریت پسماند سراوان انجام شده است؛ در آن منطقه سال‌ها انباشت زباله داریم که ارتفاع پسماندهای انباشت‌شده به 90 متر رسیده است. البته قرار است منطقه مدیریت و ایزوله شود تا دیگر نشت شیرآبه و انباشت زباله را نداشته باشیم. موضوع تبدیل پساب و استفاده از آن در کشاورزی نیز دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استفاده از زباله‌سوز آخرین گزینه سازمان محیط زیست در استان های شمالی محسوب می شود، گفت: الگوی ما در مدیریت پسماند شهرداری مشهد است که این کار را به خوبی انجام داده است. اگر این الگو در سایر شهرها نیز اجرا شود، دست مافیای پسماند بسته خواهد شد. برای پسماندهای صنعتی هم در نظر داریم تا این پسماندها با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به سوخت تبدیل شوند و قرار است این طرح در کارخانه سیمان تهران اجرا شود که البته در حال رایزنی هستیم تا بقیه کارخانه سیمان‌های کشور هم به اجرای آن بپردازند.

برای اجرای کامل قانون هوای پاک به 50 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است

سلاجقه در رابطه با هوای پاک اعلام کرد از نظر قانونی پایش و پیگیری این موضوع بر عهده ماست. دی ماه ۱۴۰۰ آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک تصویب شد و نشست‌هایی با وزیر کشور داشتیم و در این حوزه ۶۲ حکم به ما عرضه شد که باید در ۹ کلانشهر اجرایی شود که البته اجرای کامل این احکام به 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: خارج کردن خودروی فرسوده از ناوگان حمل و نقلی تا آلاینده‌های ثابت و متحرک همه جزو این احکام است. حدود ۱۱ دستگاه در حوزه هوای پاک مسئولیت دارند و ما به عنوان ناظر برنامه دقیقی را مشخص کردیم که چه کسی، با چه روشی، در چه بازه زمانی و از چه محل تأمین اعتباری تکالیف خود نسبت به هوای پاک را انجام دهد. ما این موارد را پیگیری می‌کنیم و به قوه قضائیه گزارش می‌دهیم.

وی در رابطه با ارتباط بین سازمان محیط زیست با شرکت‌های دانش بنیان گفت: شعار ما در این دوره مردم پایه بودن و هوشمندسازی است. سعی شده از ظرفیت سمن‌ها استفاده کنیم. حدود ۲۳۰ شرکت دانش بنیان که در حوزه محیط زیست فعالیت می‌کنند را در همایشی جمع کردیم و نظرات آنها را گرفتیم و سعی داریم تا از ظرفیت آنها بهره مند شویم. ضمن اینکه بیستمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در مهر ماه هم برگزار می‌شود.

برای نرسیدن آب به تالاب هامون دست هایی در کار است

این روزها تالاب هامون در سیستان و بلوچستان تشنه یک قطره آب است، آبی که حقش است و باید از رودخانه هیرمند که از افغانستان به ایران می‌آید تامین شود، با توجه به اهمیت تامین این حقابه در سال ۱۳۵۱ قراردادی میان دولت وقت ایران و افغانستان به امضا رسید که بر اساس آن مقرر شد سالانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب و روزانه ۲۶ متر مکعب بر ثانیه حقابه این تالاب از هیرمند تامین شود اما شواهد نشان می دهد که مدتی است این اتفاق نمی‌افتد و با توجه به کم بارشی و خشکسالی‌های پیاپی چند سال اخیر در کشور مشکلات کم آبی این تالاب زیاد شده به طوری که دیگر به طور کامل خشک شده است.

تالاب هامون در حالی خشک شده است که از سال‌ها قبل برای پیشگیری از این وضعیت فکر شده بود که نتیجه آن هم انعقاد قرارداد تامین حقابه از هیرمند میان ایران و افغانستان است اما مدتی است که می‌بینیم نه تنها آبی از هیرمند وارد هامون نمی‌شود بلکه افغانستان هم در دو دوره اقدام به انحراف آب از هیرمند به سمت منطقه‌ای بیابانی و بدون کشت و زرع به نام  گودزره کرده است، جدا از این سدسازی هم در بالادست مشکل‌ساز شده به طوری که سد کمال‌خان در ۷۰ کیلومتری مرز ایران بر روی بستر اصلی رودخانه هیرمند در ولایت نیمروز هم برای هامون شاخ و شانه می‌کشد و نمی‌گذارد یک قطره آب به بستر تفت‌دیده تالاب برسد.

این در حالی است که تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریای خزر و دریاچه ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است که در صورت خشک شدن مشکلات محیط زیستی و اجتماعی زیادی به همراه خواهد آورد، ۵ شهرستان هیرمند، نیمروز، زابل، هامون و زهک در اطراف تالاب بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است که زندگی تمام آنها متاثر از این تالاب است، همه آنها در بخش‌های کشاورزی، دامداری، گردشگری و صیادی مشغول به کار بودند که زندگی و کار همه تحت تاثیر خشک شدن تالاب قرار گرفته است. از سوی دیگر به هوا بلند شدن گرد و غبار نیز از جمله مشکلاتی است که دامن مردم منطقه را گرفته است.

افغانستان به وعده های خود برای تامین حقابه ایران از هیرمند پایبند نیست

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت هایش با تاکید بر لزوم پایبندی دولت افغانستان به تامین حقابه ایران از رودخانه هیرمند گفت: در زمینه حقابه هامون از هیرمند رییس جمهور دستور ویژه داده است، بر این اساس ابتدا نماینده ویژه رییس جمهور در امور افغانستان موضوع را پیگیری کرد، ما هم نشست‌هایی داشتیم و خواهش کردیم که این موضوع در دستور اصلی کارشان قرار گیرد، رایزنی‌ها را آغاز کردند اما متاسفانه دولت مستقری در افغانستان نیست تا موضوع را دنبال کند.

وی افزود: ما کاملا مردم منطقه سیستان و بلوچستان و وضعیت آنها را با خشک تالاب درک می‌کنیم و بر همین اساس است که رییس جمهور به وزارت نیرو ماموریت ویژه داد و وزیر نیرو هم با هیات بلندپایه‌ای به افغانستان سفر کرد و در آنجا نشست هایی با هیات حاکمه برگزار شد که بسیار مفصل بود اما به نظر می رسد دست‌هایی در کار است که به این هیات حاکمه افغانستان اجازه نمی‌دهد نسبت به تعهداتشان در قبال ایران عمل کنند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: هیات حاکمه افغانستان یک بار بحث آمار بارش‌ها و مخازن آبی ایران را مطرح می‌کنند و می‌گویند که به اطلاعات شما اعتقادی نداریم در صورتی که همواره سنجنده‌هایی در قالب ایستگاه‌های آب سنجی در منطقه فعال است، همچنین ایستگاه‌هایی هم در ایران و هم افغانستان میزان بارش‌ها را مشخص می‌کنند و در دو کشور از داده‌های آنها استفاده می‌شود و کاملا هم قابل سنجش و راستی آزمایی هستند اما متاسفانه این تفکر در افغانستان وجود ندارد. البته در تمام این نشست‌ها هم وزیر خارجه افغانستان اعلام کرد که ما در بحث حقابه ایران مبتنی بر تفاهم نامه میان دو کشور که تامین ۲۶ متر مکعب بر ثانیه و ۸۵۰ میلیون متر مکعب بر سال تعهد داریم، پایبند هستیم؛ این حرف‌ها را می‌زنند اما در عمل باز هم اجرا نمی‌کنند.

برای نرسیدن آب به تالاب هامون دست هایی در کار است

سلاجقه در ادامه اظهارات خود توضیح داد: بعد از سفری که وزیر نیرو به افغانستان داشت باز هم آنها آبی را رها کردند اما آن‌را به سمت منطقه گودزره در افغانستان منحرف کردند و اصلا آبی به ایران و سمت هامون نیامد؛ بنابراین در این قسمت دیگر باید ناچارا از ظرفیت های بین‌المللی استفاده کنیم، البته اولین سیاست ما این است که نشست‌های دو جانبه می‌تواند موضوع را حل کند، ما به افغانستان از جوانب زیادی اشتراکات فوق العاده‌ای داریم اما الان در تصمیم‌گیری‌های هیات حاکمه فعلی افغانستان یک نابسامانی وجود دارد از این رو تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده کنیم بر این اساس هم سازمان حفاظت محیط زیست و هم وزیران نیرو و خارجه باید از این ظرفیت استفاده و خود را مکلف به حل این مشکل کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد در زمینه حقابه تالاب هامون از هیرمند رییس جمهوری دستور ویژه داده است، ازسوی دیگر وزیر نیرو افغانستان می‌گوید در بحث حقابه ایران مبتنی بر تفاهم نامه میان دو کشور متعهدیم؛ اما به نظر دست‌هایی در کار است تا حقابه تالاب هامون از هیرمند به آن نرسد.

وی افزود: الان در این شرایط برای مردم ما در منطقه سیستان و بلوچستان بحث مرگ و زندگی مطرح است، ما مکلفیم که آب را برای آن مجموعه تامین کنیم در نتیجه از ظرفیت های بین المللی همراه با روند نشست ها و دیپلماسی دوجانبه استفاده خواهیم کرد تا با گفتمانی که اتفاق می افتد آنها به این نتیجه برسند که آب امروز نیاز اصلی ما است و آنها موظفند به تعهداتشان در قالب پروتکل ها و تفاهم نامه هایی که قبلا امضا شد، عمل کنند.

مهاجرت آبی سیستان و بلوچستان را تهدید می کند

معاون رئیس جمهور درباره اینکه سیستان و بلوچستان یک استان مرزی است و مهاجرت آبی و خالی شدن از جمعیت آن‌را تهدید می کند، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی که اتفاق افتاده و چند سالی است که درگیر یک وضعیت استثنایی خشکسالی در کشور هستیم و مردم هم آن‌را درک می کنند، اولویت اصلی ما تامین آب شرب استان است، در واقع در تلاشیم تا آب شرب پایدار برای استان تامین شود، اولویت دومی که توسط وزارت نیرو نیز پذیرفته شده تامین حقابه‌های تالاب ها است که میزان آن‌را هم برای رودخانه ها و هم تالاب ها تهیه و در قالب جدول به وزارت نیرو ارائه دادیم این میزان آب با سه سناریوی شرایط پرآبی، میان آبی و کم آبی تهیه شده است و امیدواریم وزارت نیرو بتواند آب شرب را تامین کند و بعد از آن حتما ما هم حقابه ها را پیگیری می کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: البته اینکه استان های مرزی مناطق حساسی هستند را کاملا قبول داریم و حساسیت ما بر روی این مناطق دو چندان است، برای همین برای برون رفت از این وضعیت خشکی حتما از تمام ظرفیت ها به ویژه دیپلماسی استفاده می کنیم، در کنار مباحث دیپلماسی باید به منابع و ظرفیت های داخلی هم توجه کنیم، به عنوان مثال باید بخش آبخیزداری را تقویت کنیم تا در زمانی که بارش مناسبی رخ می دهد بتوانیم آبها را جمع آوری، انبارش و ذخیره سازی کنیم، چندی پیش در سیستان و بلوچستان باران های تابستانی خوبی داشتیم که می توانستیم این حجم آب را مدیریت و ذخیره کنیم و با توانمندی که در کشور وجود دارد، می توانیم در این مسیر گام های خوبی برداریم.

کدخبر: 821848 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟