6 حریق همزمان جنگل های زاگرس مهار شد / بالگردها کارآیی لازم برای آبپاشی را نداشتند

جنگل های زاگرس / جنگل های زاگرس از جمله مهمترین عرصه های طبیعی ایران محسوب می شوند. بخش وسیعی از جنگل های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارند. در سال های اخیر، نقاط مختلف جنگل های زاگرس بارها طعمه حریق شده اند. آخرین حریق جنگل های زاگرس مربوط به وقوع 6 حریق همزمان در جنگل های استان کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وقوع 6 حریق همزمان در استان کهگیلویه و بویراحمد، هفته گذشته آتشکده‌ای را در جنگل های زاگرسی این استان به پا کرد. البته اکنون آتش سوزی در تمام نقاط از جمله در کوه نیر به طور کامل اطفا شده، اما متاسفانه دو بالگرد اعزام شده به این منطقه به دلیل ضعف سیستم مخزن خود، نتوانستند کارآیی لازم برای آبپاشی را در حریق های هفته گذشته این استان داشته باشند و تنها برای جابه‌جایی نیروها و تجهیزات از آنها استفاده شد.

غلامحسین حکمتیان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در این باره به خبرنگار رکنا گفت: در هفته گذشته 6 نقطه از جنگل های زاگرسی استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت هم زمان دچار حریق شد. این 6 نقطه شامل کوه سیاه شهرستان کهگیلویه، کوه انار شهرستان چرام، کوه پیچاب شهرستان باشت و کوه نور، کوه نیر و بخش کبگیان شهرستان بویراحمد بود.

وی افزود: ما توانستیم در هفته گذشته حریق را در تمام 6 نطقه کنترل کنیم و در این میان، تنها حریقی که مهار آن کمی زمان برد و کنترل آن تا حدودی از دست ما خارج شد، حریق کوه نیر بود. علت طولانی شدن حریق این منطقه نیز صعب العبور بودن کوه نیر، حجم پوشش گیاهی بالای آن و شدت زیاد وزش باد بود.

حکمتیان درباره آخرین وضعیت حریق در کوه نیر شهرستان بویراحمد توضیح داد: آتش سوزی کوه نیر از ساعت 20 سه شنبه شب آغاز شد و نیروهای ما توانستند که در چند مرحله آتش را مهار کنند و بامداد روز شنبه هم آتش سوزی در کوه نیر به طور کامل اطفا شد.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در عملیات اطفای حریق کوه نیر دو بالگرد یکی از طرف هلال احمر خوزستان و دیگری از سوی هوانیروز سپاه خوزستان در منطقه حضور پیدا کردند، اما متاسفانه شرایط به گونه ای بود که بالگردها امکان فرود در محل حریق را نداشتند و ناچار بودند که در دامنه کوه نیروها و تجهیزات را پیاده کنند که از آن منطقه تا محل وقوع حریق هم باید بین دو تا سه ساعت پیاده روی می کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای آبپاشی از دو بالگرد اعزام شده به استان کهگیلویه استفاده نشد، گفت: ما تمام تلاشمان را کردیم که از این ظرفیت برای اطفای حریق استفاده کنیم، اما تیم های خلبانی تاکید داشتند نباید طی کردن فاصله بین محل وقوع حریق و محل برداشت از سد، بیشتر از 7 دقیقه هوایی طول بکشد تا مخزن موجود در بالگرد بتواند برای اطفای حریق کارآیی داشته باشد، این در حالی است که فاصله هوایی میان نزدیکترین محل برداشت آب از سدهای کهگیلویه و بویراحمد یا خوزستان با محل وقوع حریق، 45 دقیقه بود.

حکمتیان تاکید کرد: فاصله زیاد میان محل برداشت آب و محل وقوع حریق باعث شد که با وجود اعزام دو بالگرد برای اطفای حریق کوه نیر، ما عملا نتوانیم از این بالگردها برای آبپاشی و اطفای حریق استفاده کنیم. زیرا مخزن موجود در بالگردها کارآیی لازم برای طی این مسافت طولانی را نداشتند.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر عمدی بودن وقوع حریق در کوه نیر اظهار داشت: فرد یا افراد ایجادکننده این حریق هنوز شناسایی نشده اند، اما عمدی بودن این آتش سوزی مشخص شده است. همچنین هنوز برآورد دقیقی از حجم خسارت حریق کوه نیر وجود ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: گزارشات نشان می دهد که سایر آتش سوزی هایی هم که هفته گذشته در استان ما رخ داد، عوامل انسانی داشته که البته عمدی یا سهوی بودن آنها مشخص نشده است.

 

 

کدخبر: 721626 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟