فریدون صدیقی: مخدوش شدن نقش رسانه ها به دلیل محدودیت های تحمیلی بر روابط عمومی ها / وقتی روابط عمومی ها شفاف نباشند، رسانه ها هم آزاد نیستند

در «روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی» در گفت و گو با فریدون صدیقی، مدرس ارتباطات و روزنامه نگار پیشکسوت به بررسی چالش های موجود پیش روی نهادهای روابط عمومی برای ایفای نقش خود به عنوان حلقه واسط بین مردم، مسئولان و رسانه ها در راستای آگاه سازی عمومی پرداخته ایم.

روابط عمومی ها؛ حلقه واسط بین مردم، رسانه ها و مسئولان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روابط عمومی ها حلقه واسط بین مسئولان سازمان ها، رسانه ها و مردم هستند و باید هر نوع ارتباط خبری با رسانه ها و اطلاع رسانی به مردم توسط این نهادها تسهیل شود. این در حالی است که متاسفانه در سال های اخیر روابط عمومی های برخی نهادهای حاکمیتی به جای این که شرایط را برای آگاهی افکار عمومی تسهیل کنند و بتوانند خبرنگاران را به عنوان حلقه های اتصال بین مسئولان خود و مردم قرار دهند، در روند اطلاع رسانی به مردم اختلال ایجاد می کنند.

این نکته ای است که فریدون صدیقی، روزنامه نگار پیشکسوت و مدرس ارتباطات در گفت و گو با رکنا به آن اشاره کرد و اظهار داشت: مهمترین وظیفه روابط عمومی ها این است که مطالبات مردم را که به صورت مستقیم توسط آحاد جامعه یا به شکل غیرمستقیم توسط رسانه ها به اطلاع‌شان می رسد، از مسئولان پیگیری کنند و سعی داشته باشند که یا پاسخی قانع کننده از زبان مدیران خود به افکار عمومی بدهند یا راهکاری مشخص برای حل مطالبات مردم به مسئولان بالادستی ارائه کنند.

وی افزود: کارکرد روابط عمومی ها در ایران همواره تابعی از شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و رسانه ای و تصمیم گیری های مدیران ارشد کشور بوده است. به همین دلیل، در سال های گذشته نقش نهادهای روابط عمومی سازمان های مختلف دستخوش تغییرات بسیاری شده است و در چند سال اخیر نیز که وارد زیست تازه ای از ارتباطات جهانی شده ایم، طبیعتا فرصت های متنوعی برای انتقال پیام توسط روابط عمومی ها ایجاد شده است و به همین دلیل این نهادها به ایجاد پایگاه ها و صفحات خبری در بستر اینترنت و فضای مجازی دست زده اند.

شرایط غم انگیز رسانه ها، به دلیل خط قرمزهای متعدد روابط عمومی ها

صدیقی با تاکید بر وجود ارتباط متقابل بین کارکرد رسانه ها و نهادهای روابط عمومی گفت: هرچقدر رسانه های یک کشور آزادی بیشتری برای اطلاع رسانی داشته باشند، طبیعتا خبرنگاران نیز با قدرت بیشتری می توانند مطالبات مردم را از روابط عمومی ها پیگیری کنند. اما طبیعی است که اگر رسانه ها دچار خط قرمزهای متعدی شوند، روابط عمومی ها نیز نمی توانند نقش خود را در راستای اطلاع رسانی شفاف به عنوان حلقه واسط بین مردم و مسئولان ایفا کنند.

 این مدرس ارتباطات ادامه داد: متاسفانه وجود خط قرمزهای متعدد در نحوه عملکرد روابط عمومی ها، شرایط غم انگیزی را برای رسانه های ما پدید آورده و این مساله منجر به آن شده است که رسانه های داخلی مرجعیت خود را از دست بدهند؛ چراکه روابط عمومی ها خود را مقید به رعایت اصولی کرده اند که بسیاری از آنها از نظر حرفه ای قابل قبول نیست، اما در واهمه مسئولان بالادستی برخی سازمان ها از ارائه اطلاعات شفاف به مردم ریشه دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: وقتی روابط عمومی ها نتوانند به شکل شفاف اطلاع رسانی کنند، طبیعتا رسانه ها نیز نمی توانند آزادانه به ایفای رسالت خود در زمینه آگاه سازی افکار عمومی عمل کنند. این مساله نیز باعث می شود که نقش رسانه های داخلی در جامعه کمرنگ شود و در چنین شرایطی هم طبیعتا مخاطبان دیگر به رسانه های داخلی اعتماد نخواهند داشت و اطلاعات خود را از رسانه های برون مرزی یا شبکه های اجتماعی دریافت می کنند.

به دلیل محدودیت روابط عمومی ها، اطلاعات شفاف به مردم ارائه نمی شود

صدیقی با بیان این که اعمال محدودیت های سختگیرانه بر روابط عمومی ها منجر به مخدوش شدن رسانه ها در ذهن افکار عمومی شده است، اظهار داشت: با توجه به این که برخی مسئولان سازمان ها آزادی رسانه ها را محدود کرده اند، متاسفانه رسانه ها جایگاه پیشین خود را نزد افکار عمومی را از دست داده اند و دیگر نمی توانند در فضای مطلوب آزادی بیان به نقش آگاه سازی عمومی بپردازند.

این روزنامه نگار پیشکسوت ادامه داد: در شرایط کنونی بسیاری از رسانه ها آمادگی لازم برای انجام وظیفه تاریخی خود در جهت آگاهی رسانی عمومی را دارند، ولی به دلیل محدودیت های اعمال شده بر نحوه اطلاع رسانی توسط روابط عمومی ها، شاهد آن هستیم که بسیاری از اخبار حساس توسط رسانه های مرجع به اطلاع مردم نمی رسد، بلکه بر اثر کشمش های درونی سازمان ها و احزاب سیاسی به بیرون درز پیدا می کند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه در شرایط محدود شدن عملکرد آزادانه روابط عمومی ها، رسانه ها ناچار شده اند که به جای ارائه خبرهای دست اول، به ارائه نقشی واکنش‌گرانه بپردازند. در این میان البته متاسفانه کم نیستند مدیرانی در رسانه ها که خبرنگاران خود را در ارائه اخبار مهم و حساس محدود می کنند و طبیعتا وقتی هم مدیران رسانه ها و هم مدیران روابط عمومی ها نخواهند چرخه آزاد اطلاع رسانی وجود داشته باشد، مطبوعات و خبرگزاری ها نمی توانند به انجام رسالت تاریخی خود در زمینه آگاه سازی افکار عمومی بپردازند.

کدخبر: 781217 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟