ماجرای رسوب ۵۰۰ هزار عدد سرم در گمرک تهران چه بود؟

به گزارش رکنا،  آقای مهرداد جمال ارونقی معاون امور گمرک درخصوص رسوب بیش از ۲۵۰ تن سرم در انبار یکی از گمرکات کشور گفت: با توجه به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی راجع به رسوب مقادیر زیادی سرم در یکی از گمرکات کشور، متعاقب پیگیری بعمل آمده از سوی آقای توانگر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی مبنی بر بررسی موضوع و ارائه گزارش در این خصوص، مشخص شد این سرم‌ها در انبار‌های گمرک تهران دپو شده و رسوب کرده است.

جمال ارونقی افزود: با مراجعه به انبار‌های واقع در گمرک تهران، مقادیر زیادی سرم وارداتی ۵۰۰ میلی لیتری، تولید کشور آلمان، متعلق به یکی از شرکت‌های داروسازی کشور، با تاریخ تولید ۲۰۱۶ و تاریخ انقضای ۲۰۱۹ شرکت BRAUN آلمان مشاهده شد که در دو انبار سرپوشیده از انبار‌های عمومی، از سال ۱۳۹۵ دپو شده و رسوب کرده است.

این مقام مسئول، وزن سرم‌های رسوبی را بیش از ۲۵۰ تن یعنی بیش از ۵۰۰ هزار عدد سرم عنوان کرد و گفت: در این خصوص بلافاصله مراتب به وزارت بهداشت منعکس و مقرر شد مرجع مزبور در این خصوص بررسی و نتیجه را اعلام کند تا مشخص شود آیا این سرم‌ها می‌توانند در حال حاضر مصرف ثانویه‌ای داشته باشند یا خیر؟ و یا باید نسبت به از بین بردن آن‌ها اقدام شود.

به گفته ارونقی، گویا وزارت بهداشت هم ظرف روز‌های گذشته از صاحب کالا درخواست کرده تا برای بررسی موضوع، مدارک و مستندات لازم را به سازمان غذا و دارو ارائه کند، اما اقدامی از سوی صاحب کالا تاکنون صورت نپذیرفته است. باید توجه داشت با توجه به گذشت مهلت ماندگاری کالا، این کالا قبلا به عنوان کالایی متروکه، به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی معرفی شده است که اطلاعات تکمیلی در این زمینه بررسی و متعاقباً اعلام خواهد شد.

معاون گمرک ایران همچنین، میزان سرم‌های وارد شده ظرف چند روز گذشته از کشور ترکیه را بیش از ۱۲۸ کامیون با ارزشی بیش از ۳ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۸۸۲ یورو عنوان کرد و افزود: بیش از ۹۵ درصد سرم‌های وارداتی به گمرکات تهران و فرودگاه امام خمینی) ره (بصورت حمل یکسره و فوراً) ترخیص شده و درخصوص محمولۀ سرم وارداتی چند کامیون نیز، موضوع صدور مجوز ترخیص، از سوی وزارت بهداشت در حال بررسی است که به محض حصول نتیجه، وفق نظر آن مرجع اقدام خواهد شد.

ارونقی ضمن تشکر از پیگیری‌های نماینده مجلس شورای اسلامی در زمینه تسریع در ترخیص سرم‌های وارداتی و تعیین تکلیف سرم‌های رسوبی گفت: علاوه بر نماینده تهران، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اعلام آمادگی کرده اند تا درصورت وجود هرگونه مشکل و ایستایی در ترخیص واکسن ، سرم و مواد اولیۀ دارویی، مشکلات مربوطه توسط مجلس شورای اسلامی پیگیری و در چارچوب مقررات رفع و رجوع شود.

 

کدخبر: 713988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟