اجرای تئاتر در شرایط قرمز کرونایی مشهد؛

کرونا / به گزارش رکنا، نزدیک به 300 روز است که کرونا با چندین دست و پایش، سردر سالن‌های تئاتر مشهد را بسته نگه داشته است، اما قرار است از امروز در شرایطی که مشهد در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، در یکی از سالن‌های تئاتر نمایش «کشته شده» اجرا شود.

از یک‌سو تئاتر‌ی‌ها و از سویی دیگر، مسئولین هنری دست به دهان مانده‌اند تا این بحران، خود به خود به اتمام برسد؛ گرچه همین دست به دهان ماندن هم می‌تواند برای سلامتی هنرمندان و مخاطبینشان، بهداشتی نباشد و بسیار خطرآفرین باشد.

از بهمن ماه سال گذشته، امید مجددی ایجاد شد تا تئاتر جان تازه بگیرد؛ اما کرونا آمد و با خود چالش‌های فزون‌تری به دل اجتماع انداخت. و گروهی از جامعه که بسیار متضرر شدند، هنری‌ها و بالاخص تئاتری‌ها بودند. چنانچه بسیاری راه ارتزاقشان از تئاتر بود؛ تئاتر اولین مکانی بود که در پی کرونا تعطیل شد و به نوعی آخرین مکانی هم که تا الان در مشهد باز نشده بود، همین سالن‌های تئاتر بودند.

اما در این شرایط قرمز کرونایی که همه کشور در معرض موج سوم کرونا قرار دارند، بهتر بود قبل از اینکه سالن‌های تئاتر در مشهد بازگشایی شوند، مسئولین به فکر آماده کردن زیرساخت‌ها و تبلیغات فرهنگی باشند، آن هم از لحاظ روانی و اعتمادسازی در تبلیغات برای مخاطب. البته کمک‌های دولتی بسیار می‌تواند این تاثیر را دوچندان کند. گرچه شرایط دولت و تعریف بودجه در حوزه‌ی فرهنگ و هنر بسیار کم است و احتمالا پیگیری‌ها سخت خواهد بود.

زیرساخت‌های حمایتی دولت مثل بیمه‌ی بیکاری و هنرمندان می‌تواند تئاتری‌ها را و شرایطشان را کمی مطلوب‌تر سازد، کماکه به نوعی چنین کمکی مسکن است نه درمان شرایط . بایستی کمی ریشه‌ای‌تر به مسئله نگاه شود و از بنیان برنامه‌ریزی شود. دوستان در شهرداری و اداره‌ ارشاد می‌توانند تاثیر مطلقی در این زمینه ایجاد کنند.

محمدرضا محمدی، معاون هنری و سینمایی ارشاد خراسان رضوی در همین رابطه گفت: طبق اعلام ستاد کرونا محدودیت‌های سینما و تاتئر برداشته شده است، و مجوزی که برای نمایش «کشته شده» صادر شده است طبق ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی است.

وی افزود: در مجوز مسئولیت اجرای صحیح پروتکل‌های بهداشتی با مدیر سالن است، بطوریکه برای 50 درصد ظرفیت سالن بلیت فروشی انجام می‌شود و غیر از این تخلف است.

معاون هنری و سینمایی ارشاد خراسان رضوی با اشاره به اینکه وضعیت تئاتر استان اسفناک است، گفت: متاسفانه کشتی تئاتر در استان به گل نشسسته است و باید با همکاری تمام دستگاه‌ها این هنر را زنده نگه داریم.

محمدی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا امکان لغو اجرا نمایش‌های تئاتر در استان باتوجه به ورود مشهد به موج سوم بیماری کرونا وجود دارد، گفت: برای تعطیلی مجدد سینماها و سالن‌های تئاتر کاملا تابع مصوبات ستاد پیشگیری از کرونا هستیم.

بسیاری از گروه‌های نمایشی در مشهد و سایر شهرستان‌های خراسان رضوی در روزهای اخیر تصمیم گرفتند تمریناتشان را شروع کنند، نمایش‌هایی که آماده بود شرایط اجرا را فراهم کرده‌اند و البته نمایش‌هایی هم حتی با انگیزه فراوان گروه‌های مختلف جوان و باتجربه تئاتری تصمیم گرفتند نمایش‌هایی را برای روی صحنه رفتن آماده کنند اما این انگیزه گویا در روح و روان مردم خیلی به چشم نمی‌خورد، و حتما مسئولان باید به فکر آماده کردن زیرساخت‌های مناسب و فرهنگ‌سازی برای مردم و هنرمندان تئاتر باشند.

از سوی دیگر نمی‌توان در شرایط فعلی از مردمی که ترس و لرز رعایت اصول قرنطینه را در این روزهای زندگی‌شان دارند و مجددا در شرایط فعلی تصمیم دارند کمتر از قبل از منزل خارج شوند خواست تا سالن‌های تئاتر را خالی نکنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610207 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟