مهارت های جنسی برای جلوگیری از گسست عاطفی و خیانت / آموزش به کودکان از سه سالگی

مشکلات جنسی از جمله مسائل حائز اهمیت در خانواده ها و زوجین به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به گفته متخصصان یکی از دلایل عمده اختلافات و بروز مشکلات در خانواده ها مشکلات و عدم شناخت مهارت های جنسی بین افراد است.

دکتر عنایت اله شهیدی، پزشک ، روانشناس بالینی و سکس تراپیست در مورد مسائل و مشکلات جنسی در روابط زوجین و آسیب های ناشی از آن در افراد به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: برای جامعه ای مثل جامعه ما سخت است که در مورد موضوعات مربوط به ارتباطات جنسی و پیامدهای آن صحبت کنند. این موضوع به دلیل بافت فرهنگی که از قبل وجود داشته و آن را نوعی تابو در نظر می دانند بوجود آمده، افراد معتقدند که بهتر است این موارد را به صورت شخصی و برای خودشان نگه دارند و به کسی بیان نکنند. در نتیجه این اتفاق اگر چنین موضوعی بیان نشود، راه حلی هم برایش بیان نمی شود. بهرحال باید در نظر داشت که نه فقط در ایران بلکه در همه جای دنیا مشکلات جنسی بین زوجین می تواند عامل مهمی در ایجاد رابطه عاطفی خوب یا بد باشد.

روابط جنسی در فیلم های پورن، غیرواقعی و نامطلوب است

شهیدی گفت: اگر رابطه جنسی خوب، باطراوت و شاداب وجود داشته باشد، می تواند رابطه عاطفی افراد را بهتر کند و برعکس، نبود چنین رابطه ای ممکن است رابطه عاطفی طرفین را خدشه دار کند. اینکه رابطه جنسی خوب را چگونه تعریف کنیم، خودش موضوع مهمی تلقی می شود. اکنون وجود فیلم های پورنوگرافی که الگوهای غیرواقعی از رابطه جنسی ارائه می دهند، باعث شده که بعضی ها فکر کنند تا یک رابطه جنسی مطلوب باید مانند چنین فیلم هایی باشد، این درحالی است که این فیلم ها غیرواقعی هستند و ضبط یک فیلم دوساعته ممکن است طی دو هفته به طول بیانجامد، بنابراین نباید روابط جنسی در این فیلم ها، رابطه جنسی مطلوب، مفید و سالمی برای عموم مردم تلقی شود. در واقع مدل گودیناف (رابطه جنسی به اندازه کافی و خوب) در چیزی که در فیلم های پورن نشان داده می شود، متفاوت است.

لزوم شناخت مهارت ها و نیازهای جنسی زوجین از یکدیگر

این سکس تراپیست به لزوم شناخت مهارت های ارتباط جنسی و نیازهای زوجین از یکدیگر اشاره کرد و گفت: زوج ها باید بدانند که یک رابطه جنسی چه زمانی خوب محسوب می شود؟، انتظار همسرشان از رابطه شان چیست؟، معاشقه اولیه ای که باید در ابتدای رابطه داشته باشند چگونه است؟ و شریک جنسی خود را چگونه باید آماده رابطه کنند؟ این ها مواردی هستند که در کار درمانی با آن به طور مکرر مواجه می شویم، مثلاً برخی از خانم ها شکایت دارند که وقتی همسرشان آماده رابطه می شود، چندان به نیازهایش توجه نمی کند و اقداماتی که باید قبل از شروع رابطه شان انجام دهد را انجام نمی دهد، به این ترتیب بدون آن که خانم آماده رابطه شود، همسرش بخش intercourse (سکس همراه با دخول) را آغاز می کند و اینجاست که چون خانم آماده نیست، هم به اندازه کافی از رابطه لذت نمی برد و هم ممکن است چنین رابطه ای برایش ناخوشایند باشد. این در حالی است که ممکن است شوهر این خانم رابطه را آغاز و بدون توجه به همسرش آن را به پایان برساند.

آموزش خوب می تواند به رابطه جنسی رضایت بخش منجر شود

عنایت اله شهیدی بر اهمیت آموزش مهارت های جنسی در بین زوجین تاکید کرد و گفت: آموزش ها می تواند برای آقایان و خانم ها بسیار مفید باشد. زیرا در این صورت است که افراد با آناتومی اندام های جنسی آشنا می شوند، فیزیولوژی سکس را می شناسند، با چرخه پاسخ جنسی آشنا می شوند زیرا این چرخه در آقایان نسبت به خانم ها چرخه ی نسبتاً ساده ای است اما در خانم ها چرخه جنسی به 4 یا 5 فرم مختلف تقسیم می شود. در رابطه جنسی هرکس باید چرخه منحصر به خودش را پیدا کند و براساس آن، رابطه جنسی اش را هدایت کند. بنابراین آموزش خوب می تواند با رابطه جنسی خوشایند و رضایت بخش همراه شود.

حل مشکلات جنسی در رفع سایر مشکلات موثر است

شهیدی گفت: اگر آموزش اتفاق بیوفتد، می تواند همراه با سایر مسائل ناخوشایند در خانواده، موجب پیوندی پایدار بین اعضا شود. به عبارتی وجود رضایت جنسی در زوجین ممکن است آن ها را نسبت به حل مسائل و مشکلات دیگر کمک کند، اما اگر رضایت جنسی موجود نباشد، مسائل دیگر هم خودشان را در زندگی افراد بیشتر نمایان می کنند و این می تواند زمینه ای باشد تا زوجین مشکلات زناشویی و خانوادگی شان را واضح تر و بیشتر نشان دهند.

انواع آموزش های جنسی به کودکان متفاوت است

دبیر انجمن جهانی هیپنوتیزم در خصوص سن آموزش مهارت های جنسی مخصوصاً به کودکان و نوجوانان گفت: کودکان حتماً نیاز به آموزش های جنسی دارند، با این تفاوت که آموزش های جنسی به آن ها متفاوت است. مثلاً به کودکان چرخه روابط جنسی و یا چگونگی یک سکس لذتبخش را آموزش نمی دهیم. مهمترین موضوع در آموزش های جنسی بین کودکان این است که بتوانند از خودشان مراقبت کنند، بدانند که اندام هایشان خصوصی و متعلق به خودشان است و هیچکس حق ندارد که بدون اجازه خودشان آن ها را لمس کند حتی اگر جزو افراد نزدیک خانواده باشد. بنابراین در آموزش های جنسی به کودکان آموزش می دهیم که چگونه از خودشان مراقبت کنند و تفاوت جنسیت های مختلف را بشناسند.

لزوم شناخت کودکان از تفاوت های بدنی دختر و پسر و مراقبت از خود

شهیدی در تشریح شناخت کودکان از مسائل جنسی ابراز داشت: کودکان معمولاً بین2 تا 3 سالگی متوجه می شوند که دختر یا پسر هستند. گفتنی است این موضوع که دختر بشوند یا پسر در دوران جنینی شکل می گیرد که از 6 هفتگی معمولاً اندام های تناسلی و جنسی در تشکیل می شود و در 12 هفتگی کامل می شود، به عبارتی سونوگرافی در 12 هفتگی مشخص می کند که جنین پسر است یا دختر. بعد از این که یک فرد به دنیا آمد، بین 2 تا 3 سالگی می فهمد که هویت جنسیتی اش چیست، در این سنین به نظر می رسد لازم است تا یکسری آموزش ها داده شود، زیرا کنجکاوی های جنسی در مهد کودک ها و بین همسالان و اعضای خانواده و سایرین شکل می گیرد. آموزش ها در این سنین باید به گونه ای باشد که کودکان متوجه شوند که بدن دختر و پسر با هم متفاوت است و باید مراقب باشند تا به یکدیگر آسیبی وارد نکنند و از خود مراقبت کنند.

وی ادامه داد: وقتی که افراد به سنین نوجوانی می رسند، احتمال ارتباط جنسی با جنس مخالف و حتی جنس موافق در آن ها افزایش می یابد، بنابراین در این زمان می توان در خصوص رابطه جنسی، آسیب هایی که ممکن است رابطه جنسی نامناسب داشته باشد و مواردی این چنینی به آن ها آموزش هایی داده شود.

لزوم مشارکت زوجین در سکس تراپی

این روان شناس بالینی در مورد احتمال موفقیت افراد میانسال و 40 یا 50 ساله در درمان مشکلات جنسی هنگام مراجعه به سکس درمانگر گفت: این موضوع بستگی به مشکل افراد دارد، برخی مسائل مربوط به اعترافات جنسی، اختلال عملکرد جنسی، ملال و عدم رضایت از عملکردهای جنسی برمی گردد. چیزی که درمانگران بیش از همه به سراغ آن می روند و نتیجه بیشتری می گیرند اختلال مربوط به عملکرد جنسی است. در آقایان شایع ترین اختلالات عملکرد جنسی به انزال زودرس و اختلال نعوظ تقسیم می شود و در خانم ها نیز شایع ترین اختلالات عملکرد جنسی به کاهش میل جنسی و واژِنیسموس تقسیم می شود که مانع رابطه جنسی طبیعی در خانم ها می شود.

شهیدی گفت: از نظر سکس تراپیست ها، این درمان نوعی زوج درمانی به حساب می آید و هر دو نفر باید با هم همکاری کنند، یعنی اگر مردی با زودانزالی به کلینیک مراجعه کند، باید حتماً از شریک جنسی ایشان نیز برای درمان کمک بگیریم. همینطور برای خانمی که به عنوان مثال واژنیسموس دارد، باید از شریک جنسی اش برای درمان کمک بگیریم. اگر هر دو نفر با حوصله به توصیه های ما عمل کنند، تمرینات شان را انجام دهند و جلسات درمان شان را به طور کامل طی کنند، می توانند بسیار بسیار موفق باشند و میزان موفقیت درمانی آن ها بالا رود.

مشکلات جنسی هم مثل سایر مشکلات قابل درمان است

عنایت اله شهیدی اظهار داشت: امیدواریم وجود سکس درمانگران خوبی که در کشورمان فعالیت می کنند، با کارگاه هایی که برای درمانگران و عموم مردم برگزار می کنند، این فرهنگ در جامعه بوجود آید که مشکلات جنسی هم مانند مشکلات دستگاه گوارش، دستگاه ریوی و... مسائلی هستند که باید مطرح شود و چیزی نیست که باعث شرم و خجالت افراد شود. باید دانست که برای اغلب مشکلات جنسی درمان های موثر و متعددی وجود دارد. بهتر است که افراد در این حوزه مطالعه بیشتری داشته باشند، در کارگاه ها و جلسات آموزشی شرکت کنند و در مورد آن حرف بزنند. زوجین ممکن است گاهی خجالت بکشند که در مورد رابطه جنسی با یکدیگر صحبت کنند، در حالی که باید با هم صحبت کنند و نیازهای یکدیگر را بشناسند، اگر رفتار شریک شان به گونه ای است که آن را دوست ندارند، ابراز کنند که آن بخش را دوست ندارند و اگر دوست دارند که شریک شان رفتاری را انجام دهد، آن را به وی ابراز کنند. بهتر است که مردم با اطلاعات و مهارت های جنسی آشتی کنند و آن را مثل سایر مشکلات دیگر بشناسند.

کاهش آمار طلاق با کم شدن اختلافات جنسی بین زوجین

شهیدی در پایان تاکید کرد: اگر آموزش مهارت های رابطه جنسی و درمان آن در بین مردم جا انداخته شود، ما شاهد آن خواهیم بود که اختلافات بین زوجین به حداقل خواهد رسید. همچنین مطمئن هستیم که اگر اختلافات جنسی بین زوجین کاهش یابد، حتماً آمار طلاق و نارضایتی های خانوادگی و خیانت ها کاهش پیدا خواهد کرد. زیرا تا وقتی که نارضایتی وجود داشته باشد، روابط پدر و مادر با فرزندان شان نیز مختل می شود، کسی که نیازهای جنسی اش به اندازه کافی برآورده نشده یا حتی مشکلاتی در رابطه جنسی از نظر درد، احساس عدم پذیرش و پس زدگی داشته باشد، باعث می شود که دچار خُلق افسرده شده و عصبی تر شود و بدین ترتیب در ارتباط با فرزندانش نیز دچار مشکل گردد.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 658933 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟